ja gutter og eventuelt jenter! idag blåste LI-Po et mitt seg opp inne i flyet! jeg skulle fly en tur med min Graupner Piper cherokee (86 cm vingespenn) jeg hadde gledet meg til jeg skulle i sikkert 2 timer! jeg koblet til først motor kontaktene til regulatoren, så koblet jeg til batteriet til regulatoren ute å plugge regulatoren til mottakeren. jeg tenkte at hvis jeg koblet til batteriet til regulatoren nå og slår av bryteren på regulatoren er det lettere å komme til å få plugget reg. til mottaker, men så langt kom jeg aldri. vingen var skrudd på og batteriet (FP EVO20 800 3S) var festet med borrelås til flyet. dette har jeg bilder av. jeg kjente en merkelig lukt jeg aldri hadde kjent før, og var veldig nyskjerrig på hva dette var. det gikk ikke mer enn 2,3 sekunder før jeg fant ut av dette. Li-Po et! jeg koblet fra batteriet og hørte en artig lyd (nesten som når du løfter lokket på en kaffekjele). hvis noen andre enn meg har skrudd av en vingen fortere enn alle andre skrumaskiner i hele verden, så si ifra! batteriet ble lempet ut av flyet, og sjøvet vekk. jeg vet ikke om det var at ESC ikke var koblet til mottakeren eller hva det var som forårsaket dette, men jeg har lært at jeg skal koble alt til mottaker før jeg kobler til batteriet. cellene ble ballansert for ca. 2-3 uker siden. men en ting jeg alltid har stusset på; William123 og jeg kjøpte batteriene samtidig, og mitt batteri var tykkere enn william sitt? har aldri har problemer med batteriet før.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Li-Po blåste seg opp i flyet
Collapse
X
-
Comment
-
Nei det kan umulig ha noe å si. "Ingen" som kjører ekstern bec har strøm fra batteri til rx, den lederen er brutt på en eller annen måte og det vil ha samme effekt som å ikke ha det koblet til. Her er det noe annet som ligger bak vil jeg absolutt anta.
En kortslutning av en eller annen sort låter mer trolig.
Comment
-
den nederste cellen er ihvertfall ødelagt! de to andre ser ut som om de er en tanke oppblåst. ingen røyk fra regulatoren den ble bare ganske varm. jeg har ikke testet den enda, men jeg ser ingen tegn til at den er ødelagt. kanskje jeg har vært "heldig". den søte brent lukta kom fra batteriet, eller dampen fra batteriet.Jørgen Wake Stensen
Bodø MFK
Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!
Comment
-
Den søte lukten er klassisk for LiPo batterier. Samme som om du slår hull i de i en crash. Dersom regulatoren er varm har jo strømmen gått gjennom den. Dersom motoren ikke har gått er det jo ikke så mange muligheter:
1) Kotrslutning i regulatoren, enten på batteri siden, eller motorsiden.
2) Kortslutning av ledningene på motorsiden
Sjekk regulatoren med en NiCad pakke før du gjør noe mere.Anders Hauge
www.hang.no - Norges nye HANG-side!
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
Byggeblog FPV SailCam Easyglider
Byggeblog for Eurosporten
Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
Comment
-
Comment
-
Originally posted by TintinEr kanskje lurt å sjekke med et multimeter først. Nixx pakker liker heller ikke kortslutning....Anders Hauge
www.hang.no - Norges nye HANG-side!
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
Byggeblog FPV SailCam Easyglider
Byggeblog for Eurosporten
Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
Comment
-
ett poeng tintin. men det sitter vel en kondensator på inngangen til esc og da er det ikke noe poeng å måle med ett multimeter. vil uansett få missvisende verdier.
Comment
-
Originally posted by william123mitt batteri er ca en halv cm lavere en jørgen sitt. dette er rart...
kortslutning sier du, ide om hvilken kortslutning?
jeg sto å så på flyet mens jeg kjente en slagls søt brent lukt.Ken Bates
Never Mind the Label
Comment
Comment