Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva betyr deltapeak ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva betyr deltapeak ?

    Jeg har et 1800 mah nicd mottager batteri som var helt flatt " jeg tømte det "
    Når jeg skulle ladet det opp igjen idag så stoppet den etter 133 mah og det stod "end deltapeak "
    Jeg tenkte hva F*** og startet ladingen på nytt og samme skjedde , 133mah og end deltapeak . Laderen ga fra seg "ferdig signalet "

    Jeg ladet det i normal modus på min Intellipeak ice lader .
    Er det bare en kjøle pause eller har jeg klart og herpe batteriet mitt med total utlading ?
    Er ikke så sikker på om jeg tør og ta flyet opp i været når jeg ikke vet om det er strøm nok i batteriet eller om det bare er fullt nå men når jeg begynner og bruke det så detter spenningen i kjelleren .
    Det står at volten er på 5.451 V
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

  • #2
    DeltaPeak er et "fenomen" som inntreffer i NiCd når dem er fulladet, da faller spenningen ei kort stund i stedet for å fortsette å stige. Derav Delta

    Men den batteripakken din må du cykle (tømme og lade opp igjen via laderen) så du får se hvor mye mAh du tar ut av den. Hvis det virkelig var tomt og bare tar imot 133 mAh er der noe galt.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg har satt det til og cykle . Batteriet er nesten nytt og jeg koblet en lyspære til og tømme det . Den stod og lyste i to dager .
      Trodde virkelig ikke at batteriene ble ødelagt av dette .
      Vet at man aldri skal tømme lipo men har da aldri hørt det om nicd/nimh batterier .
      Falcon
      -------------------------------------------
      Morten Rolfsen
      Kristiansund

      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
      -------------------------------------------

      Comment


      • #4
        må beklage men det heter vel at man aldrig skal tømme nimh/nicd helt heller. selv om de tåler mye mere en lipo. hsr selv cyclet opp igjen batterier som har vært tømt helt. men har da kanskje måtte kjørt de 6-7ganger.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Det er 2 timer til man har lov til og bråke litt igjen " kirketid " og laderen jobber med og fikse batteriet igjen . Været er nydelig og det begynner og rykke litt i stikkefingrene ... Har en helt ny TT E-Hawk 1400 som skal opp idag ihvertfall . Min første elektroseiler , blir vel mest flyging med motor til man finner ut hvor man finner løft og sånn tenker jeg .
          Falcon
          -------------------------------------------
          Morten Rolfsen
          Kristiansund

          Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
          -------------------------------------------

          Comment


          • #6
            da får vi håpe du får flydd litt. mdet flyet er vel slik at det kutter motoren først før du mister styringa. og da er det jo ingen fare å ta opp flyet om batteriet ikke er helt topp mener jeg.

            her er det foresten 5m/s vind med 12m/s i kastene samtidig som det snør.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Mottager batteriet jeg sliter med er til Jupiteren min . Jeg har et fullladet 2s 1800 mah lipo til e-hawken .
              Tror ikke det er cutoff på den fartsregulatoren jeg bruker på selflyet men på 1800 mah så skulle jeg da få flydd litt . Her " nede " er det ikke en sky på himmelen , vindstille og jeg tror utetempmåleren min har tatt kvelden for den sto på 22.5 grader . Målegreia henger i solveggen .
              Falcon
              -------------------------------------------
              Morten Rolfsen
              Kristiansund

              Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
              -------------------------------------------

              Comment


              • #8
                Har fått batteriet opp i over 1300 mah nå på 4 cycles nå , så jeg tar sjansen og prøver meg på etpar turer . Får cycle det mer når jeg kommer hjem igjen . Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at med etpar cycles til så er det på topp igjen . Håper jeg da .
                Falcon
                -------------------------------------------
                Morten Rolfsen
                Kristiansund

                Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                -------------------------------------------

                Comment


                • #9
                  høres bra ut
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Rettelse på værmeldingen min i tidligere post . Det var ikke vindstille !
                    Var ute på morran med bikkja og da var det stille . når jeg skulle ut og fly blåste det godt . Kjørte opp på stripa og dro igjen pga vinden . Testa seilflyet og det gikk i dass . Fortsetter på seilflyforumet med den saken
                    Falcon
                    -------------------------------------------
                    Morten Rolfsen
                    Kristiansund

                    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                    -------------------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Falcon
                      Batteriet er nesten nytt og jeg koblet en lyspære til og tømme det . Den stod og lyste i to dager .
                      Joda, dette er oppskriften på å drepe batterier uansett type.

                      Nicd skal ikke lades lengre ut enn til 0.8 v/cell, NiMh til 0.9 volt/cell.

                      Det som skjer når du setter på en motstand og lar det dra strøm til du kommer til 0 volt er gjerne at en eller flere av cellene i pakken får reversert polariteten sin pga ulik spenning på batteriene i pakken, før alle cellen når null.
                      Det sies at nicd tåler å lades ut til null men da må du i så fall lade ut en og en celle separat slik at ikke polariteten reverseres. Jeg har svært dårlig erfaring med å få liv i batteripakker som har vært ladet ut som du nevner. Har 2 pakker hjemme som ved en feil har blitt ladet ut totalt og de har nå bare ca 60% av oppgitt kapasitet. Den ene pakken var knapt brukt, en pakke til en lykt som ved et uhell ble stående på.

                      Om du har bruk for alle mah'ene så tror jeg du kan kjøpe deg en ny.

                      Comment


                      • #12
                        Skal sies at det er helt normalt vedlikeholdsprosedyre å lade ut NiCd-baterier til 0V (faktisk sette ståltråd mellom polene for å få dem helt utladet, på større batteripakker brukt i ekte fly.

                        Var på utplassering hos Widerøe for et par uker siden, og var med å fikk sett hvordan de ladet ut batteripakkene som står i Dash-8 maskinene. Disse ble påkoblet noen enorme vannkjølte computerladere (dette var bokstavelig talt computerladere, alt av data ble lest ut på en PC ). Cellene ble kjørt helt til 0V før de ble ladet opp igjen, og tok til seg ganske mange Ah mer enn de var oppgitt til, altså ikke tatt noen skade av utladingen.

                        Det skal sies at batteriene ble ladet ut per enkelt celle, slik at de også ble oppladet celle for celle slik at ingen skulle finne på å snu seg og ødelegge resten.
                        -
                        Jan-Ove Sandnes

                        Modeller:
                        Align Trex 600E Pro (Vbar)
                        Align Trex 450 Pro (Vbar)
                        MPX Funjet
                        MPX Dogfighter
                        Hotliner i bestilling...

                        Comment


                        • #13
                          Husker ikke hvor, men jeg har vært borti batteribokser for langtidslagring av nicd. Disse hadde en motstand som ladet ut hver enkelt celle og sikret at de holdte 0V.

                          Men for å repetere ALDRI lade celler i serie ut til 0V, sjangsen er stor for at en eller flere celler får reversert polariteten.
                          Morten Myklebust.
                          Yrke Fisker.


                          Sky Raider MachI K.I.A.
                          PT-20 K.I.A.
                          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                          Comment

                          Working...
                          X