Unconfigured Ad

Collapse

LiPo-celler mister spenning under lagring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

LiPo-celler mister spenning under lagring

Har et problem med et av mine EVO20-batteri. I løpet av 1-3 dager går batteriet ut av balanse, balanseringen må stå tilkoblet i alt fra 30 sek til 3 min.

Må dette batteriet pensjoneres? Det har ikke vært i bruk på en stund, men dette er den nyeste pakken i samlingen, så det er ikke det at det er gammelt som kan være saken. Batteriet er toppen 3 måneder og har totalt kanskje 20 cycles.

Det hjelper ikke cycle batteriet.

• Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

De skal ikke lagres ladet og hva betyr ut av balanse, at en eller 2 av cellene taper spenning men ikke resten?

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Originally posted by Tintin
      De skal ikke lagres ladet og hva betyr ut av balanse, at en eller 2 av cellene taper spenning men ikke resten?
      de skal vel lagres 50-60% oppladet. har selv opplevd samme sak hvis jeg legger fra meg ett batteri som er fulladet.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• northwood
        • Nov 2005
        • 588

Er ikke mer enn 3,9 volt/celle så det er ikke mye over det anbefalte for lagring.

Det snåle er at hvis jeg bruker batteriet blir ubalansen så stor at det tar flere timer å balansere det igjen.

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

Mulig jeg tar feil, men er ikke årsaken til at lipo skal lagres med en spenning på 3.7V sikkerhetmessig, og ikke fordi det er skadelig for batteriet?

Cellene i en pakke har ofte litt ulik kapasitet slik at det blir forskjell i spenningen på cellene når pakken lades ut. Ballanser derfor aldri en utladet pakke. Da kan noen av cellene bli overladet dersom pakken lades opp uten bruk av ballanserer.
          Fred Larssen

Comment

• northwood
            • Nov 2005
            • 588

Ikke gå OT med dette rundt lagringsspenning, spørsmålet mitt var burde jeg pensjonere batteriet når det stadig taper spenning på den ene cellen? Kan ikke overhode se at 0,2 volt skal gjøre underverket!

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Det lukter litt av at det er på tur. Mine som er ok mister ikke noe merkbar spenning

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hvis det er en og samme celle i batteriet som taper seg under lagring så er nok den cellen ferdig desverre.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• northwood
                  • Nov 2005
                  • 588

Ja, det er den samme cellen som stadig minker i forhold til de tre andre... Skal prøve en flytur på batteriet i løpet av dagen hvis ingen av dere fraråder dette sterkt?

EDIT: Det er forresten ikke noe å se på pakken utvendig og jeg kan ikke huske at den har fått noen smell. Den tar lading på vanlig måte, men kommer veldig fort i ubalanse..

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Hvor mye uballanse er det snakk om? Kan du måle dette med et voltmeter?
                    En test du kan gjøre er flg.: Lade opp/ballanser pakken. Lade den ut med relativt høyt strømtrekk (f.eks 5C), f.eks. ved å kjøre motoren i flyet. Mål cellespenningene mens den lades ut. Dersom den aktuelle cella har lavere spenning enn de andre helt i starten, har den høyere indre motstand.
                    Mål også etter utlading. Dersom cella har lavere spenning enn de andre indikerer dette at den har redusert kapasitet. Begge deler bekrefter at cella er syk.
                    Hvilken pakke er det?
                    Fred Larssen

Comment

• northwood
                      • Nov 2005
                      • 588

Som nevnt er det en EVO20 fra FlightPower.

I løpet av noen dager er det snakk om kanskje mellom 0.1-0.3 volt mindre på den ene cella.

Har ikke mulighet til å lade den ut og samtidig sjekke spenning på hver celle, men kan gjøre det sist nevne.

Tar en tur med Rexen og ser på spenningene.

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Jeg tenkte på kapasitet.
                        0,1-0,3V er mye...
                        Fred Larssen

Comment

• Celtic-Griffin
                          • Oct 2004
                          • 873

Originally posted by northwood
                          Har et problem med et av mine EVO20-batteri. I løpet av 1-3 dager går batteriet ut av balanse, balanseringen må stå tilkoblet i alt fra 30 sek til 3 min.

Må dette batteriet pensjoneres? Det har ikke vært i bruk på en stund, men dette er den nyeste pakken i samlingen, så det er ikke det at det er gammelt som kan være saken. Batteriet er toppen 3 måneder og har totalt kanskje 20 cycles.

Det hjelper ikke cycle batteriet.
                          Hvordan var batteriet forberedt og innkjørt?
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Originally posted by Celtic-Griffin
                            Hvordan var batteriet forberedt og innkjørt?
                            Ken, hvordan kan evt. manglende innkjøring føre til at en celle blir defekt mens de andre er OK? Slik jeg ser det er det tre mulige forklaringer på et problem som dette:
                            1. Cella har en produksjonsfeil.
                            2. Cella har i utgangspunktet hatt for høy/lav spenning i forhold til de andre cellene og er dermed blitt overladet/dyputladet.
                            3. Pakken har en feil som gjør at det går en krypstrøm som lader ut den ene cella.
                            Fred Larssen

Comment

• northwood
                              • Nov 2005
                              • 588

Alle pakkene mine blir forsiktig belastet ihvertfall de første 3 turene av modell-sikkerhetsmessige grunner.

Batteriet har vært optimalt før, men av en eller annen grunn har det begynt å oppføre seg på en svært mistenksom måte. Alle cellene tar vanlig lading.

Pga. vind har jeg ikke fått prøvd å belastet batteriet enda, men ladet det opp i dag for å klargjøre før eventuell tur. Alle cellene kommer opp på 4.17 volt, dog etter balansering.

Comment

Working...