Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NiCD og NiMH

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av NiCD og NiMH

    Hei,

    Må først erkjenne at jeg ikke har mye peiling på lading

    Jeg har en JR 9xII hvor jeg har byttet batteriet til et 1100mah (NiCD). I tillegg til dette benytter jeg et et 2400mah (NiCD) batteri som mottaker batteri. Jeg har frem til nå benyttet meg av laderen som følger radioen for å lade begge batteriene. Men i denne lader har jo ingen føler for hvorvidt batteriet er fulladet. Har derfor valgt å skaffe meg en Swallow lader til å lade disse batteriene.

    Jeg tenkte at jeg skulle stille inn Swallow laderen til 500 mah for å lade radio batteriet og 1200 mah for å lade mottaker batteriet. Men spørsmålet gjelder egentlig hvor ofte man skal tømme batteriet helt ved bruk av funksjoner i laderen ?

    Jeg benytter NiMH til starter min på 2 * 7,2V 3600mah. Disser har jeg ladet på 2A og det har vel fungert greit.

    Etter hva jeg forstår har NiCD hukommelse, men det har ikke NiMH. Er dette ensbetydende med at NiMH ikke trenger å lades helt ut ?
    Last edited by ehaga; 05-05-06, 20:21.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

  • #2
    NiMh har vel noe hukommelse, men langt i fra som NiCd. NiCd bør vel lades ut en gang i blant, holder sikkert med 4-5 ganger i året, NiMh, en gang i året kanskje, men ikke en nødvendighet, skal mye til for å få sånne problemer med NiMh
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #3
      De lærde strides enda om hvorvidt NiCd eller NiHM har hukommelse (mht lagringskapasitet) Selv mener jeg det er en myte.

      Bare sørg for å gi både NiCd og NiHM pakkene en grundig, sakte oppladning i ny og ne. Sakte betyr en tiendedel av kapasitet i 14-16 timer (med utgangspunkt i ett tomt batteri)
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Tips til Nimh lading med Swallow Advance?

        Har to Nimh 1050mah som jeg lader /cycler med Swallow advance. Batteriene og laderen er nye.
        Lader ut med 07A og lader de opp med 07A - den ene pakken tar i mot ca 880ma mens den andre ca 990ma.

        Er ikke dette litt stusselig? Er Swallow'en litt unøyaktig, mao at disse tallene er ok, eller bør man gå noe opp/ned på ladestrøm?

        Har 13,7V -> 8A forsyning, korte ledninger på primær og sekundær.

        Noen med erfaring på dette? Har jeg misset noen innstillinger i det tykke bruksanvisningen?

        Comment


        • #5
          Jeg oppdaget akkurat noe med Swallow'en nå, og skulle poste et nytt spørsmål, men tar det har da jeg tror det passer....

          Har et par Nimh celler på 2100 mah, GP size AAA. Disse har jeg tidligere forsøkt å lade på rundt 2ah men har fått cut-off flere ganger. Har tenkt at det da egentlig er bare til å kjøre på på nytt med like høy strøm for å komme over peak... Har lært at det er et triks for å "vekke" batteriene, men har ikke helt forstått behovet for å "vekke" disse da de er i daglig bruk i kameraet.

          Nå ladet jeg imidlertid på 1ah og batteriet ladet seg helt opp uten stopp! De har ikke blitt varme når de har kuttet underveis på 2ah, så jeg forstår ikke helt sammenhengen... Etter det jeg har lært trodde jeg det skulle være annerledes, men tydeligvis får jeg mindre cut-off når jeg lader med lite strøm.

          Noen som kan forklare litt rundt dette, eller har konkrete svar på hvorfor det er slik??

          (Godt å bruke forumet litt igjen... lenge siden sist.. )

          Comment


          • #6
            Dukker ikke svar opp på forsiden lenger....?

            Comment


            • #7
              Ødelagt.

              Hei.. har et Twister Bell 47 helikopter, som har et li-Ion batteri det står i instruksjonen at det IKKE skal lades helt ut, hvorav jeg har fått erfaring med det. batteriet + 2 andre, ble ødelagt.. vet ikke hvorfor.. men det er vel bare sånn..
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #8
                liion og lipo må aldrig lades helt ut. skal velikke under 3v pr celle. nimh og nicd er vel litt mere tolerante for utlading.

                Stcaka: når det gjelder å ikke få fulladet nimh batterier ved høy ladestrøm har du lange kabler mellom lader og batteri for det kan ofte gi feil, slik at laderen tror det er fult før det er det.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stcaka

                  Har et par Nimh celler på 2100 mah, GP size AAA. Disse har jeg tidligere forsøkt å lade på rundt 2ah men har fått cut-off flere ganger. Har tenkt at det da egentlig er bare til å kjøre på på nytt med like høy strøm for å komme over peak... Har lært at det er et triks for å "vekke" batteriene, men har ikke helt forstått behovet for å "vekke" disse da de er i daglig bruk i kameraet.

                  Nå ladet jeg imidlertid på 1ah og batteriet ladet seg helt opp uten stopp! De har ikke blitt varme når de har kuttet underveis på 2ah, så jeg forstår ikke helt sammenhengen... Etter det jeg har lært trodde jeg det skulle være annerledes, men tydeligvis får jeg mindre cut-off når jeg lader med lite strøm.
                  Swallow'en er en normal "DeltaPeak-lader" som vil si at laderen holder spenningen (V) på pakken under oppsikt.
                  Under lading stiger spenningen opp til ett gitt punkt, deretter dupper den ned litt. Det er da cellene er fulle og laderen stopper. "Delta" betyr endring og "Peak" betyr topp. Dvs en DeltaPeak-lader avbryter ladingen når spenningen oppnår en definert endring lavere enn topp.

                  NiHM som lades for hardt vil gi falske topper og laderen vil derfor tro at pakken er full uten at den faktisk er det. Derfor vil en med en mer moderat ladestrøm oppnå mindre/ingen falske cutoff og få en full pakke.

                  Så det du gjorde med å redusere ladestrømmen er helt riktig, 2A på slike høykapasitetsceller blir for hardt og du fikk false cutoff's.

                  Så lenge en kan måle ca 1.2V per celle uten belastning er det ingen celler som er i ulage eller døde, derfor vil det heller ikke være noen grunn til å "vekke" de slik du nevner.

                  NiHM kan ved lengre lading være mer utsatt for ubalanse i spenning mellom cellene i pakken som vil gi utslag på ytelse og kapasitet. Løsningen i så tilfelle er å lade pakken på meget lav strøm (max 1/10C) i 14-16timer. Du vil dermed overlade de fulleste cellene og bringe de tommeste cellene opp til max, men pga lav ladestrøm så vil den varmeutvikling som oppstår være såpass svak at du ikke får en overopphetning innenfor ladetiden som er nevnt.

                  Ved enda mindre ladestrøm (1/20C og 1/40C) er det i mange tilfeller mulig å ha batteriet til lading 24/7
                  Last edited by Haldor; 25-06-06, 16:53.
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vegabond
                    Hei.. har et Twister Bell 47 helikopter, som har et li-Ion batteri det står i instruksjonen at det IKKE skal lades helt ut, hvorav jeg har fått erfaring med det. batteriet + 2 andre, ble ødelagt.. vet ikke hvorfor.. men det er vel bare sånn..
                    Nå omhandler tråden her kun NiCd og NiHM og disse tåler full utladning.

                    Li-Ion eller Li-Poly derimot er en helt annen kjemi og tåler ikke utladninger under en gitt spenning (V), den kjemiske strukturen blir ødelagt.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment


                    • #11
                      Ok, takk for gode svar både fra Tyor og Haldor. Visste at jeg kunne stole på forumet her

                      Ledningene er ikke spesielt lange fra lader til batteri.. ca 15 cm, og 1,5mm2 ledninger. Burde ikke dette takle 2ah?

                      Men, uansett er det sikkert som Haldor skriver at 2ah blir i meste laget for slike batterier.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Stcaka
                        Ledningene er ikke spesielt lange fra lader til batteri.. ca 15 cm, og 1,5mm2 ledninger. Burde ikke dette takle 2ah?

                        Men, uansett er det sikkert som Haldor skriver at 2ah blir i meste laget for slike batterier.
                        I dette tilfellet er der ikke tverrsnittet på ladekablene som er problemet, det er at ladestrømmen er (var) for høy for den gitte celletypen. Er den for høy klarer ikke cellen å lagre energien kjemisk og du får raske variasjoner i spenningen. Denne variasjonen lurer laderen til å stoppe for tidlig. (false peak)

                        Det samme fenomenet kan forekomme hvis en har for tynne/lange ladekabler men da er det ladekabelen som påvirker, ikke cellen slik det gjorde for deg.
                        ----------------
                        Haldor
                        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                        Comment

                        Working...
                        X