Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av 1700mah SubC Flat RX NiCd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av 1700mah SubC Flat RX NiCd

    Hei, har kjøpt dette batteriet, hvordan lader jeg dette ?
    Siden finnes ikke

    Har en orginal hitec cg-22A lader som er merket med tx 55 mA og rx 60 mA, når jeg startet å lade så gikk det ca 80 mA, etter ca 10 timer lå det på 100 mA, nå etter ca 20 timer ligger det på ca 90 mA, er dette normalt ?

    Med en ladestrøm på 100 mA vil det ta 27 timer å lade opp 2700 Mah (2700mah/100mA) tenker jeg riktig nå ?

    Er det slik at laderen kan levere mere strøm på rx utgangen hvis det ikke er tilkoblet noe på rx utgangen ? hverken lader eller batteri blir varmt.

    Vil laderen koble ut eller begrense strømmen når batterie er fult ?

  • #2
    Du skal legge til ca 40% når du lader med så lav strøm. Hvis laderen leverer 100mA og batteriet er 1700mAh skal du lade i drøyt 23 timer hvis batteriet er tomt når du begynner.
    En enkel konstantstrømlader vil ikke redusere ladestrømmen noe særlig når batteriet er fullt, men generer varme i batteriet istf.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Oki, takk for svaret, etter ca 24 timer falt ladestrømen ned til 8 mA, koblet fra og til igjen, da startet den på 80 mA, men antar det er rimelig fult nå.

      Comment


      • #4
        OBS: jeg aner ikke hvordan din Hitec-lader fungerer. Har den display som viser ladestrømmen?

        Når du sier ladestrømmen faller til nesten null (8 mA) etter en tid vil jeg anta at den er såpass "intelligent" at den senser/føler på batterispenningen og detekterer fulladet pakke... På NiCd og NiMh vil faktisk spenningen droppe litt når batteriene er fulladet (kalles "Delta-peak"), og ladere med anelsen intelligens inni kutter ladingen og går eventuelt over til trickle eller vedlikeholdslading da.

        Stemmer dette må du ikke koble fra og deretter koble til batteriet igjen siden du sannsynligvis vil varme batteriet istf å lade det (siden det er fullt) og det er ikke noe bra for batterier. Men trøsten er at med så små ladestrømmer er det ikke veldig skadelig heller.

        Har laderen din deteksjon av fulle batterier har du det du trenger. Bare husk at du et par ganger i løpet av året bruker opp all kapasiteten i batteriet før lading så du holder det i form.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          hei, laderen er den som fulgte med hitec eclipse 7 radioen min, jeg ladet det med et amper meter i serie,under jevnlig oppsikt, ble aldri varmt. har koblet av batterie ja, skal teste det litt før jeg starter å fly med det.

          Comment


          • #6
            Vil anbefale en sånn en, eller lignende, det er en sikrere løsning.

            Siden finnes ikke

            Comment

            Working...
            X