Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har et battrispørsmål her,,,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har et battrispørsmål her,,,

    Hei

    Lurer på om det er mulig å bruke 11.1V 1000mAh Li-Polymer batterier (E-sky) på en helikopterpakke som bruker 7.4V 800mAh Li-polymer batteri???

  • #2
    E-SKY.. elsk / hat forhold

    Fant ut at jeg må bruke samme volt uansett for ikke å skade elektronikken eller motoren.... når det gjelder mah så har jeg forstått det dit hen at det spiller mindre rolle.. for den forteller bare hvor ”stor tank” det er på batteriet liksom.
    Så jeg dropper å mikse her…

    Når dere skriver 3S og 2S Hva betyr dette?

    Ja handla en E-sky Honey Bee CP 2. og 2 batteripakker. Etter en ca 15 runder på hvert batteri ble det ikke noe mere fart i dem. Gikk så til sjappa og klagde. Dem reklamerte til leverandøren. Dem hadde vistnok mottatt flere reklamasjoner. Så han ville sikre seg at neste ladning av batterier var produsert av et annet serinummer. Jeg fikk låne et nytt batteri i påvente av svar fra leverandøren. Jeg var nå rimelig sikker på at det ikke skulle gå galt under ladingen. Så når det begynt å lyse rødt i helikoptret landa jeg.. venta til batteriet fikk normal temp. og så lada det opp i den orange laderen som fulgte med. Dette fungerte perfekt i ca 15 ladninger. Da var det samme dritten igjen. DVS. Når batteriet etter sigende (fra laderen) viser fullt og jeg setter det i helikoptret er det bare så vidt det letter og det lyste rødt når jeg ga full spiker. Gikk til sjappa og leverte låne batteriet og fikk 2 nye og kjøpte en Swallow Advance lader, tenkte at det kanskje kunne være noe feil med laderen. Men neida.. viser rødt når jeg gir på full guffe.
    Når det gjelder CP 2 har jeg lyst til å prøve å feilsøke litt.. tror det kan enten være mottageren så jeg kommer til å bytte den.. Hva tror dere?
    Kan det være motoren?

    Ga litt opp CP2 og kjøpte et Lama 2 heli i dag hehe.. må jo få noe til å fungere da.. dette fungere fint enn så lenge.. er på 2 laderunden nå.
    Lurer på hva som er riktig lade- fremgangsmåte. Så fort heli mister effekt og det lyser rødt (i mottakeren) lander jeg det,, venter ca 15 min. og så lader det opp, på 800 Amh og 7,4 volt. Er dette riktig?? hvor mange ladingser kan jeg forvente å få ut av dette?


    Når jeg nå lader et 7,4 v og 800 mah ser jeg på laderen at det står LP+0.80 A og 8,201 (svinger litt) V er dette riktig??
    Og hva står tallet øverst til høyre i hjørnet for? Nå viser det 00561 (går oppover) Den andre telleren (i midten øverst) tror jeg er tiden.

    Og et siste spørsmål på tampen her.. Går det an å se på Swallow laderen hvor mye strøm som er igjen på batteriet?

    Hvis ikke er vel det å vite når en skal stoppe å fly skrikende nødvendig.. digger denne hobben men blir helt oppgitt av battri thrilleren.

    Comment


    • #3
      Kan nok ikke hjelpe deg så mye med heli-problemene. Men:
      "S"- i betegnelsen forteller hvor mange celler i serie et batteri består av.
      Et "1S" LiPobatteri holder 3,7Volt nominelt.
      Et "2S" Lipobatteri holder 7,4 Volt nominelt.
      Et "3S" LiPobatteri holder 11,1 Volt nominelt.
      osv osv.
      Så det du bruker er 2S LiPo.

      Høres ut som du gjør det riktig, nemlig at du lar batteriet komme ned i temperatur før du lader det på nytt.
      Er vel gjerne "billige" batterier som puttes i slike sett tenker jeg. Har faktisk selv en Twister Bell47G som jeg har fløyet mye i stua, og brukt både originalbatteriet og andre E-Tec batterier. Originalbatteriet fungerer ennå, men jeg lader det alltid på Schulse-laderen og bruker ikke den som fulgte med settet. En kompis kjøpte samme heliet og han kom med batteriet sitt etter et par uker og sa det var kaputt. Etter en cykling på Schulse-laderen fungerte det imidlertid igjen! Kan jo være laderen i settet som får hikkas?

      Også riktig av deg å avslutte flygingen når du mister effekten, disse batteriene kan fort ta skade av å lades for dypt ut.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Swallow Advance lader

        åkay ja kanskje det er det som er greia og ta et par cykling runder med laderen..

        Er det noen som vet hvordan en stiller inn en Swallow Advance lader for å cykle et 7,4 V 800 amh ???

        fulgte med en bruksanvisning på engelsk.. men.. ja du vet.. den engelsken og norsken foor den sags skyld hehe..

        Comment


        • #5
          hmm

          Det røde lyset på Esky boksen betyr, såvidt jeg vet, at det gis full throttle. Når dette lyset kommer på ved feks hovring mistenker jeg at du har flydd for lenge. Lipo celler som disse helikopterne bruker skal ikke lades ut for mye; det medfører at batteriene ødelegges og oppfører seg slik du beskriver. På min CP2 kan jeg fly opp mot 15 min. Når du merker at helikopteret mister kraft har du, igjen såvidt jeg vet, flydd for lenge og batteriene har blitt kjørt for hardt. Ved gjentatte utladninger til under minimumsvolt pr celle 3v(?) vil batteriene gradvis miste ytelse og bli ødelagt.. Ta tiden på flyturene eller skaff deg en lipoalarm for å unngå dette..

          Happy flying
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Når jeg nå lader et 7,4 v og 800 mah ser jeg på laderen at det står LP+0.80 A og 8,201 (svinger litt) V er dette riktig??

            ja det er riktig. LP+0.80A betyr at laderen lader med 0.8A (800mA)

            Og hva står tallet øverst til høyre i hjørnet for? Nå viser det 00561 (går oppover) Den andre telleren (i midten øverst) tror jeg er tiden.

            Tallene øverst til høyre viser hvor mange mAh den har puttet inn i batteriet. og den andre er tiden som du sier.

            Og et siste spørsmål på tampen her.. Går det an å se på Swallow laderen hvor mye strøm som er igjen på batteriet?

            du kan ikke se hvor mye som har vært igjen på batteriet uten å lade det ut eller opp med laderen.

            Er det noen som vet hvordan en stiller inn en Swallow Advance lader for å cykle et 7,4 V 800 amh ???

            du velger batteritype og så venter du til det slutter å blinke i displayet. da trykker du på pil til høyre til det står cycling. tror det er 2 trykk. Så må du velge om den skal lade ut/op eller motsatt. det skal vel stå D/C (dissharge/charge) også velger du hvor mange gaanger den skal cykle er vel opp til 5. velger utlade strøm. den er maks 1A og det kan du bruke også. og lade strøm som i ditt tilfelle da sikkert skal være 800mA (0.8A)
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              cycle

              takk for svar. Det jeg lurte på hva hvor mye NED en skulle tappe batteriet.. har lest på forumet at en skal passe på å ikke tappe batteriet for mye.

              Har tatt noen runder på bruksanvisningen og ble litt skuffa over at det ikke var noen cykle mulighet på li-ion & PO mode.. bare nicd & nimh mode. Litt surt.

              Vil en "manuell" cycle på LI-po være like effektivt. Når den er utladet.. manuelt lade den oppigjen, så utlade osv. en 4-5 ganger for å få vedlikeholde batteriet ?

              Er det noe spesiell grunn for at laderen ikke "kan" cycle LO-po batterier?
              Mener.. det er jo bare en liten programeringsgreie.. og siden det går med nicd&nimh liksom..

              og siste spørsmål..
              Har et par Li-po på 11.1 V & 1000 mah som jeg tenkte å ta noen vedlikeholds cycler på.. blir det riktig å utlade det oxo på 1 A, og ladestrømmen .blir oxo 1 A vel?

              Comment


              • #8
                swallowen min cycler lipo ?

                Utlade strømmen er vel ikke så viktig bare du ikke overstiger spesifikkesjonene på batteriet. og det er jo ingen fare. jeg bruker 1A som er maks på laderen for at det ikke skal ta så lang tid. ladingen skal jo være 1C som er 1A på ett 1000mAh batteri
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  ....

                  hmmm rart.. det er swallowen advance jeg har... skal høre med small zise på mandag.

                  Hvis jeg setter li-po på utladning.. stopper den da automatisk i tide.. slik at det ikke blir helt nedtappet.. for det er ikke så bra for disse batteriene har jeg skjønt..

                  Comment


                  • #10
                    ja hvis du setter den på lipo utladning så skal den stoppe i tide. men husker ikke om du da må stille inn hvor mange celler det er på batteriet.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Enten har den en cut off på 9 volt eller du setter cut off cell.
                      Det var spesielt NiCd som kunne ha bruk for å cycles.
                      Tror det er vanlig at lipo/liion ikke kan cycles. min lader gjør heller ikke det.

                      Jeg kjører mine nye LiPo batterier noen ganger opp og ned med laderen som innkjøring. Begynner med lav lade/utlade strøm og øker etterhvert. Vet ikke om det har noe for seg men det anbefales av fler og fler.

                      Jeg har en Lama selv og bruker stort sett bare den orange laderen som fulgte med og den funker helt utmerket for meg. Vet ikke hvor mange ladinger jeg har men det er helt sikkert 30+

                      Å fly til det røde lyset kommer er for lenge. Du vil merke redusert kraft lenge før det lyser. Når du ikke kan stige raskt uten at det kommer på så er det på høy tid å slutte. Det er riktig at det angir full throttle og nivået for full kraft/throttle synker i takt med spenningen på batteriet, derfor kommer det på tidligere og tidligere etetrhvert som det nærmer seg slutten.

                      Jeg flyr ca 8 minutter med Lamaen, da merker jeg reduksjon i kraften og gir meg. Bedre med flere batterier og kortere flytid da det gir lengre flytid tilsammen. (8 min x 50 > 15 min x 15).

                      Den orange laderen lyser fast grønt mens den lader, så blinker den mens den topper batteriet, du må la den stå til det grønne slukner. Sjekk spenning, det kan hende den lader til for høy spenning og det er heller ikke bra.

                      Anbefaler deg å koble til et voltmeter på balansepluggen en dag du mener du har flydd passe eller til rødlyset glimter til. Så holder du heliet og drar i gang og ser hvilken spenning du har når rødlyset kommer. Du skal ikke under 6 volt på en 2S celle og ikke under 9 på en 3S. Helst bør du ikke under 6.4 ved 2S og 9.6 ved 3S, dvs 3.2 volt per celle i pakken.
                      Dette kan gi deg en indikasjon om når det er bra å slutte. Om jeg husker rett så vil Lamaens rotorer spinne uten rødlys helt ned til 5 volt men da flyr det dårlig.

                      Bruker du 2S batteri på CP2'en?

                      Comment


                      • #12
                        .......

                        Mange gode tips her

                        CP2 er et 3 cells batteri.

                        Her om dagen kjøpte jeg en parkflyver. og fulgte med et li-po batteri.

                        Det er et 7,2 V 1200 mah. 2 cells.
                        Problemet mitt er at på swallow advance laderen kan jeg velge mellom, 3,7 - 7,4 - 11,1 osv.. med andre ord ikke 7,2 V

                        hva skal jeg her gjøre???.. går det greit å lade den på 7,4 ???

                        Comment


                        • #13
                          det finnes ikke lipo på 7.2 det må da være li-ion og av gammel årgang.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            det finnes ikke lipo på 7.2 det må da være li-ion og av gammel årgang.
                            Tyor: Sikker på dette???
                            Legger ved et bilde av et LiPo batteri på 3,6v.....tilhører mobiltelefon.

                            Piloten5: Sett laderen din til LiIon i stedet. Da skal den lade 3,6v pr. selle og dermed 7,2v for 2 seller.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              TeGe: Ikke vær sikker på at det er et LiPo du har "avbildet". Det vi benevner LiPo og LiIon er egentlig Lithium-Polymer og Lithium-Ion-Polymer. Når der er oppgitt (nominell) spenning som 3,6Volt er det nesten garantert LiIonPolymer du har med å gjøre. Problemet er at uansett type er det LiPo-batterier det er snakk om, og for en vanlig forbruker betyr ikke forskjellen noe. LiIon er ennå "vanligst" i telefoner siden der ikke er behov for slike brutale strømtrekk som vi bruker i hobbyen vår.

                              Ellers: Under utlading skal man aldri belaste LiPo lavere enn 3,0Volt/celle (under last). Denne spenningen SKAL stige når batteriet kobles fra lasten, så når man kobler fra batteriet og bruker et voltmeter vil det vise noe høyere spenning. På siste generasjon LiPo er det en del levetid å hente om man ikke laster lavere enn 3,2 Volt/celle...

                              Når man har LiPo i jevnlig bruk har det ingen hensikt å "cykle" dem unntatt for å sjekke reell kapasitet. Når batteriene har vært lagret en tid kan det lønne seg å cykle dem, på samme måte som NiMh.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X