Unconfigured Ad

Collapse

spørsmål angående lipo bec regulator .

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Falcon
    • Aug 2005
    • 350

spørsmål angående lipo bec regulator .

Jeg driver og bygger en H9 Showtime 4D og det er noe jeg lurer på .
    Jeg hadde et PQ 2s 2200 batteri liggende som jeg ikke brukte til noe , så jeg kjøpte en : http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=39
    for og få brukt det til noe + at jeg fikk 6V til servoene og sånn . Jeg kjøpte også en voltspy 2 som jeg la under canopy får jeg limte det . Jeg passet på og dobbeltsjekket at den stod til 6 v før jeg limte canopy fast .
    Eneste servoen jeg har satt inn er throttle servoen "futaba standard " og når jeg slår på modellen så viser ikke voltspyen fullt batteri .

Den lyser på den nest øverste dioden og når jeg bruker throttle servoen så detter den ned på den gule dioden et øyeblikk .
    Batterieter fullladet !!
    Er det voltspyen som ikke viser rett ?
    eller er det Lipo bec regulatoren som ikke klarer og levere nok strøm ?
    Ble veldig usikker og revurderer hele lipo greia .
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
  • Haldor
    • Nov 2004
    • 499

Det beste hadde vært å faktisk målt spenningen direkte fra batteriet under belastningen, kun da kan du eliminere den ene eller den andre kilden.

Mulig BEC'n dropper ned til 5,5-5,8V som ikke er ett problem for mottaker eller servo, mens VoltSpy'en tror noe annet.

Edit - nå leste jeg specs'ene på BEC'n litt nærmere og der står det 4.8V output. Trolig er der nok feilinfo da den skal være 6V output men..??
    Last edited by Haldor; 18-06-06, 19:02.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Et 6 V mottakerbatteri holder mer enn 6 V når det er fulladet mens den regulatoren sikkert holder nøyaktig 6 V. Kanskje det er grunnen? Mål spenningen!

Jeg ser ikke hensikten med voltspy når du bruker BEC.

Comment

• Falcon
        • Aug 2005
        • 350

Originally posted by tahustvedt
        Et 6 V mottakerbatteri holder mer enn 6 V når det er fulladet mens den regulatoren sikkert holder nøyaktig 6 V. Kanskje det er grunnen? Mål spenningen!

Jeg ser ikke hensikten med voltspy når du bruker BEC.
        Hensikten med voltspy er vel at man kan se hvor mye spenning det er på batteriet før man tar av ? Hva ville bec gjort om det ble for lite strøm og jeg tok av med for lite strøm ?

Flyet er utstyrt med en 120 4takt .

Nå er jeg ikke helt sikker på hva bec betyr , annet enn at den skulle gjøre spenningen fra 7.4 til 6 v .
        Har en sånn :http://www.clasohlson.no/images/prod...-30_130512.jpg . Kan jeg måle det med den ?
        Falcon
        Morten Rolfsen
        Kristiansund

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Du vil ikke se noe fall på Voltspy før batteriet er helt dønn tomt fordi et 2S lipo-batteri er tomt når det er på 6 V under belastning (og 7-7,4 V ubelastet). Det kan være 10% igjen på batteriet for eksempel og Voltspy vil vise samme som når det er fullt.

BEC=Battery Eliminator Ciruit. Navnet kommer av at med BEC trenger man ikke ekstra mottakerbatteri i elektrofly, men den kan godt brukes i glowfly som her.

Du kan måle med det multimeteret. Sett den på 25 V merket.

Comment

• Falcon
            • Aug 2005
            • 350

Originally posted by tahustvedt
            Du vil ikke se noe fall på Voltspy før batteriet er helt dønn tomt fordi et 2S lipo-batteri er tomt når det er på 6 V under belastning (og 7-7,4 V ubelastet). Det kan være 10% igjen på batteriet for eksempel og Voltspy vil vise samme som når det er fullt.

BEC=Battery Eliminator Ciruit. Navnet kommer av at med BEC trenger man ikke ekstra mottakerbatteri i elektrofly, men den kan godt brukes i glowfly som her.

Du kan måle med det multimeteret. Sett den på 25 V merket.
            Takker for svar .

Akkurat kommet tilbake fra en ganske så mislykket flytur . Her på Østlandet har det blåst godt hver eneste dag i en evighet og jeg klarte ikke holde meg lengre . "Kanskje det hadde vært butikk og satt opp noen vindmøller i holmenkollåsen " . Minifuntana liker ikke vind så veldig godt .... Kanskje jeg klarer og lime den igjen . Trekkspillnese til de grader .

Målte strømtrekket nå og den detter 0.25 volt når jeg bruker throttelservoen.
            Hvis ikke voltspyen viser hvor mye strøm som er igjen må jeg finne fram multimeteret og måle batteriet etter hver tur . Det blir bare for mye mas .
            Kjøper et 6v mottagerbatteri jeg på 2200 mah så jeg får brukt voltspyen .
            Koster vel 150.- eller noe på elefun .
            Falcon
            Morten Rolfsen
            Kristiansund

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Volt Spy er laget og programert for Nixx celler i 4,8V eller 6V konfigurasjon.
              det fungerer derfor ikke på lipo. i hvertfall ikke når man kobler in ekstern BEC i tillegg.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Dersom spenningen man måler på mottaker er lavere enn man forventer, skyldes dette som regel ikke at regulatoren ikke regulerer korrekt men derimot spenningsfall i tynne ledninger og spinkle kontakter. Dersom man virkerlig kommer opp mot de 3A som denne regulatoren kan levere, tror jeg det kan være en fordel å bruke et system utenfor mottakeren til å distribuere strøm til servoer.
                Dette kan være et printkort som er koblet mellom aktuelle servoer og mottaker hvor ledningen fra BEC er loddet direkte på. Det finnes sikkert slikt å få kjøpt, men det burde være enkelt å lage av en bit Veroboard, x-antall kontaktpinner og en servoledning for hver kanal.
                Fred Larssen

Comment

Working...