Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utlading av motaker batteri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utlading av motaker batteri.

    Hei,

    jeg har vært slurvet litt med utlading av mine mottakerbatterier og oppdager nå at disse har fått vesentlig redusert levetid. Jeg bruker standard NiCa 600 ma pakker.

    Hvordan kan jeg enklest mulig lade ut pakkene før opplading (liten lyspære?) og bør jeg gjøre dette hver gang ?

    Håper å slippe investering i dyr 220 v lader da jeg har en enkel lader som lader opp sender/mottager batteri.


    -Ulldott

  • #2
    Hva har du gjort med batteriene? Jeg regner med at du med "levetid" her egentlig snakker om brukstid eller kapasitet, dvs. hvor lenge du kan bruke dem mellom hver lading. Levetid er tiden fra du kjøper dem til du kaster dem...

    Hvis du har overladet batteriene regelmessig så er den mest sannsynlige årsaken til redusert kapasitet at elektrolyttn har krystallisert seg på en elektrode. Da er det ikke så mye å gjøre med det.

    Hvis du skal lade ut over lyspære, prøv å få til en utlading rundt 1-2C, for ditt tilfelle 600 - 1200 mA. Kanskje må du ha flere pærer i parallell for å få det til. Husk at du må følge med batterispenningen hele tiden, ellers kan du gjøre mer skade på batteriene. Koble dem fra når spenningen faller under 0.8 V pr. celle. For en 4-cellers pakke betyr det 3.2 V, for en 5-cellers er det 4.0 V som gjelder.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Høres jo greit ut, men hva mener du men 1-2 C

      Comment


      • #4
        Originally posted by ulldott
        Høres jo greit ut, men hva mener du men 1-2 C
        Hentet direkte fra artikkelen henvist til over:
        Ladestrømmen refereres ofte til batteriets kapasitet. Hvis batteriet har kapasitet C kan ladestrømmen settes til f.eks C/10. Med tall betyr det at et 500 mAh batteri kan lades ved 500/10 = 50 mA (NB! Kun eksempel).

        1-2C Betyr 1 til 2 ganger cellens/bat. pakkens kapasitet.

        Comment


        • #5
          Utlading av batteri. Noen enkle forholdsregler

          Ved utlading kan det være litt farlig å bruke en lyspære el.l. Du kan tømme batteriet for mye. En enkel krets med vanlige dioder (1N4001 el.l. som tåler inntil ca 5 A) i serie med en pære/motstand sikrer at du ikke tømmer akkusen helt flat.
          En diode som leder har et spenningsfall på ca 0,5 - 0,7 V. (m.a.o. litt for lite med en diode pr. celle) Det varierer litt for hver enkelt type. For en RX akkus på 4 celler vil det da passe med 5 dioder i serie sammen med lastmotstand. En motstand på noen få ohm (3 ohm, 5Watt) vil tømme en full 700mAh på litt over en time. Diodene koster noen få kroner pr stykk, og motstanden likeså.
          Alternativet er jo som nevnt å følge med til ca 0,8 volt pr. celle, men det er jo ikke akkurat givende arbeid det heller ...
          mvh
          Øystein Bach

          Comment


          • #6
            Bra tips, Øystein. Kanksje du kunne skrevet en liten artikkel for oss om hvordan vi lager noe slikt? Stopper utladingen automatisk ved en gitt spenning?

            Vi opererer med to behov her. De som bare har mottaker-batterier kan godt lade ut over en time, som du beskriver. Men for oss som flyr elektro så må vi kunne lade ut med strøm 5 - 10 A. NiCd og NiMH må kjøres hardt for å yte bra. Hvordan bygger utlader for slikt?
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Det er enkelt å lage en utladekrets med et rele som kobler ut belastningen ved ønsket spenning. Belastningen batteriet skal lades ut med kan velges fritt, så lenge relekontakten er dimensjonert for den aktuelle strømmen.

              Kontakt helgewal@start.no så kan jeg sende koblingsskjema.

              Comment

              Working...
              X