Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med delta peak, Triton lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med delta peak, Triton lader

    Jeg har en Triton lader som jeg prøver å lade opp mottaker pakken i flyet med. Batteriet er Sanyo 1850mah, 4cell pack, AA size.
    Problemet er at laderen kutter ladingen før batteriet er fullt, får etter en discharge til 0,9v per celle, kun inn på 100-300 mah før laderen sier batteriet er fullt.
    Dvs at "delta peak" forteller laderen at batteriet er fullt.

    Bruker følgende lade parameter:
    -300ma ladestrøm (1/6 C)
    -5mv delta peak setting

    Skal delta peak setting opp eller ned? kan justeres fra 3-15 mv.

    Pakken tar full lading når jeg lader den natten over på en "vanlig" konstant strøm lader ved 1/10C.
    Det er ingen av sikkerhets settingene på laderen som stopper ladingen, dvs maks ladetid eller maks mah.

    Er dette for lav ladestrøm til å få en nøyaktig delta peak på NimH batterier?
    Kanskje like greit å lade disse batteri pakkene på den tradisjonelle måten?
    Noen andre som har opplevd det samme på andre typer ladere?
    Takker for svar.

  • #2
    Bruker samme lader på samme type pakke, ΔV har jeg på 3mV, går helt fint.

    Er du sikker på at den tar lading etter en natt på konstantstrøm?
    Om du lader den ut med Triton, får du da ut tilnærmelsesvis 1850?

    Jeg har et antall små nimh pakker som nå tar bare en brøkdel av hva de gjorde opprinnelig med det er misbruk som er årsaken der..

    Comment


    • #3
      Hvorfor så lav ladestrøm? 1C burde gå meget bra. Jeg lurer også litt på den delta-V settingen din, fordi en litt lurvet pakke nok vil hoppe opp og ned i begynnelsen før ladingen "tar tak". Prøv et par ladinger med delta-V på 0.1 Volt og ladestrøm 1.5 - 1.8A. Følg med underveis så du ser når laderen evt. kobler ut.

      Når mine motorbatterier har ligget for lenge må de sparkes i gang med et par-tre runder med god ladestrøm før de begynner å oppføre seg skikkelig. For lav strøm er ikke bra.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Hei.

        Tror problemet er løst, husket plutselig å lest i et forum at Triton laderen (alle computer ladere?) er ganske kresne på ledningene som blir brukt mellom lader og batteri. Mye motstand i ledning, og dårlige plugger kan gi falsk delta peak.
        Jeg har tidligere kun ladet mine pakker på konstant strøm lader og 1/10C, over natta. Dette ved hjelp av en ganske tynn og lang ladeledning, med en litt "slitt" ladeplugg.
        Byttet ut til ordentlig ladekabel, selvlaget Med skikklig dimensjonerte ledninger, og nye plugger i begge ender. Ca 3x tverrsnittet til den gamle.
        Satte batteriet på lading (etter utlading til 0,9V pr celle).
        Det tok da ca 1700mah før laderen kuttet ved delta peak.
        Ladestrøm var 400ma, delta peak cut off 0,5mv.

        Jeg må nok ta skylda selv og er ikke lenger sint på laderen for tidligere problemer.

        Comment

        Working...
        X