Announcement

Collapse
No announcement yet.

cellebalanse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • cellebalanse

    har 3stk E-tec 3s 20C 1800mAh batterier som er brukt ca 20 sykluser tipper jeg. har ikke hatt balanserer frem til nå, men fant ut det kunne være lurt å måle individuell cellespenning for å sjekke om jeg trenger det.

    Mine målinger var:

    Pakke 1: 4.18, 4.17, 4.17

    Pakke 2: 4.18, 4.18, 4.175

    Pakke 3: 4.17, 4.18, 4.185

    Synes dette ser ut til å være i bra balanse? trenger jeg en balanserer på dette tidspunkt?

    Batteriene er "hardt" brukt fra første tur: ingen innkjøring, full utladnig, full guffe, 1C lading

    Bruker swallow advance lader, ser ikke ut som den overlader som enkelte har nevnt i andre tråder, lader viser 12.6V mens multimeter viser typisk 12.54V etter lading.
    Last edited by Alf Surdal; 15-03-06, 19:27.
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    ser bra ut dette synes jeg. har også en swallow som ikke overlader den også viser 12.6 i displayet og mulitmeteret 12.55 omtrent.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Jeg syntes det ser bra ut dette. Også viktig at man "evaluerer" batteriene når dem er ladet og ikke når dem er tomme!
      0,05 avvik er mye mens 0,01 er perfekt. Så er det alt i mellom. (PS; disse tallene kan være feil, hentet direkte fra hjernebarken...) Hvis du har god tid er det smart å lade med mindre enn 1C iblant siden det er mye større sjanse for å unngå ubalanse da.

      Balancere har to formål: balansere, og å indikere full pakke. Ubalanse er tydeligvis ikke så stort problem som antatt (i mine øyne) mens der er støre sjanse for å få en unøyaktig lader. Balancere som alarmerer når der er max spenning på cellene kan være en buffer mot dårlige ladere.
      Her ser det ut som du kan fortsette å fly og bruke LiPo`ene dine til det dem skal; flytid, ikke våkenetter med angstanfall!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        stoler på hjernebarken din jeg joo.. konkluderer med at jeg ikke trenger å handle inn balanserer enda.

        bra at ikke alle swallow ladere er feilkalibrert og, ser ut som vi har vært heldige tyor og ikke fått mandagsproduksjonen
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment


        • #5
          Du må ha et svært godt multimeter om du har 3 decimalers nøyaktighet

          Det er en tredje og svært viktig funksjon på min balanserer og på balanseladeren.

          De balansereren indikerer for så vidt ikke full pakke/cell slik balanseladeren gjør men den stopper ladingen til hver celle etter hvert som hver enkelt celle oppnår 4.2 volt.

          Så det viktigste i mine øyne er at mine hjelpemidler fullstendig eliminerer muligheten for overlading av pakke så lenge teknikken funker. En passiv balanserer har ingen steder å blø overspenning aom alle cellene er fulle har den ?

          For meg er det primært et sikkerhetsaspekt .

          Comment


          • #6
            har bare to decimaler på multimeteret, men når det ikke klarer å bestemme seg for om det er 4.17 eller 4.18 så er det en mellomting, altså 4.175
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Ja sånn kan man se det men trolig så skal du i alle fall ikke stole på noe mer enn det første decimalet, om det et godt multimeter....eller ha samme avvik på det som du har på det tredje.

              Comment


              • #8
                hva er da vitsen med et multimeter som gir to desimaler om det var slik at bare den første er til å stole på? ser ingen grunn til ikke å stole på de tallene jeg har målt, spørsmålet gikk på om batteriene så ut til å være i bra balanse. basert på tilbakemeldingene jeg har fått i denne tråden har jeg konkludert med at det er de.
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #9
                  Som Tintin snakker om er ikke den absolutte voltverdien å stole på til siste desimal, men forholdet bør være riktig. Det er det man ser etter for å sjekke evt ubalanse.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Ja det stemmer, måler det feil så måler det høyst sannsynlig omtrent like feil hele tiden.
                    Om du sjekker spesifikasjonene for multimeteret så oppgir de gjerne hvor nøyaktig det er og jeg gjetter på at de ikke påstår det er nøyaktig på <1/100 volt derfor får du ta i alle fall decimal nr 2 med en klype salt. Men igjen som Joo sier, det viktigste for deg er at om det viser feil så viser det samme feil/avvik hele tiden og nøyaktigheten er nok trolig god nok.

                    Hvorfor det er sånn lærer man om man leser mat/stat og litt elektronikk..

                    PS. Jeg bruker et slikt billig et og klarer med fint med det.

                    Comment

                    Working...
                    X