Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lengde på ladeledning - spenningstap ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lengde på ladeledning - spenningstap ?

    Heisann

    Hvilken lengde kan en ha på ledingen mellom batteri og lader (Swallow) ?
    Har sikkert noe å gjøre med tykkelse på ledning også, men det vil vel sikkert bli et visst spenningstap her ?

    Gisle
    Last edited by Gisle; 14-04-06, 10:21.
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    kommer også an på hvor mye strøm du skal lade med. jeg har bare 10cm. hadde lengre før man hadde da problemer med at den ikke oppdaget når nimh batterier var ferdigladede
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Jeg bruker kablene som fulgte med senderen min på Hyperion laderen (helt lik Swallow). Disse er på 1,5 meter og jeg har ingen problem med de.
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment


      • #4
        Bare litt tilleggsinfo.

        Når du lader Lipo celler er spenningstap i kabelen ganske viktig (selv om de fleste ladere måler spenning i intervaller hvor lading ikke pågår). Dette siden ladingen av en lipocelle skal avbrytes ved 4,2-4,25V. Ett avvik her kan gjøre at cellen blir overladet eller aldri ladet ferdig. Feks ved regnestykket til "phammers" med 0,86v tap vil cellespenningen bare være 3,34v og cellen blir aldri ladet. Ved mange celler vil kanskje laderen se feil antall celler og dermed overlades.

        Lader du NiCd eller NiMh er ikke dette så viktig, da det på de fleste ladere er ett spenningsdropp laderen ser etter.

        Hovedgrunnen til at lange kabler ikke er bra er at enhver ytre påvirkning vil gjøre at spenningen "vandrer" og laderen tror cellen er ferdig. Typisk er at når ladeledningen feks blir flyttet (tatt på med hånden feks) tror laderen at spenningen faller såpass at lading avbrytes.
        Elektromagnetisk påvirkning av ting rundt laderen vil kunne lure laderen. Ofte ser man at ladekabler leveres med en liten ferritkjerne. Denne motvirker dette.
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Originally posted by toremolt
          .....Hyperion laderen (helt lik Swallow)....
          .....

          ?????
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Originally posted by Celtic-Griffin
            .....

            ?????
            Ja, den er faktisk det!
            Geir Amund Lindberget

            Comment


            • #7
              x-peak laderen er den samme også.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Multiplex sin er også Swallow det står Swallow 2 på printplaten i den, måtte bare åpne den for å se hvordan den så ut inni.

                Comment


                • #9
                  Sorry you guys - these assumptions are far too simple - the products may come from the same source but in most cases they are not the same - name labels define their own specifications particularly with respect to quality control in manufacture and here lies the difference between a good product and a bad. This fact was brought to light in recent discussions about Swallow calibration. The fact that a particular charger has 'Swallow' on the print board says absolutely nothing about the selection and use of the components used on it yet it is the testing and selection of individual components and the final quality assurance controls that are carried out (or not) on this print board which define quality or the lack of it...the same applies to recent discussions on these forums about Lipoly packs where it has been suggested that packs manufactured from Enerland cells are 'the same' and only the prices differ - wrong...
                  Last edited by Celtic-Griffin; 15-04-06, 06:23.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #10
                    Det er vel en liten software forskjell på hyperion og swallow. dvs når du velger antall celler på hyperion så velger du 1s-2s-3s....osv og på swallow så velger su 3.7v-7.4v-11.1v osv. på hjemmesiden til aircraft world så står det at hyperion laderen er laget på samme fabrikk si sør korea som en annen kjent lader . men den har denne oppgraderingen, som gjør det vanskeligere å velge feil antal celler. Den andre laderen som kommer fra samme fabrikk er vel da mest sansylig swallow laderen. og da de er laget på samme fabrikk og ser like ut bortsett fra farge og navn, og koster det samme så vil jeg tro det er samme kvalitet på komponentene også.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      It is correct that quite a few of the current chargers are sourced from the same factory in the same way as Enerland cells all come from the same source and very many of the "good" and "bad" servos come from the same source - these sources operate as jobbing shops and produce to the customers specifications - I know for a fact that Multiplex which was mentioned here earlier do not accept a standard product from a far eastern jobbing shop, no sir, Multiplex products are made and controlled to Multiplex quality standards - lets hope the new owners allow it to continue.

                      I also know that there is rather more than a small software difference between (one of) the Hyperion chargers and the stock standard Swallow

                      You can also buy a Rolex in Singapore for a few dollars, at least it looks like a Rolex
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

                      Comment


                      • #12
                        Bare for å legge til litt i suppa vant jeg nylig en Simprop lader med samme software some alle disse. Bortsett fra at denne går til 7A... Litt større i fysisk størrelse sannsynligvis pga noen kjøleribber. Har brukt den nå en uke på både Lipo og NiMh (+20 ladinger) og den ser som de andre ut til å gjøre jobben bra.
                        For ordens skyld må det nevnes at på mine store Lipo batterier bruker jeg Orbit

                        Link: Simprop Modellbau Intelli Speed
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

                        Comment


                        • #13
                          Og for å nevne innen topic: Kjører du Auto D/C-programmer (Discharge/Charge) får du garantert problemer med lange og tynne ladeledninger. Som eksempel fikk jeg bare ca. 300 mAh ut og inn av et 1050-batteri med dårlige ledninger og auto-programmer mens alt ble riktig med 20 cm 2,5" kabler.
                          I "Auto" vil gjerne de "intelligente" laderne gi så stor ladestrøm som dem tror batteriene takler, og på utlading blir spenningsdroppet så stort at dem ser "tomt batteri" leeenge før det er det...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har et 1600mAh batteri som var fulladet. Når jeg tappet dette fikk jeg 1620mAh ut av det, og 1700 inn når jeg ladet opp igjen. Er dette bare tilfeldig eller? Jeg bruker 150cm kabler.
                            Tore

                            www.skalamodellflyklubb.no

                            Comment


                            • #15
                              Høres fornuftig ut det.
                              Er ofte mer amphere i et batteri en det som er stemplet på.
                              **********************
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK


                              Nan Xplorer FullCarbon X tail
                              Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001
                              DG 500/22 Elan under opppussing
                              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                              Futaba 12Fg Fasst

                              Comment

                              Working...
                              X