Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reklamasjon på Lipo batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reklamasjon på Lipo batterier

    Reklamasjon på Lipo batterier

    Kjøpte to nye lipo batterier fredag. Disse ble det loddet på kontakter på. Det ene batteriet fungerte ok. Det andre så jeg var en aning ”oppblåst”. Fikk bekreftet min mistanke, spenningen var langt under minimums spenning (ca 7,5V). Konklusjon: feil på batteriet.
    Dette har av meg ikke vært utsatt for noe som helst som skulle tilsi at jeg har ødelagt batteriet. De lå i bilen over natta i -15 grader, men det lå inne i mange timer før jeg ”tok” i det.
    Tok med batteriet tilbake til butikken der jeg hadde kjøpt det, får der ingen forståelse for at det kunne vært feil på batteriet før jeg fikk det, han trodde jeg hadde utsatt batteriet for ”et eller annet”. Han var ikke villig til å ta inn igjen batteriet på reklamasjon. Da lurer jeg: Er jeg som kjøper rettsløs med hensyn til reklamasjon det øyeblikk jeg går ut døra på butikken, eller hva gjør jeg??
    Surt å kjøpe et batteri til over 300,- og kaste det før enn får tatt det i bruk!!

    Kjell Arne

  • #2
    dette er hva vi kaller dårlig service
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Litt info bare... jeg har hatt et par pakker selv hvor en celle er blåst opp...
      Det har vært pga for stor belastning på de (funnet ut i etterkant eller egentlig )

      Feil ladeinnstillinger, overlading og overoppheting er også ting som fører til slikt resultat. Kanskje en liten uheldig kortsluttning under eller før loddejobben kan jo også medvirke.

      Mener bare at dette er et produkt hvor den type feil du har er vanskelig å påvise "fabrikasjonsfeil" på.

      Men på den annen side, bevisbyrden ligger ikke på deg, men butikken du kjøpte det i.
      Har man retten på sin side er det bare å pese litt ekstra på de !

      Birger
      Ønsker dere en god dag på feltet !
      Birger Mork

      Mine besittelser :
      Flygreier (Massevis)
      Heligreier (En Mini Titan)
      Bilgreier (Et par stk.)

      Comment


      • #4
        Der er egentlig to ting som taler mot deg som forbruker: du har utsatt batteriene for ekstrem kulde, og du har loddet på kontakter.

        Men er enig i at du burde møte forståelse hos selgeren hvis der har gått svært kort tid siden du kjøpte dem, man bør forvente at dem tåler korte perioder med frost, eller? Er der for lite strøm på vil de fleste batterier ta skade av kulde... Men LiPo skal leveres ca 40% ladet.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Jeg har loddet kontaktene ja. Jobber til daglig med elektronikk, inbiller meg at jeg har god kontroll på de sakene der, og med respekten jeg har for den store energikilden et lipo batteri representerer er jeg ekstra påpasselig for evt. kortsluttninger og behandling av batteriet.

          Har utsatt det for kalde ja. Det var før jeg tok det ut av embalasjen. De lå i bilen over natten i - 15, men de lå menge timer inne før jeg rørte de. Regner med at de også kan bli utsatt for mange minus grader på tur til butikken?? Kan aldri tenke meg at de fraktes i termo vogner..

          Tror vel sjappa taper på å ikke "tro" på meg. Har allerede lagt igjen endel lapper der. Finnes maange andre å velge mellom.

          Kjell Arne

          Comment


          • #6
            er enig at det er vanskelig med bevis og det kan desverre være mye som taler mot deg. men 300kr som kan virke som en formue til unødvendig hobby utstyr for en med dårlig råd, er jo som en liten dråpe i havet for en normalt oppegående butikk. og hvis jeg hadde hat den butikken så hadde jeg gitt deg nytt batteri for å beholde deg som kunde i det minste. regner med at på den måten så er de 300kr intjent igjen etter en stund.

            Bare litt lett butikk filosofi fra meg her
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Som du sier er der mange butikker å velge mellom. Problemet blir diskusjonen om hvorvidt du har overbelastet/dyputladet det eller ikke så lenge det tilsynelatende er "brukt" i selgers øyne.
              Dette er IKKE lett å finne fasitsvaret på. Hva ville du gjort hvis du var selger?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Regner med at det er et batteri med flere celler?
                Gå tilbake til butikken å be dem måle cellene hver for seg, burde være lik volt på et nytt batteri, selv om jeg tviler på om det er det på dette batteriet.
                Skal en brukbar kortsluttning til mener nå jeg for at dette skulle oppstå.
                Hvis du kan vise til erfaring ang. dette med elektro, syntes jeg butikken burde ta det til etteretning. Det har seg jo sånn at vi kan gjøre feil med saker og ting vi kjøper, men hvis du mener innstendig at du ikke har gjort feil så mener jeg at butikken burde yte den servisen å gi deg et nytt batteri.
                De kan jo ikke bevise at det ikke var feil på batteriet når du kjøpte det heller da, og heller ikke fabrikken for den sakens skyld.

                Comment


                • #9
                  Er ikke først og fremst pengene så ergrer meg mest, det skal jeg overleve. Det er først og fremst prinsippet!!

                  Når jeg samtidig vet med 99% sikkerhet at jeg ikke har skyld i det!!

                  Forstår på et vis selgeren også, men i det lange løp ville han ha tjent på å vært litt imøtekommende. Vi trenger jo stadig noe!

                  Ønsker ikke å navngi butikken, synest vel ikke det er helt fair, eller??

                  Comment


                  • #10
                    Det er nettopp prinsippet det er.

                    Comment


                    • #11
                      Det er et 3 cellers 1100 mA.
                      I butikken målte han over alle tre cellene, men ut ifra at ene cellen var litt oppblåst konkluderte vi med at det er den som er ødelagt.

                      Kjell Arne

                      Comment


                      • #12
                        Må tilføye en ting til.... dere vet jo kanskje det...men Li-Po batterier har en høy fare klasse når det gjelder frakt, og ettersom jeg har hørt så blir ikke Li-Po fraktet med fly.... Nettopp på grunn av at dette som blir beskrevet av trådstarter.

                        Comment


                        • #13
                          Har kjøpt 4 wanma batterier fra elefun og det ene merket jeg var mye svakere enn de andre . Spenningen datt og jeg konkluderte med at det var feil på det .
                          Sendte det tilbake til butikken og de refunderte meg pengene uten å krangle .
                          Slik er det stort sett hver gang jeg ikke er forøyd med det de sender meg , så jeg kommer til å fortsette å handle hos dem .
                          Geir I Walderhaug

                          Comment


                          • #14
                            Forhandlernavn har ingenting med dette og gjøre, må si meg veldig enig.

                            Og de burde også "kjenne" deg om du er en hyppig kunde.

                            Favøren er fortsatt i din hånd, krangler de veldig på dette (hvilket de ikke burde som nevnt tidligere i tråden)

                            Be de bevise din skyld.
                            Ønsker dere en god dag på feltet !
                            Birger Mork

                            Mine besittelser :
                            Flygreier (Massevis)
                            Heligreier (En Mini Titan)
                            Bilgreier (Et par stk.)

                            Comment


                            • #15
                              Som du skriver i første innlegget ditt så har du "rørt" batterienen i og med at du har loddet på dem kontakter. Så vidt jeg vet skal en være veldig forsiktig med å tilføre varme til batteriet også ved lodding. Det beste er å tilføre varme et kort øyeblikk, men dette regner jeg med du vet som elektromann .

                              Ellers så kan en jo bruke dette som en manual i bruk og behandling av Li-Po:

                              http://www.mosshobby.no/pd985118047.htm?categoryId=32

                              Ser at anbefalt oppbevaring er mellom -7 og 66 grader Celsius. Dette er for Thunder Power Li-Po batterier, men en kan som nevnt bruke det for alle andre batterier. Andre merker har lignende manualer. Du sier at batteriene har ligget ute i 15 minus og det er noe utenfor anbefalt område (fra Thunder Power). Når batteriet er i bruk i kuldegrader, er dette som regel ikke noe problem, da en lader batteriene på et lunt sted og oppbevarer de i lomma. Undebruk genererer de en del varme på grunn av indre motstand.

                              Akkurat denne her vet jeg ikke hva butikken skulle gjort med. Kontakter må jo nesten kunne loddes på for at batteriet skal brukes, så den er jo grei. Det ene batteriet klarte seg jo, så noe riktig må du jo ha gjort (eller du har vært heldig ).

                              Uansett er det selger som skal bevise forbrukers skyld og ikke omvendt. Greier han ikke det, skal du i prinsippet ha nytt batteri.

                              Comment

                              Working...
                              X