Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladetid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladetid?

    Hei dere.
    Fort-fort, hjelp meg.

    Hvordan er det leg regner ut ladetid (på ett senderbatteri)? Har glemt det.

    Er det batterikapacitet (mAh) * ladestrøm (mAh) / 1,4???
    Noe i den duren er det vel.

    Takker ydmykt.

    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Omvendt: kapasitet (mAh) / ladestrøm (mAh) * 1,4.

    Comment


    • #3
      Mange takk

      En ting til;
      Har de noe å si hvis man lader ett batteri med feks 10V hvis anbefallingen er å lade med 11?

      Forsatt ydmykt takksam.

      Peter
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Hvis batteriet krever 11V for å lades så vil det ikke lades helt opp med 10V ladespenning.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #5
          Om å bruke lavere spenning under lading. Tenk på det som om du har to bøtter med vann som er koblet sammen med en slange. Bøtte 1 er halvfull, mens bøtte 2 alltid er full. Tror du at du klarer å fylle bøtte 1 ved å holde bøtte 2 lavere enn bøtte 1? Det er det du prøver på ved å lade med lavere spenning.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Det vil vel kanskje lades helt opp med lavere spenning, men det kan ta forferdelig lang tid!

            Så lenge du lader med en spenning høyere en full spenning på et oppladet batteri, går det ladestrøm i kretsen. Jo høyere spenningsdifferanse mellom lader og batteripakke, jo høyere ladestrøm.

            Det er med andre ord grunn til å tro at ladestrømmen kan bli veldig lav med 1v mindre enn anbefalt. Er det en 9.6v pakke? Da er ikke 10v nok, nei.
            heltpropell.com
            Trondheim MFK

            Comment


            • #7
              Hvilken spenning?

              NiCd og NiMh celler kan ha meget varierende spenning, at det er oppgitt 1,2 V må bare ses på som villedene. Snakket litt med gutta på Automax i Oslo må dette og de påstod at det var mulig å presse spenningen opp i flere volt pr celle under lading, men at cellene vil miste spenningen ganske fort etter at man tar av lading (men ikke momentant). De hadde blandt annet hatt problemer med noen lommelykter som sprengte pærene hvis man slo dem på rett etter lading.

              1,2V er faktisk spenningen når cella er nesten tom!

              Moralen i alt dette er at man må ha tilgjengelig minimum 1,4 V per celle for opplading. og da er det snakk om langtidslading (14 timer).

              Skal du hurtig lade kan du trenge helt opp i 3 V per celle. dette er avhengig av flere forhold.

              Det viktigste er å begrense strømmen ved lading, og her er faktisk begrensningen at cellene ikke blir for varme.

              Husk bare på at dette gjeller nikkel celler (NiCd, NiMh) LiPo celler er helt motsatt men det er en annen historie
              Niels Jensen
              Phoenix rc club

              Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

              Modellflyving er mental hygiene.

              Comment


              • #8
                På min infinity-lader står det at jeg kan lade opp til 30 celler. Hvordan kan det fungere når innspenningen på laderen bare er 12-14v? i tillegg står det at dersom man skal lade to identiske batterier, skal disse kobles i serie. Kan dette ha noe med trickel-teknologien? Interressant tråd, dette.

                Comment


                • #9
                  grunnen til at den kan lade 30celler er fordi det er en swich mode strømforsyning i den som transformerer opp spenninga. det du skal være oppmerksom på er at hvis du lader ett batteri på 24v med 2A så vil laderen trekke 4A fra strømforsyninga effekten som er strøm x spenning vil atlltis være den samme på begge sider.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Ok. Da tror jeg at jeg skjønner.
                    Grunn til spsm er at jeg ikke skaffet meg en lader som takler 8 celler (men jeg skal det nå). Prøver derfor en sånn enkel lader "rett inn i veggen" som jeg fant.

                    Hvis jeg skjønnt det riktig kan jeg altså lade med MER spenning heller enn med mindre. Senderbatteriet er vel på 12V (8 celler), og jeg fannt en annen slik vegglader som ga ca 14V. Dette r altså ok så lenge jeg holder koll på tiden (varmen).

                    Er dette korrekt?

                    Peter
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Strømbegrensning

                      Hvis du sørger for at strømmen ikke overstiger 0,2 C, så er det ingen fare for at batteriet blir for varmt.

                      C trenger kanskje en forklaring?

                      1C er batteriets kapasistet i Ah. 0,2 C blir da 20 % av kapasisteten.

                      Eksempel:
                      Er batteriene dine på 600 mAh så blir ladestrømme 0,2 * 600 = 120 mA.
                      Ladetiden blir da C * 1,4 / Ladestrøm = 7 timer.

                      Ideel ladesrøm for langtidsladeing er 0,1C som gir en ladetid på 14 timer.

                      Hvis batteriene er plassert fritt slik at de blir kvitt den lillevarme som blir, så kan du bare la dem stå på lading. Om de står på lading i 24 timer så tar de ingen skade av det.

                      Det er varmen i seg selv og ikke overladingen så dreper cellene. Selvsagt alt med måte.
                      Niels Jensen
                      Phoenix rc club

                      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                      Modellflyving er mental hygiene.

                      Comment


                      • #12
                        Takk Niels.
                        Da skal jeg prøve med ca 16-17V fra sånn "leke-lader", denne gir 300mAh og skal lade ett 2300mAh senderbatteri.
                        Skall holde koll på varmen!

                        Peter
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Proeperell, du kan jo f.eks. lese min gamle artikkel om batterier, (MFN) ModellflyNytt.no . Den er fremdeles gyldig for NiXX-teknologi.

                          Highspeed sier mye riktig, men det at spenningen i en NiXX er 1,2 V når den er tom er veldig misvisende. Hele poenget er at med NiXX-teknologi så må du belaste cellen for å kunne si noe om tilstanden. De er helt forkjellige fra Pb- og Li-teknologier der cellens hvilespenning sier deg ladetilstanden.

                          Grunnen til at en lader viser opptil flere Volt per celle under lading er at cellen virker som en motstand som er økende etterhvert som den fylles med elektroner. det er ikke cellen i seg selv som har en slik polspenning, det er systemet som oppfører seg slik. Når du tar av ladespenninge og måler en celle med belastning vil du se at spenningen ligger en plass mellom 1,1V og 1,5V alt etter type og kondisjon på cellen.

                          En NiXX-lader vil forsøke så godt den kan å holde konstant strøm inn på cellen, og med økende motstand krever det økende spenning. Dette handler om effekt, P=UxI. Effekten på begge sider av laderen må være lik. U på inngangsiden er 12V, derfor må I økes for å kompensere for økt U på batterisiden.
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment

                          Working...
                          X