Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til innstilling av Hyperion Eos 5i lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til innstilling av Hyperion Eos 5i lader

    Heisann

    Jeg er helt fersk i dette med modellflyging, og jeg sliter litt med å forstå oppsettet på lipo-laderen min. Har kjøpt meg en brukt t-rex 450xl hvor det blant annet fulgte med et "flightpower extreme - kapton 3s1p 2200HD" batteri. Jeg har også kjøpt et nytt "hyperion LiteStormvx 3s1800 20c" batteri. Utenom eos laderen har jeg også kjøpt en hyperion lba6 5s balanserer. Det som jeg stusser litt på er dette med "discharge parametrene". Jeg kan ikke finne noen info om hva dette skal settes til. Fikk bare batteriet løst, og blir ikke klok på bruksanvisningen. Det står at en skal sette den ønskede "discharge" spenningen mellom 0.10A til 1.00A (0.01A per step).

    Kan noen hjelpe meg med dette? Skal "discharge" eventuelt være likt for begge batteriene?

    Ikke lett dette her, he he...

  • #2
    Discharge er utladning av batteriene, der laderen blir brukt som f.eks en motor. Når du bruker discharge-funksjonen tapper du batteriene for strøm. For og bruke denne funksjonen må du først sette noen parametre avhengig av hvilket batteri du har koblet til. A, som ikke er spenningen, men strømtrekket kan du gjerne sette til hva du vil, den kan ikke skade noe. Setter du den til f.eks 1A vil den lade ut batteriet med 1A noe begge dine batterier tåler helt fint (i realiteten lader den nok ut med 0.5A, pga. den høye spenningen). Det du derimot må være veldig nøye med er og sette spenningen riktig. Siden du har 3s-batterier skal denne settes til 3s. Hvis denne settes til f.eks 2s kommer du til og lade batteriene dine ned til 6V, og da er det liten sjans for at de våkner opp igjen.

    Så, skal du lade ut ett av de to batteriene dine skal displayet ditt se som bildet jeg la ved

    Husk, dette er discharge, dvs utladning av batteriene, ikke oppladning
    Attached Files
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Hei Morten!

      Tusen takk for kjapt og godt svar!!

      Comment

      Working...
      X