Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp til å få satt sammen en 5s pakke lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp til å få satt sammen en 5s pakke lipo

    hei hei lurte litt på åssen det er å få satt sammen 2s å 3s til en 5s pakke
    det er jo 7.4 å 11.1 om det går å serie koblet til en pakke
    sven arne johansen

    mine fly

    radioer
    futaba 9c super
    spektrum DX7

    pitts s12 wspan 1.75 da 50R
    aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
    sagitta projekt zwo 2.20 wspan
    funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
    nanofloo
    termick star
    stiletto F3F 2.54 wspan
    lancair360 mk2 os50sx 2t
    Enforce os 108 2t
    + en haug til
    http://www.lillehammer-mfk.org/


    viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

  • #2
    Hvis dem er like (alder, merke, kapasitet, C-rating) er det bare å koble sammen.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      så det er bare å koble sammen en 2s å 3s til en så går det greit

      er ikke så inne i dette med disse s ene enda. men la oss si at tar to sånne pakker her da å paralel kobler de så får vi 22.2 å x antal mah. å en ting til åssen er det x antal mah på 2s å 3s burde de være det samme el kan det exsempel være 1800mah på 2s å 2400mah på 3s
      sven arne johansen

      mine fly

      radioer
      futaba 9c super
      spektrum DX7

      pitts s12 wspan 1.75 da 50R
      aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
      sagitta projekt zwo 2.20 wspan
      funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
      nanofloo
      termick star
      stiletto F3F 2.54 wspan
      lancair360 mk2 os50sx 2t
      Enforce os 108 2t
      + en haug til
      http://www.lillehammer-mfk.org/


      viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

      Comment


      • #4
        Uten å vite noe spes om dette tror jeg absolutt du må ha samme antall mah på begge pakkene.

        Hvis ikke vil ikke cut-off slå inn der den skal. Den vil slå ut når spenningen faller under 5*2,7volt (for eksempel), og risikoen er stor for at batteriet med høy kapasitet vil "dekke over" at det lille batteriet er tomt.

        Kan selvsagt kompensere ved å sette cut-off i regulatoren høyt, for eksempel 5x3volt (igjen, bare et eksempel).
        heltpropell.com
        Trondheim MFK

        Comment


        • #5
          Når man seriekobler batteri så MÅ pakkene ha lik amperestyrke.
          Ved paralellkobling bør også pakkene ha lik amperestyrke, og MÅ ha likt antall celler.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Pakkene må være LIKE. De må ikke bare ha lik kapasitet, men også tåle den samme C belastning, og ha samme utladningskurve for at man ikke skal ta knekken på den ene pakka når man belaster "total-pakken". De må mao være dønn like, akkurat som Joo nevner. Spør du meg bør de være kjøpt sammen, fra samme parti osv.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Originally posted by andersh
              Pakkene må være LIKE. De må ikke bare ha lik kapasitet, men også tåle den samme C belastning, og ha samme utladningskurve for at man ikke skal ta knekken på den ene pakka når man belaster "total-pakken". De må mao være dønn like, akkurat som Joo nevner. Spør du meg bør de være kjøpt sammen, fra samme parti osv.
              Det har du selvfølgelig rett i. Tenkte ikke så langt utpå natta.

              Bør også passe på å bruke batteriene likt hvis man bruker enkelte batteri til andre ting.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                Hiver meg på denne..
                Holder på med et setup som skal bestå av en TP 4S3P 6000mAh pakke, denne har jeg tenkt å lage av 2stk 2S3P 6000 pakker i serie.Dette på grunn av plassering i modelen. Etter å ha lest dette ser jeg jo at det er ok å koble dem direkte i serie siden pakkene er like...
                Men, så komer det til lading?
                Hvordan bør jeg lade dette? Lade dem i serie som 4S med 2 balansere tilkoblet siden det egentlig er 2 pakker? Eller lade dem 1 og 1 med balanserer inkoblet..

                Forslag ønskes da dette blir et relativt dyrt batteri og modell, dermed ønskes ingen havari med brann og det som følger med...
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                Comment


                • #9
                  Når du tapper dem ned i serie kan du lade med dem i serie hvis ladetiden har noen betydning. (F.eks på stripa)
                  Så kan du heller lade dem hver for seg med balancer når du har god tid.
                  Man får litt feeling med eventuell ubalanse etter noen cykler med balancer. Jeg bruker ikke balancer hver gang jeg lader batterier der balanceren omtrent ikke viser ubalanse. Hvis du derimot oppdager at batteriene er mye i ubalanse får du lade etter det.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg er enig i det joo skriver her, så lenge det er snakk om identiske 2S pakker som er 100% oppladet før de kobles sammen i serie så kan de fint lades opp igjen etter bruk som en 4S pakke for å spare ladetid.

                    Jeg gjør det samme selv med batteriet i min GeeBee som er 2 5S3P pakker satt sammen i serie til en 10S3P pakke. Hjemme lader jeg dem hver for seg med en Hyperion balanserer koblet inn mellom lader og batteri, men ettersom den bare takler 5S så går det jo bortimot 4 timer på å lade opp batteriene, noe jeg ikke gidder å vente på ute på flystripa.
                    Arngeir Blakseth

                    Comment


                    • #11
                      Hvilken Geebee har du? Bilder? og oppsett?
                      Tilbake til batteriene. Hva hvis jeg har 2 stk 4S2P 3000mAh batterier, kan jeg da koble dem i parallell? Eller er det noen trix ved parallell kobling?
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #12
                        Det er en Pacific Aeromodels GeeBee Model Y, 82" vingespenn. AXI 5330/18, Hyperion Titan 90 HV, BBP 10S3P 6300mAH og en APC 19x10E.

                        Hvis dine 2 4S2P pakker er identiske og brukt like mye osv. så ja, da er det ingen problemer med å lage seg en Y-kabel slik at de kan kobles sammen i parallell. Eneste trikset ved sammenkobling av batteripakker er at de MÅ være 100% oppladet begge to først, ellers kan det fort bli litt tull med ubalanse i pakkene osv.
                        Arngeir Blakseth

                        Comment

                        Working...
                        X