Unconfigured Ad

Collapse

Graupner LiPo Balancer plus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Graupner LiPo Balancer plus

Har kjøpt to slike: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3064.
    Jeg tenkte å lage "universal" overgang/forlenger til balansekontakten.
    Er det noen som vet hvor man kan få tak i 6 polers (5S) "Graupner kompatible" kontakter.

Fred
    Fred Larssen
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Den der er identisk med bla Hyperions balanserer ser det ut til så jeg antar de som selger Hyperion sin balanserer også skaffer ledninger. Det lages en del ferdige overganger etc til denne balansereren. Ville anta bla. Elefun og evt Griffin har eller skaffer dette da begge selger Hyperion greier.

Hvis ikke så finner du utvalget hos www.Allerc.com

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Ja, den ligner nok på Hyperion sin men tilkoblingene er ikke lik, bl.a. har den separat kabling for lading/utlading, så det skulle ikke forundre meg om balansekontaktene også er litt forskjellige. Hyperion kjører vel ladingen via to ekstra pinner på ballansekontakten (pinne 1 og . Dersom Graupner LiPo har samme kontakt som PolyQuest, E-Tec og Hyperion finner jeg det jeg trenger på de linkene du nevner.

Fred
      Fred Larssen

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Originally posted by flarssen
        Ja, den ligner nok på Hyperion sin men tilkoblingene er ikke lik, bl.a. har den separat kabling for lading/utlading, så det skulle ikke forundre meg om balansekontaktene også er litt forskjellige. Hyperion kjører vel ladingen via to ekstra pinner på ballansekontakten (pinne 1 og . Dersom Graupner LiPo har samme kontakt som PolyQuest, E-Tec og Hyperion finner jeg det jeg trenger på de linkene du nevner.

Fred
        Nå har ikke jeg lest hele bruksanvisningen men sier du at Hyperion sin ikke lader via 4 pinner og dermed celle for celle?
        At de i stedet lader og balanserer ikke bare lader en og en ?

Må innrømme at jeg meget sterkt mistenker at i allfall plugger passer for de er svært like i design, også veldig like disse:
        Explore 30 fascinating facts about flying hobbies, from piloting real aircraft to drone racing, RC planes, paragliding, and extreme aerial sports.

Explore 30 fascinating facts about flying hobbies, from piloting real aircraft to drone racing, RC planes, paragliding, and extreme aerial sports.

Sry ser forskjellen nå.
        Last edited by Tintin; 22-05-06, 13:01.

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

Det stemmer nok det. Enheten til Hyperion har en 8 pinners kontakt. Mellom denne og batteriet må man bruke diverse overganger avhengig av antall celler.
          Se: http://www.allerc.com/Pictures/LBA6-Manual.pdf side 4 & 5.

Fred
          Fred Larssen

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Ja men det er naturlig ettersom det er ulikt antall ledere som behøves til ulikt antall S.

Som den er koblet ser det ut som den lader i serie og overvåker hver celle ja hvilket for så vidt er ok om resultatet er at ladingen strupes når alle cellen i pakken er fulladet.

Jeg ser et mulig problem med separate balanserere. Hva gjør de om laderen settes til et for høyt celleantall og det ikke er celler som ikke er fulladet å blø overskuddet til? Om balansereren ikke er koblet slik at den stenger av laderen så vil vel bare laderen fortsette å pushe strøm og en balanserer svir vel ikke av strøm om den ikke kan blø...litt off-topic..

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Ladingen kuttes automatisk dersom spenningen på noen av cellene overstiger 4.25V. Det kan skje dersom laderen er feil innstilt, eller det er så mye uballanse at den ikke klarer å utjevne spenningen i løpet av ladeprosessen (heller usannsynlig...). Utlading stoppes når noen av cellene kommer under 3V. Det betyr at man kan koble til mange typer last; lader m/utladefunksjon, lyspære e.l.
              Fordelen med Graupner varianten er at lading/utlading (max 10A) alltid går via egne kabler og ballansekontakten kan brukes direkte ved 2-5S pakker (dersom man har riktig type plugg!!).

Fred
              Fred Larssen

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Kokam og Graupner bruker samme type kontakt....
                Fred Larssen

Comment

• Explorer
                  • Jun 2004
                  • 139

Er det noen forhandlere i Norge som har denne balansereren fra Graupner?

Skal ha meg LiPo balanser snart, og virker som om denne fra Graupner er et bedre produkt enn Hyperion sin, ikke at forskjellen er så stor da.. :P
                  -
                  Jan-Ove Sandnes

Modeller:
                  Align Trex 600E Pro (Vbar)
                  Align Trex 450 Pro (Vbar)
                  MPX Funjet
                  MPX Dogfighter
                  Hotliner i bestilling...

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Originally posted by Explorer
                    Er det noen forhandlere i Norge som har denne balansereren fra Graupner?

Skal ha meg LiPo balanser snart, og virker som om denne fra Graupner er et bedre produkt enn Hyperion sin, ikke at forskjellen er så stor da.. :P
                    Største forskjellen er at den takler ladestrøm opp til 10A. Hyperion takler 3A via balansekontakten og 6A dersom man kobler ladingen utenom (pinne 1 og 8 til "kjøreledningen".
                    Har ikke sett noen som forhandler den i Norge. Moss Hobby har mye Graupner men kan ikke se denne på WEB sida deres. Send en mail, så kan de sikkert bestille den. Husk å bestille 6 pols kontakt samtidig!

Fred
                    Fred Larssen

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Thorbjørn & Kåre kanskje?

Comment

Working...