Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-Po blåste seg opp i flyet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-Po blåste seg opp i flyet

    ja gutter og eventuelt jenter! idag blåste LI-Po et mitt seg opp inne i flyet! jeg skulle fly en tur med min Graupner Piper cherokee (86 cm vingespenn) jeg hadde gledet meg til jeg skulle i sikkert 2 timer! jeg koblet til først motor kontaktene til regulatoren, så koblet jeg til batteriet til regulatoren ute å plugge regulatoren til mottakeren. jeg tenkte at hvis jeg koblet til batteriet til regulatoren nå og slår av bryteren på regulatoren er det lettere å komme til å få plugget reg. til mottaker, men så langt kom jeg aldri. vingen var skrudd på og batteriet (FP EVO20 800 3S) var festet med borrelås til flyet. dette har jeg bilder av. jeg kjente en merkelig lukt jeg aldri hadde kjent før, og var veldig nyskjerrig på hva dette var. det gikk ikke mer enn 2,3 sekunder før jeg fant ut av dette. Li-Po et! jeg koblet fra batteriet og hørte en artig lyd (nesten som når du løfter lokket på en kaffekjele). hvis noen andre enn meg har skrudd av en vingen fortere enn alle andre skrumaskiner i hele verden, så si ifra! batteriet ble lempet ut av flyet, og sjøvet vekk. jeg vet ikke om det var at ESC ikke var koblet til mottakeren eller hva det var som forårsaket dette, men jeg har lært at jeg skal koble alt til mottaker før jeg kobler til batteriet. cellene ble ballansert for ca. 2-3 uker siden. men en ting jeg alltid har stusset på; William123 og jeg kjøpte batteriene samtidig, og mitt batteri var tykkere enn william sitt? har aldri har problemer med batteriet før.
    Attached Files
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

  • #2
    Kan fort bli dyrkjøpte erfaringer det....

    Blåste alle cellene seg opp?

    Var det bare batteriet som gikk? Ikke noe røyksignaler fra regulatoren?

    Comment


    • #3
      mener det ikke skal ha noe å si om esc ikke var koblet til mottaker. den blir vel bare ikke armert da?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Nei det kan umulig ha noe å si. "Ingen" som kjører ekstern bec har strøm fra batteri til rx, den lederen er brutt på en eller annen måte og det vil ha samme effekt som å ikke ha det koblet til. Her er det noe annet som ligger bak vil jeg absolutt anta.

        En kortslutning av en eller annen sort låter mer trolig.

        Comment


        • #5
          mitt batteri er ca en halv cm lavere en jørgen sitt. dette er rart...
          kortslutning sier du, ide om hvilken kortslutning?
          jeg sto å så på flyet mens jeg kjente en slagls søt brent lukt.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            den nederste cellen er ihvertfall ødelagt! de to andre ser ut som om de er en tanke oppblåst. ingen røyk fra regulatoren den ble bare ganske varm. jeg har ikke testet den enda, men jeg ser ingen tegn til at den er ødelagt. kanskje jeg har vært "heldig". den søte brent lukta kom fra batteriet, eller dampen fra batteriet.
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              Nei men stort strømtrekk er ofte årsaken til at de blåser seg opp.
              Stort strømtrekk kan f.eks. forårsakes av en kortslutning.

              ja de lukter litt søtlig når de koker, har testet det i Rexen i stua

              Comment


              • #8
                Den søte lukten er klassisk for LiPo batterier. Samme som om du slår hull i de i en crash. Dersom regulatoren er varm har jo strømmen gått gjennom den. Dersom motoren ikke har gått er det jo ikke så mange muligheter:

                1) Kotrslutning i regulatoren, enten på batteri siden, eller motorsiden.
                2) Kortslutning av ledningene på motorsiden

                Sjekk regulatoren med en NiCad pakke før du gjør noe mere.
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  tror dere regulatoren kanskje kan flydd sin siste tur?
                  det er en 30A regulator
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    enig med anders sjekk regulatoren med en nixx pakke. tror sansynelig feilen er i regulatoren eller motoren
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Er kanskje lurt å sjekke med et multimeter først. Nixx pakker liker heller ikke kortslutning....

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tintin
                        Er kanskje lurt å sjekke med et multimeter først. Nixx pakker liker heller ikke kortslutning....
                        Ikke alltid like lett å måle slikt med et multimeter. Skal ikke mere enn en liten diode til før multimeteret ikke gir utslag, mens det blir kortsluttet likevel. Men det er jo en mulighet å forsøke. Ellers skal jo feks. Hyperion Emeter tåle 100amp over shunten så du kan jo se hva som som skjer i kretsen om du har et slikt liggende?
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          Nei det er ikke alltid det går men viser multimeteret kortslutning så er det lite poeng i å ofre flrere batterier til han der som slipper ut magisk røyk

                          Comment


                          • #14
                            ett poeng tintin. men det sitter vel en kondensator på inngangen til esc og da er det ikke noe poeng å måle med ett multimeter. vil uansett få missvisende verdier.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by william123
                              mitt batteri er ca en halv cm lavere en jørgen sitt. dette er rart...
                              kortslutning sier du, ide om hvilken kortslutning?
                              jeg sto å så på flyet mens jeg kjente en slagls søt brent lukt.
                              ESC was warm I understand which tells me that the 'søt/brent' smell in all probability came from the print board in the ESC and not the pack (yes LiPoly does have a sweet smell but not burnt, more like almonds) - from what I read here I am almost certain that the pack has been shorted through a failure in the ESC - as a rule, the battery pack should always be the last item connected into the drive chain.
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment

                              Working...
                              X