Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo-lader som lader flere batterier samtidig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vel, da kan jeg jo kjapt konkludere med at dersom ikke batteriene tappes sammen, lades de heller ikke sammen... :P

    Da er jeg tilbake til en løsning med en lader som tar flere batterier i slengen. Den Polycharge4 var fin, men jeg finner den ikke hos Norwegian...

    Andre ladere med to eller flere uttak som kan anbefales?

    Comment


    • #17
      Siden det blir så uryddig å starte en ny tråd for emnet fortsetter jeg bare her:

      Vi/jeg snakket om å lade batterier i paralell for å halvere ladetiden i forhold til å lade batteriene hver for seg som et alternativ til en lader som tok flere batterier. Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne skulle hatt kortere ladetid på batteriene til T-Rex 600'n, hvor jeg bruker 2x 5S i serie.

      Kan jeg tappe batteriene i serie og lade de i paralell?
      Har overvåket antall mAh som går inn etter flytur og kommet fram til at det skiller mellom 0 og ca 50 mAh (noen ganger opptil 80 mAh) på pakke 1A og pakke 1B. Hva tror dere?


      EDIT: Skulle gi nøyaktig halve ladetiden, da 2x3700mAh / (ladestrøm) 5000 = 1,48. Bruker i overkant av 3 timer på å lade batteriene hver for seg.
      Last edited by northwood; 01-09-06, 12:58.

      Comment


      • #18
        Du må nok ut og handle den største Schulsen hvis du vil lade 2 stk 5S samtidig (ikke billig, men sikkert bra) nemlig isl 8-936g. Her er litt data: http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/isl8-d.htm

        Men det "enkleste" er jo å lade dem i serie, slik du lader dem ut. Selv den minste Schulse`n klarer det, men da er ladestrømmen redusert til max 3,5 ampere. Men en del av de mellomste laderne deres klarer nok sakene med 5A...

        Alternativt: kjøp to av de minste Schulsene. Og ha et powersupply med nok effekt! Eller to mindre.

        Mitt valg: to små Schulser og to 20A supplyer. Da kan den ene laderen ligge i fieldboksen og den andre på hobbyrommet. Så får jeg sette opp begge dingsene på hobbyrommet om jeg har tømt mange batterier i løpet av en dag og skal ut igjen og fly neste dag med alt!

        Tappe i serie og lade i parallell er ikke riktig i følge "boka".
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          Den er grei, var bare en tanke som slo meg. Misunner fuelgutta når de bare tanker opp og flyr videre. Heldigvis fikk jeg låne en lader til på stevnet i helga. Har en PSU fra en PC, men når det ikke er 230v tilgjengelig er det lite å gjøre, men biler fantes det nok av!

          Comment


          • #20
            jeg har nå 8 stk 1700 2S batterier som jeg skal konle sammen til 2 stk 4S 3400. kobler to og to batterier sammen i serie, og kobler så to 4S pakker sammen i parralell, slik at dette danner en 4S2P pakke. spørsmålet blir da om jeg kan lade batteriene parralelt siden jeg skal bruke dem parralelt? det vil nemlig ta ekstremt lang tid å lade 4 batterier.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #21
              Lad alle helt opp, koble dem sammen.
              Bruk dem i parallell og lad dem i parallell.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                flotte greier... dette sparer jeg mye tid på
                batteriene skal forresten i Blade XL min
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment

                Working...
                X