Unconfigured Ad

Collapse

1100 mAh, nok til 90 size 3D?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joa
    • May 2006
    • 51

1100 mAh, nok til 90 size 3D?

Hei!
    Har bestillt meg en Synergy 90 3D modell, og fire JR DG 8231 (6.5 kg) (2 paa hoyderor) og en JR DG 8321 (9kg) (sideror), samt standard paa throttle.

Har blitt fortalt at dig servoer spiser mere strom. Vil det medfolgende 1100maH batteriet (NiCd) vaere tilstrekkelig?
    Har selvfolgelig voltspy, men litt kjipt aa komme paa stripa og bare kunne fly 3-4 flighter foer batteriet sier takk for i dag.

Noen ideer?
  • andre78
    • Nov 2005
    • 163

Hei !!! stemmer at digi servoer er ganske så glade i strøm . Ei 1100 pakke er i underkant om du skal være på stripa hele dagen . Alternativt så kan du jo ta med deg en 12volt lader på stripa å lade opp når det er dags for det . personelig så ville jeg ha dyttet i en pakke med bedre kapasitet , er jo nok av alternativer på markede nå om du vil ha en kraftig pakke med lav vekt .
    her har du noen alternativer http://www.elefun.no/webshop/aspx/ka...17&itemref=265

selv så bruker jeg1350mah pakka fra wanama i en liten hangmodell , pakken er på størrelse med en 600mah nicd .

ulempen med disse nyere pakkene er at de tåler kulde dårlig .

Ellers så bruker jeg en 1900mah nicd pakke i en 90 size f3a maskin med 4 stk 3050 fut digi servoer og en standard på trothel , dette holder hele dagen .
    Mvh Andre`søhagen

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Jeg har flydd mye med 1600mah NiCd og det fungerer, men man må lade mye.
      Jeg vil anbefale deg å gå for Fromeco LiIon 4800mah med regulator om du skal fly hardt og lenge. Dette gir merkbart mer sprut i servoene og du slipper å tenke på å lade mellom hver andre eller tredje tur.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

Jeg istemmer med Tom Erik sitt forslag om Fromeco pakker (husk regulator!!), men ville nok anbefale 2400mah i stedet. Ser ingen grunn til å putte inn den ekstra vekta (og kostnaden ) ved en 4800mah pakke.

Bakgrunn for dette: Jeg kjører 2400mah pakker i min 2.6m Extra 330, en 2m Extra 300 og en Funtana 90. Nå på lørdag som var fløy jeg 4 stk turer av ca 9 minutter med min 2.6m. Her snakker vi store ror og 8 digiservoer som sprader rundt. Med litt kombinasjon av sekvens og freestyleflyging putta jeg totalt inn ca 1250mah på begge pakkene.

Fromeco får du fra Elefunkara.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

Comment

• ofremmi
          • Sep 2002
          • 490

Hei
          Bruker 5 celler 1100 med 5.7V regulator if 2x2 F3A, flyr 4-5 turer med god margin.
          Strømforbruket er mere avhengig av vibrasjonsnivået fra motoren enn noe annet. Tror at JR's digitale servoene har en intern oppdateringsfrekvens på 250Hz, motoren lager vobrasjoner med 100Hz ved 6000o/m, noe som betyr at servoen forsøker å motvirke motorvibrasjoner som hiver rorene frem og tilbake. Det går det mye strøm til å unngå.

Eksempel:
          - Oxalys (2x2 F3A) med OS 140RX bruker ca 150 mAh per flytur (10-12 min)
          - Oxalys (2x2 F3A) med Cyclon elektro bruker under 50mAh per flytur.
          Servoer, vekt, flymønster etc er ellers helt likt.

Så hva betyr dette ?
          Om du henger motoren i et godt vibrasjonsdempende oppheng vil strømforbruket bli mindre.
          Har du en 1100 pakke liggende, sett den i fly 3-4 turer (sjekk spenning før hver tur). Bruk en form for utlader for å sjekke hvor mye kapasitet det er igjen på batteriet (hvor mye du har brukt). Om du da har nok til 6-7 starter så er vel saken grei, hvis ikke trenger du et større batteri.
          NB Husk å alltid ha margin på en 2-3 turer i forhold til kapasitet og forbruk per tur. Altså hvis du måler at du bruker 110 mAh per tur, ikke fly mere enn 8 turer på en 1100 pakke, og igjen mål ALLTID før HVER tur.
          mvh
          Ola
          www.ofremmi.info

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Jasså, så dere snakker om Synergy fly... jeg snakker om Synergy helikopter med CCPM og en haleservo som sluker strøm. Det går en del mer strøm på ett helikopter.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Fromeco regulatoren ser ut til å være linær. Det må vel være bedre å bruke en switchet regulator i stedet for å brenne bort noe av energien man har som ballast i form av batterier.
              Bruker man f.eks. en ParkBEC (eller to) og en 2S Lipo pakke på 1250 mAh får man ca. 1500 mAh ut ved 5V og hele greia vil veie ca. 65 (75) gram!
              Fred Larssen

Comment

• ofremmi
                • Sep 2002
                • 490

Hei, det er bare meg igjen.
                Som du sier, en lineær regulator brenner bort overskuddet i varme, jo høyere strømtrekk jo værre (Effekten = strømtrekket ganget med spenningsfallet).
                Noen av de switchede som er tilgjengelig lager støy (switchefrekvensen og steile flanker etc) som kan påvirke mottageren og gi dårligere rekkevidde. Sjekk at den aktuelle ikke lager slike problemer. Har hørt om de som skal monteres med den ene siden vekk fra mottageren etc, jeg ville styrt vekk fra en slik.
                Ola
                www.ofremmi.info

Comment

• Supra25
                  • Sep 2003
                  • 1825

Originally posted by flarssen
                  Bruker man f.eks. en ParkBEC (eller to) og en 2S Lipo pakke på 1250 mAh får man ca. 1500 mAh ut ved 5V og hele greia vil veie ca. 65 (75) gram!
                  En Fromeco pakke med regulator veier ca 135g. Du har et poeng og opplegget vil være lettere enn Fromeco. Men jeg er sjøl ikke veldig glad i tanken om å bruke LiPo i mine fly med mindre pakkene er spesielt designet (les innkapslet) for bruk i fly med forbrenningsmotor. Kall det gjerne å krisemaksimere, men "vanlige" LiPo pakker tar lettere kvelden (les blåser seg opp og evt. begynner å brenne) enn Li-Ion (hvor cellene er innkapslet). De eneste Li-Po cellene jeg vet om på sparket som er beregnet på formålet er Longo pakkene og de er grisedyre...

Uansett så er svaret på det opprinnelig spørsmålet at den medfølgende 1100mah pakken mest sannsynlig vil holde til formålet!
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Det ser ut til at den støyer noe mer i 35MHz båndet kontra 40 og 72MHz båndet. Har imidlertid ikke merket noe til dette i praksis på de modellene jeg har brukt den. Skal ta rekkeviddesjekk og sammenligne denne med vanlig batteripakke, men det hører vel hjemme i en egen tråd..
                    Attached Files
                    Fred Larssen

Comment

• MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

Skikkelig artig og lese Ola s erfaringer om strømtrekk glow kontra el.
                      At det skulle utgjøre så stor forskjell er nesten utrolig.

Vedr: Synergy 90 .....kan det virkelig være nødvendig og blinge RX strømkilden med Li-ion fromoco, regulatorer og en spesiell lader( om man ikke har det fra før) på ei 90 kjerre?
                      Desto mer og ha vondt i både teknisk og lommebok er nå min mening

Sitter ikke RX batteriet helt håpløst til, så kjøp ei 1100 eller 1400pakke til og tut og fly hele dagen det koster ca 200kr. Skru av vingen og bytte batteri har de fleste tid til iløpet av en lang dag på stripa.
                      mvh MM

Comment

• andre78
                        • Nov 2005
                        • 163

Må si meg enig med micromac her ! Nicd pakker kan du desuten bruke om vinteren uten problem og de tåler generelt mer juling .
                        For min del så har jeg loddet om en bilbatteri pakke , denne er på 1900 mah lader den på 3amp uten at den blir så mye som lunka .. holder hele dagen ulempen er jo at det er tungt , men for min del så må jeg ha den ekstra vekten i nesen .
                        nimh pakker har jeg utrolig dårlig erfaring med brukte en 1800mah pakke i den samme modellen , dette var mer eller mindre tomt etter 40min med bruk .
                        Mvh Andre`søhagen

Comment

• jj
                          • Nov 2002
                          • 1327

Jeg er enig med flere her. Sett i batteriet, fly og lad opp. Det du da får innpå er ikke langt ifra sannheten om forbruk. Så må du i ettertid finne ut hvor lang flytid du ønsker før du må lade. Sikkerhetsmessig ville jeg vel ikke tatt ut mer enn 60-70% av kapasiteten før jeg ladet.
                          Så om forbruket ditt er (feks) 200mah på en tur vil du kunne ta 3 sikre turer før du lader.

Kanskje off topic, men mulig interresant:
                          Var ute å fløy 2 meter Katana med elektro idag. Den har jeg utstyrt med 2 stk pakker 5-celler 1000mah NiMh og en bryter/regulator fra Emcotec (www.emcotec.com "DPSI BIC"). Etter endt tur kan jeg da se forbruk, maks Ampere, minste spenning, osv. Etter 10min flytur (16min fra jeg trykte på bryteren) hadde jeg brukt 100mah med full 3D flyging. Det skal sies at jeg kun har 5stk analoge BMS-620 (9-11kg). Maks strømtrekk var da på 5,6A.

Hilsen Jo Grini
                          Attached Files
                          Last edited by jj; 24-05-06, 14:19.
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

Comment

• Joa
                            • May 2006
                            • 51

Til Paal. 6000 o/min skulle vaere 100 o/sek =100Hz.
                            Takker sa meget for meget nyttinge innspill. Skal prove meg ut med 1100mAh pakka og se hvordan den holder seg etter litt flyving. Pr dags dato saa har jeg ingen computer lader der jeg kan maale hvor mange mAh jeg faar inn paa pakka, men det er vel verd investeringen.

Jeg liker aa holde ting enkelt (som MicroMac sier: mindre aa ha vondt i, skulle noe skjaere seg). Saa hvis det gar unna med batteri saa kan vi kjoepe en pakke til.

Naar det er sagt saa har jeg hatt for vane aa lime inn batteri pakkene mine inn i flyet paa tidligere fly (Magpie etc.), men det er kanskje unodvendig i den relativt store Synergy 90 kroppen.

Til Ola.
                            Blir det like stort ekstra stromforbruk ved bruk av 2 takts motorer? Skal ha en Os 91 FX i denne maskinen til aa begynne med. Mener dere det er fornuftig med en demopet motor bukk til denne motoren?
                            Investere kanskje i YS110 etter hvert.

MVH

Joachim

Comment

Working...