Unconfigured Ad

Collapse

Gode/prisgunstige NiMH-pakker søkes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • morsan
    • Apr 2003
    • 373

Gode/prisgunstige NiMH-pakker søkes

Er på jakt etter 9,6V AA NiMH-pakker for min Multiplex EasyGlider Electric. Har to Permax 1500mAh pakker (Panasonic celler) som jeg er godt fornøyd med, men jeg har ingen andre pakker å sammenligne med.

Når det er lite vind, klarer jeg rundt 20min på ca 2/3 throttle på disse pakkene. Er det nok løft ligger forbruket på rundt 400 mA pr time, så jeg kan antagligvis fly i over 3 timer sammenhengende på en pakke - om jeg hadde nok kapasitet i senderbatteriet.

Har ikke tenkt å hoppe på LiPo riktig ennå, min Schulze lader har ikke de siste oppdateringene, og jeg er redd det kommer til å koste mer enn det smaker å få sendt den til Tyskland for kalibrering og oppdatering. Blir også uten lader i en lengre periode, og det går jo ikke

Vet ikke hvor stor kapasitet som tilbys i AA størrelse, men har sett 1600mAh pakke på elefun.no til 180kr, men de sier de ikke får/tar inn mer av den pakken Øgrey selger 1500mAh pakker til 249kr.

Noen her som har bruker Biltema/Clas Ohlson batterier til RC hobby? De tåler nok ikke hurtigladding, men tåler en pakke av slike batterier å drive en 400-motor?

Tar i mot alle batteri-tips!
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Du kan jo alltids kjøpe celler fra for eksempel www.batterystore.no og lage pakkene selv.

De har noen sub-C celler (ikke så mye større enn AA) på over 3700 mAh, hvis jeg ikke husker feil. Kanskje de kan bygge pakkene for deg?

Du kan jo se på denne typen også: http://webshop.batterystore.no/produ...anemerket.html
    Last edited by northwood; 17-06-06, 07:47.

Comment

• bengtern
      • Oct 2005
      • 313

Batteriene fra clas ser sikkert spennende ut med sine 2400mAh, men de mister spenning svært fort når de belastes. Hva med å prøve noen slike 1100mAh pakker i C 2/3-høyde. De er tykke nok til å kunne levere spenning selv ved litt høyere ampere, men veier ganske lite. De koster litt men gir bra ytelse til ok vekt. Du kan muligens oppleve at slike 1100-pakker gir lengre kjøretid enn 1500 AA. Antar at ei pakke med vanlige C-celler som en bruker i biler blir litt for tungt for flyet ditt.
      Ellers så er det kanskje snart på tide å bite i det søte eplet og gå for li-poly. Er jo mye kulere å ha noe som potensielt kan eksplodere i flyet
      -----------
      Bengt

Comment

• morsan
        • Apr 2003
        • 373

EasyGlideren har et 'batterirom' som er tilpasset AA celler eller mindre. Det kan alltids gå an å 'dampe' vekk litt EPP med loddebolten for en tykkere pakke, men det må jo være noen som har omtrent like prisgunstige pakker som Elefun's nå utgåtte 1600 mAh pakker?

Det blir nok ikke LiPo på meg riktig ennå - delvis av de grunnene jeg nevnte i starten av tråden, men også fordi jeg ikke trenger det foreløbig.

Med EasyGlider'en er det primært hangflyving og læring som står i fokus. Det betyr sakte og rolig flyvning - i forhold til dere fartsdemoner som suser av gårde med børsteløst og det som verre er Er jeg heldig og det er nok hang, er det kapasiteten på senderbatteriet som blir avgjørende!

Comment

• william123
          • May 2005
          • 2330

hva med disse da?

2stk 1500 8S pakker
          bildet viser en pakke med 4 celler.
          disse passer rett inn i en easyglider
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• bengtern
            • Oct 2005
            • 313

Disse fra rcmarked er nok ikke så dumme nei. Men bildet viser 8 celler og ikke 4. De er lagt to i høyden/bredden alt etter. Den kan levere maks 9A og lades med 1,5A står det her http://www.hobbydirekt.de/Akkus/Ni-M...W-HS::467.html
            -----------
            Bengt

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

da tok jeg feil. jeg trodde det var en 4,8V pakke som var på bildet.
              da passer ikke disse inn i en easyglider
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• bengtern
                • Oct 2005
                • 313

Går vel an å leke litt kirurg med en loddebolt eller en kniv på flyet og lage plass. Eventuelt feste batteriet på utsiden. Eller en kan åpne pakka og legge cellene flatt.
                -----------
                Bengt

Comment

• morsan
                  • Apr 2003
                  • 373

Takker for tipsene sålangt! De pakkene william123 refererer til er samme pakken som jeg har - bortsett fra at pakkene mine ikke er stablet i høyden. De vil ikke passe i modellen.

Kjøpte mine Permax 1500-pakker hos Øgrey, og dersom jeg ikke finner noen bedre AA-pakker andre steder, spørs det om jeg ikke går for 2-3 slike hos Øgrey.

Men jeg skal fortsette å lete - og tar selvfølgelig imot flere tips!

Comment

• x-pilot
                    • Dec 2004
                    • 205

Dette må håndteres i utlandet, dessverre. Slikt har de ikke peiling på i Norge! Se på www.el-fly.dk. Jeg anbefaler pakkene på 2200mAh og det er vel egentlig kun GP-celler som gjelder. Jeg handler bare hos el-fly.dk og er meget fornøyd med service og pris.

Forøvrig anbefaler jeg Anderson PowerPole som kontakter mellom fly og batteri. Disse har vist seg å være helt sikre, noe verken Tamya eller andre er. Se her:

Du trenger røde (Best. nr: 42-110-09), sorte (Best. nr: 42-110-17) samt kontaktene (Best. nr: 42-114-13)

Elfa treffer du på 23 12 49 00.

PS: Si at du skal ha batteriene til en EasyGlider så får du korrekt størrelse. Lykke til!!
                    Last edited by x-pilot; 21-06-06, 13:34.
                    Trygve M.
                    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
                    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Å kjøpe løse AA og sette dem i en holder er utelukket?

Jeg bruker Biltema sine AA til radio og er godt fornøyd. De har tilbud om dagen. 4x1800mah AA for kr 49,90 er jo ganske gunstig. Vet ikke hvordan de er med høyere strømtrekkk en hva radioen står for.

Comment

• bengtern
                        • Oct 2005
                        • 313

Jeg målte noen tilsvarende batterier her om dagen på 1A. Da falt spenningen ned til 0,6V per celle. Da blir det mye god varme i batteriet og lite futt i motoren, og 1A er ikke akkurat mye. De batteriene er nok laget for høy kapasitet ved lav strøm. Ypperlig til senderen men bare tull som motorbatteri.
                        -----------
                        Bengt

Comment

Working...