Hei alle sammen!
Jeg har et FlightPower extreme 1600 3S1P som skal tåle 10C kontinuerlig. Dette er i bruk sammen med en CC Phoenix 25 og en AXI 2808/20 på en APC 8x4. Stømtrekket ligger rundt 14A.
Mitt problem er at CC'en kobler ned når jeg går over 50% throttle. Dette skyldes lav spenning. Jeg har prøvd litt frem og tilbake for å finne hvorfor batteriet gir for lav spenning under belastning, og batteritemperatur ser ut til å være svært kritisk her. Når batteriet får ligge inne og bli 20°C så kjører det full throttle, men med engang jeg tar det med ut så svikter det.
Jeg fulgte anbefalingen fra forumet her angående innkjøring av batteriet, med fire ladesykler med økende ladestrøm og belastning under utlading.
Jeg bruker oppsettet på en Hydropower, flygende båt i depron. Batteriet er beskytte mot den direkte luftstrømmen fra propellen men få noe kjøling på kortendene. Slik det er nå tør jeg ikke fly skikkelig fordi jeg ikke vet når regulatoren kutter.
Er LiPo's virkelig så følsomme for temperatur som dette? Det funker jo overhodet ikke om vinteren. NiCd og NiMH går jo dette batteriet en høy gang, de holder seg varme under høye strømtrekk. Dere som flyr om vinteren, pakker dere batteriene helt inn i isolasjon eller?
Jeg vurderer å kjøpe et batteri som tåler 20C for å se om det hjelper å kjøre det "snilt". Muligens også en mer avansert lader som kan sykle batteriet, pr. nå har jeg en enkelt Smartcharger fra griffin og den er uten display.
Har noen erfaring med Graupner Ultra Duo? Jeg skal til USA neste måned, og ser at den går for 200 daler der borte. Har ikke funnet noen som selger den her hjemme så jeg vet ikke om prisen er god, men det er jo en smule under tilsvarende Schulze-ladere såvidt jeg kan forstå.
Det ble endel forskjellige saker her, håper noen tar seg tid til å svare. (og ja, jeg har søkt forumet om temperatur og LiPo uten å finne svaret på det jeg spør om).
Jeg har et FlightPower extreme 1600 3S1P som skal tåle 10C kontinuerlig. Dette er i bruk sammen med en CC Phoenix 25 og en AXI 2808/20 på en APC 8x4. Stømtrekket ligger rundt 14A.
Mitt problem er at CC'en kobler ned når jeg går over 50% throttle. Dette skyldes lav spenning. Jeg har prøvd litt frem og tilbake for å finne hvorfor batteriet gir for lav spenning under belastning, og batteritemperatur ser ut til å være svært kritisk her. Når batteriet får ligge inne og bli 20°C så kjører det full throttle, men med engang jeg tar det med ut så svikter det.
Jeg fulgte anbefalingen fra forumet her angående innkjøring av batteriet, med fire ladesykler med økende ladestrøm og belastning under utlading.
Jeg bruker oppsettet på en Hydropower, flygende båt i depron. Batteriet er beskytte mot den direkte luftstrømmen fra propellen men få noe kjøling på kortendene. Slik det er nå tør jeg ikke fly skikkelig fordi jeg ikke vet når regulatoren kutter.
Er LiPo's virkelig så følsomme for temperatur som dette? Det funker jo overhodet ikke om vinteren. NiCd og NiMH går jo dette batteriet en høy gang, de holder seg varme under høye strømtrekk. Dere som flyr om vinteren, pakker dere batteriene helt inn i isolasjon eller?
Jeg vurderer å kjøpe et batteri som tåler 20C for å se om det hjelper å kjøre det "snilt". Muligens også en mer avansert lader som kan sykle batteriet, pr. nå har jeg en enkelt Smartcharger fra griffin og den er uten display.
Har noen erfaring med Graupner Ultra Duo? Jeg skal til USA neste måned, og ser at den går for 200 daler der borte. Har ikke funnet noen som selger den her hjemme så jeg vet ikke om prisen er god, men det er jo en smule under tilsvarende Schulze-ladere såvidt jeg kan forstå.
Det ble endel forskjellige saker her, håper noen tar seg tid til å svare. (og ja, jeg har søkt forumet om temperatur og LiPo uten å finne svaret på det jeg spør om).
Comment