Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er forskjellen på LI-po og Li-lon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er forskjellen på LI-po og Li-lon

    Jeg skulle hatt et ekstra batteri til min ME109. Mitt nåværende er Etec(?) 2S 1700mah Li-po, og laderen Graupner Lipo Charger 4. Jeg har surfet litt omkring på forskjellige nettbutikker, og ser at Li-lon er en del billigere enn Li-po. Hva er forskjellen på disse to typene? Og kan jeg lade et Li-lon batteri med min nåværende lader(selv om navnet på denne ikke tilsier det)?
    Jon D.

  • #2
    Originally posted by jondaeh
    Jeg skulle hatt et ekstra batteri til min ME109. Mitt nåværende er Etec(?) 2S 1700mah Li-po, og laderen Graupner Lipo Charger 4. Jeg har surfet litt omkring på forskjellige nettbutikker, og ser at Li-lon er en del billigere enn Li-po. Hva er forskjellen på disse to typene? Og kan jeg lade et Li-lon batteri med min nåværende lader(selv om navnet på denne ikke tilsier det)?
    når det gjelder nyere li-ion celler er det vel bare C ratingen som i hovedsak er forskjellen. Li-po kan lades ut ved mye høyere last enn li-ion. nyere lipo celler klarer fint 20C kontinuerlig, mens liion ikke klarer mer en typisk 5C omtrent.

    mulig det også er andre forskjeller som jeg ikke vet om. når det gjelder lading så lader jeg mine li-ion celler på lipo program og har aldri hatt problemer med det. det er imidlertid viktig å merke seg at dette er liion celler med 3.7V nominell spenning. eldre liion celler har 3.6V nominell spenning og vil dermed overlades på et lipo program (brannfare osv)

    håper det hjalp, andre kan sikkert utdype mer eller evnt peke på flere forskjeller.
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #3
      Omdu skulle være interessert i de tekniske forskjellene på LiPo og LiIon så står det mye lurt på Wikipedia.

      Lithium Polymer

      Lithium Ion

      Ser at LiPo blant annet ikke er innpakket i noen solid beholder, slik LiIon er. Ihvertfall, LiPo er mye bedre og vidreutviklet fra LiIon.
      -
      Jan-Ove Sandnes

      Modeller:
      Align Trex 600E Pro (Vbar)
      Align Trex 450 Pro (Vbar)
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

      Comment


      • #4
        Har bare hatt en LiIon pakke foruten de jeg evt har hatt i mobiler og den var pakket på samme måte som lipoene mine....

        Comment

        Working...
        X