Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltemabatteri og voltspenning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Biltemabatteri og voltspenning

    Hei

    Jeg lodda sammen min batteripakke her i går kveld, men oppdaga til min forferdelse at det ikke var noen spenning i pakka mi!!! ble gretten, tok opp hver og en og kontrollerte spenningen.

    Alle batteriene hadde spenning bortsett fra 2 stk, som viste 0 V. Er dem helt daue da?

    Mitt andre spm er hvis 2 batterier som skal ha en spenning på 1.2v hver, har til sammen kun 0,74V - er det bare til å lade dem for å at de skal bli normale?


    Takker og bukker for svar

  • #2
    Så lenge ikke slike celler blir mer enn helt utladet (påtrykt reversert), tror jeg du kan lade de tamme cellene greit opp igjen. Hvis cellene har ulik startspenning må du nok la dem stå med trickle charge en god stund før pakken er helt oppladet. Eller cycle dem, som åpenbart er vanligere i denne hobbyen.

    De som viser 0V har jeg ikke så mye tro på. Kortsluttet under lodding?
    heltpropell.com
    Trondheim MFK

    Comment


    • #3
      Grunnen til at to av cellene dine viser 0V kan være at du har kortsluttet disse cellene. Da kjører de seg tomme og ingen lading hjelper på det. Så sjekk om at du ikke har fått noen loddetinnbroer fra plusspolen over til celleveggen.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        sjekk llodding på 0v cellene. derretter kjører du 12 v direkte på celle noen sekunder pfor å få fart på den. Cycle et par ganger og sjekk disse cellene. Holder di samme stand som de andre bruker jeg dem, er det forskjel så kaster jeg dem.
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          enig med seileren en sjokk lading kan få dem igang.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            takk skal dere ha! fikk spenning på dem igjen etter en "sjokklading" i noen bittesmå sekunder...

            Det kan godt hende at jeg kortslutta dem da jeg lodda plusspolen da jeg ikke tenkte på det i det hele tatt satse på at alt funker og sitter med god kontakt da det ville vært ergelig å miste strømmen under flyvinga, he he...

            Comment


            • #7
              Heisann

              Risky i form av at batteripakka plutselig kan slutte å fungere, eller at det blir såpass lite strøm på den at spenninga kommer til å falle fort?


              Jeg skal sjekke hvor mye mAh jeg får inn på den etter noen cycle runder. Har aldri gjort dette før, verken lodde slik batteripakke (noe som jeg synes var noe herk, legger skylda på en dårlig loddespiss) eller lada i cycle.

              Er en cycle på C=1800maH (den er jo grei) og D=200 mAh greit nok? Eller skulle discharge vært større? Det spiller vel liten rolle, det tar jo bare lengre tid (1800 / 200 = 9 timer) men er kanskje i det største laget ja...

              Comment


              • #8
                hvor mye kan du lade ut med den laderen du har. jag har swallow og lader altid ut på maks dvs 1A ellers så tar det jo en evighet.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Har en sånn Hyperion EOS 5i, tror jeg kan ta en god del mer enn 0.2A hvertfall, får makse den når jeg kommer hjem da

                  Comment


                  • #10
                    den hyperion laderen har vel 1A som maks den også. er det en vanlig mottaker pakke så lader jeg dem somregel på 1C. bare sjekk med maualen på laderen hvordan du skal stille inn cutoff spenninga på utladinga slik at den ikke tapper batteriet helt. prøv å cycle den 2-3 ganger og hvis det virker som den har den kapasiteten den skal ha så hadde jeg flydd med den. men holdt litt ekstra øye med den. ved å måle mellom hver tur på stripa for eks. lykke til med flyginga
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      skal se på det jeg kan ikke finne ut kapasiteten på batteriet på noen annen måte enn å ta en discharge og charge med laderen, for å se hvor mye jeg får trykt inn på den?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lostfields
                        Det kan godt hende at jeg kortslutta dem da jeg lodda plusspolen da jeg ikke tenkte på det i det hele tatt satse på at alt funker og sitter med god kontakt da det ville vært ergelig å miste strømmen under flyvinga, he he...
                        Jeg skal sjekke hvor mye mAh jeg får inn på den etter noen cycle runder. Har aldri gjort dette før, verken lodde slik batteripakke (noe som jeg synes var noe herk, legger skylda på en dårlig loddespiss) eller lada i cycle

                        Hmm med fare for å bli kalt en surpomp og komme draende med sikkerhet og ansvar utvist av piloten.
                        Så syns jeg overstående sitat,sier en god del.
                        Håper ikke dette er mottagerpakke på et stort fly,vell små fly kan nok også være vell så farlige etter at motager pakken har takket for seg under flighten.

                        God flight......................også for de som måtte være tilskuere.
                        Vennlig hilsen
                        Roy.

                        2,Biler.
                        1,Leilighet.
                        masse øl i kjøleskapet.
                        + diverse innbo.

                        Comment


                        • #13
                          He he, ja, var ment som en spøk. Og ventet faktisk en reaksjon på dette! sikkerhet bør jo selvsagt komme foran alt, også tomme lommebøker.

                          Nå som jeg har fått reaksjonen, kan kanskje noen bekrefte om det er farlig å bruke batteripakken eller ikke? for jeg er faktisk litt usikker på om batteriet kan plutselig død ut da jeg ikke har noen erfaring over dette.


                          Batteripakka står til cycle nå, og jeg har hittil fått inn 1300 mAh og den lader fremdeles (lader på 500 mAh nå da 1800 mAh gjorde batteriet veldig varmt). Batteriet er på 1800 mAh. Hvordan sjekker jeg om batteriet holder mål?



                          (er forresten Blade - EPP elektrofly og TRex jeg skal bruke senderbatteriet til)
                          Last edited by Lostfields; 24-06-06, 21:46.

                          Comment


                          • #14
                            Nå har jeg hatt den på 3 cycle runder, og hver gang så har jeg fått inn 1500 mAh på den. Tror cutoff er på 4.8V, vet ikke hvor mange mAh det er på den da jeg.

                            Alt ser greit ut, hvorfor ville ikke du brukt den? pga. at den plutselig kan død ut eller at strømtiden vil bli forkortet?

                            Comment


                            • #15
                              er det en sender pakke eller en mottaker pakke det er snakk om. for hvis det er en senderpakke så har du vel måler på senderen også som du nøye kan følge med for å se om den holder hvis du vil prøve den.

                              Med fare for å bli hengt ut her så må jeg si jeg hadde prøvd den

                              edit: eller har jeg missforstått helt at det er en drivpakke som går både til mottaker og motor. tror ikke de biltema batteriene liker så veldig hard belastning.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X