Unconfigured Ad

Collapse

lading av Li-po på 2C?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william123
    • May 2005
    • 2330

lading av Li-po på 2C?

sitter og leser litt om batteriene til FP. på siden deres staår det følgende:

Fast Charging. In conjunction with Enerland, the FlightPower EVO 20 range has been qualified for 2.5C charging as a combination of cell technology and matching by FlightPower at the point of manufacture. This means that an EVO 20 1800 mAh pack can be fast-charged at 4.5 Amps (or 4500 mAh). This will result in a pack that is 90% full in around 25 minutes. (All) fast charging of rechargeable chemistry results in a reduction in cycle life, it is therefore recommended that fast charging be done when time is of the essence.

det vil med andre ord si at man kan lade 20C batteri på 2.5C, men levetiden på batteriene vil blir redusert. og at man bare bør gjøre det dersom tiden er et "problem"

så hvis jeg har forstått dette riktig kan jeg lade mitt FP evo 20 3S 800 på 2A til det er 90% oppladet.

hvordan vet jeg når batteriet er 90% oppladet. er det bare å se på hvor amnge mAh laderen har ladet inn på batteriet.

800*0,9=720

så når laderen har ladet ca 700 mAh, kan jeg ta av batteriet og enten gå å fly eller sette det på 1C for å få de siste 10%?

er nyskjerring på dette siden jeg ikke has så mange batterier, enn så lenge
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Man sier at batteriet er ca 90% oppladet når laderen går over fra konstant strøm til konstant spenning. Det er punktet hvor batteriet når maks spenning og ladestrømmen begynner å synke.

Har aldri prøvd selv å lade på høyere en 1C men jeg regner med at det egentlig ikke er noe problem. Jeg ville ikke gjort det uten en god balanseringskrets eller at jeg overvåker individuell spenning konstant.

Comment

• Haldor
      • Nov 2004
      • 499

Originally posted by william123

hvordan vet jeg når batteriet er 90% oppladet. er det bare å se på hvor amnge mAh laderen har ladet inn på batteriet.

800*0,9=720

så når laderen har ladet ca 700 mAh, kan jeg ta av batteriet og enten gå å fly eller sette det på 1C for å få de siste 10%?
      Med utgangspunkt i ett tomt batteri stemmer matten din men de fleste LiPo batterier er ikke tomme ved oppladningstidspunkt.

Derimot er de fleste LiPo celler omkring 90% SOC (State of Charge) når laderen går fra konstant strøm (CC) til konstant spenning (CV). Dvs når spenningen når 4.2V/S og strømmen begynner å synke.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

så hvis jeg prøver dette så setter jeg laderen på 2A og venter til ladestrømmen begynner å synke. så setter jeg den enten på 1C eller drar ut og flyr.
        har jeg forstått riktig?
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Jeg vil ikke anbefale noe som jeg ikke gjør selv eller har prøvd selv.

Det står jo ikke at du må stoppe ved 90%. Det står bare at pakken når 90% etter så og så lang tid. Det tar sikkert minst like lang tid igjen å nå 100% fra 90% fordi den må jobbe seg ned til minimumsstrøm.
          Last edited by tahustvedt; 12-05-06, 20:56.

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Må innrømme jeg har ladet lipo på 2c mange ganger. uten noe som helst problem. bortsett fra som det sies så kortes sikkert levetiden. om du lader på 1c eller 2c så vil uansett strømmen gå ned når batteriet nermer seg maks spenning. varierer sikkert litt fra lader til lader. har selv en swallow lader. og det som jeg sparer i tid på å lade på 2c er den første delen av ladingen før strømmen begynner å gå ned (laderen min begynner å senke strømmen når celle spenningen når 4V) etter det vil det ta nesten like lang tid. så alt i alt er det ikke så mye tid å tjene på det. eks. tror jeg bruker omtrent 50min på å full lade ett 1300mah på 2A som er tappet helt ned til cutoff.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• galmania
              • Jul 2005
              • 604

Ikke noe poeng å starte ladingen på nytt på 1c for når batteriet er på 90% vil laderen sikkert ikke lade mer enn kanske 0.5c uansett hva den står stillt på, den styrer seg selv siste delen. Grunnen til at det står at det kommer opp til 90% på 25 min er at de siste 10 prosentene alltid tar mye lenger tid, nettop på grunn av at laderen skrur ned strømmen når det begynner å bli fullt for at det ikke skal overstige 12.6V!
              Sikkert ingenting farlig med det, men sunt for batteriene er det jo ikke, desto tregere lading desto bedre. Men i "haste tilfeller" er det jo greit å ha muligheten.
              Last edited by galmania; 13-05-06, 00:34.
              Geir Amund Lindberget

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

da er det avklart!

takk for svar
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

Comment

• Haldor
                  • Nov 2004
                  • 499

Uten å ta hensyn til hvorvidt LiPo tåler 2C lading eller ei:

Siden det er tidsaspektet som bestemmer om en vil bruke 2C eller ei så er det jo litt bakvendt å tenke på de siste 10% som "mangler" - det er jo denne delen av ladingen som tar tid og er vel det første man hopper over hvis en er i tidsklemma.

1C lading opp til ~90% tar mellom 30-50min typisk og det er jo passe rask lading. Har du samtidig en pakke nr2 så korter du ned bakketid betraktelig, uten å kompromisere pakkenes levetid eller øke fare for pakker på ville veier.

Hold deg til ladeanbefalingene som er (skal være) gitt fra produsent, alt annet kompromitterer levetid og ytelse for pakkene. Det er det tryggeste i alle fall

Lykke til!
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Originally posted by Haldor
                    Hold deg til ladeanbefalingene som er (skal være) gitt fra produsent, alt annet kompromitterer levetid og ytelse for pakkene. Det er det tryggeste i alle fall

Lykke til!
                    var vel det som var utgangspunkt til spørsmålet i første post også
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

skal prøve dette med 2C lading, man bare bruke det en sjelden gang for å spare batteriet...
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

Comment

• bengtern
                        • Oct 2005
                        • 313

Er jo i grunnen tryggere å lade to like batterier i parallell på 1C (egentlig 2C i forhold til enkeltbatterienes kapasitet). Totalt vil det gå fortere enn å lade individuelt på 2C. Batteriene bør selvsagt være rimelig likt utladet før en går i gang med å koble de sammen. Men hvorfor så dårlig tid? Skal en ikke prate litt om forrige og neste flytur mens en tar det litt med ro på bakken?
                        -----------
                        Bengt

Comment

Working...