If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Om å bruke lavere spenning under lading. Tenk på det som om du har to bøtter med vann som er koblet sammen med en slange. Bøtte 1 er halvfull, mens bøtte 2 alltid er full. Tror du at du klarer å fylle bøtte 1 ved å holde bøtte 2 lavere enn bøtte 1? Det er det du prøver på ved å lade med lavere spenning.
Det vil vel kanskje lades helt opp med lavere spenning, men det kan ta forferdelig lang tid!
Så lenge du lader med en spenning høyere en full spenning på et oppladet batteri, går det ladestrøm i kretsen. Jo høyere spenningsdifferanse mellom lader og batteripakke, jo høyere ladestrøm.
Det er med andre ord grunn til å tro at ladestrømmen kan bli veldig lav med 1v mindre enn anbefalt. Er det en 9.6v pakke? Da er ikke 10v nok, nei.
NiCd og NiMh celler kan ha meget varierende spenning, at det er oppgitt 1,2 V må bare ses på som villedene. Snakket litt med gutta på Automax i Oslo må dette og de påstod at det var mulig å presse spenningen opp i flere volt pr celle under lading, men at cellene vil miste spenningen ganske fort etter at man tar av lading (men ikke momentant). De hadde blandt annet hatt problemer med noen lommelykter som sprengte pærene hvis man slo dem på rett etter lading.
1,2V er faktisk spenningen når cella er nesten tom!
Moralen i alt dette er at man må ha tilgjengelig minimum 1,4 V per celle for opplading. og da er det snakk om langtidslading (14 timer).
Skal du hurtig lade kan du trenge helt opp i 3 V per celle. dette er avhengig av flere forhold.
Det viktigste er å begrense strømmen ved lading, og her er faktisk begrensningen at cellene ikke blir for varme.
Husk bare på at dette gjeller nikkel celler (NiCd, NiMh) LiPo celler er helt motsatt men det er en annen historie
Niels Jensen
Phoenix rc club
Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.
På min infinity-lader står det at jeg kan lade opp til 30 celler. Hvordan kan det fungere når innspenningen på laderen bare er 12-14v? i tillegg står det at dersom man skal lade to identiske batterier, skal disse kobles i serie. Kan dette ha noe med trickel-teknologien? Interressant tråd, dette.
grunnen til at den kan lade 30celler er fordi det er en swich mode strømforsyning i den som transformerer opp spenninga. det du skal være oppmerksom på er at hvis du lader ett batteri på 24v med 2A så vil laderen trekke 4A fra strømforsyninga effekten som er strøm x spenning vil atlltis være den samme på begge sider.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Ok. Da tror jeg at jeg skjønner.
Grunn til spsm er at jeg ikke skaffet meg en lader som takler 8 celler (men jeg skal det nå). Prøver derfor en sånn enkel lader "rett inn i veggen" som jeg fant.
Hvis jeg skjønnt det riktig kan jeg altså lade med MER spenning heller enn med mindre. Senderbatteriet er vel på 12V (8 celler), og jeg fannt en annen slik vegglader som ga ca 14V. Dette r altså ok så lenge jeg holder koll på tiden (varmen).
Hvis du sørger for at strømmen ikke overstiger 0,2 C, så er det ingen fare for at batteriet blir for varmt.
C trenger kanskje en forklaring?
1C er batteriets kapasistet i Ah. 0,2 C blir da 20 % av kapasisteten.
Eksempel:
Er batteriene dine på 600 mAh så blir ladestrømme 0,2 * 600 = 120 mA.
Ladetiden blir da C * 1,4 / Ladestrøm = 7 timer.
Ideel ladesrøm for langtidsladeing er 0,1C som gir en ladetid på 14 timer.
Hvis batteriene er plassert fritt slik at de blir kvitt den lillevarme som blir, så kan du bare la dem stå på lading. Om de står på lading i 24 timer så tar de ingen skade av det.
Det er varmen i seg selv og ikke overladingen så dreper cellene. Selvsagt alt med måte.
Niels Jensen
Phoenix rc club
Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.
Takk Niels.
Da skal jeg prøve med ca 16-17V fra sånn "leke-lader", denne gir 300mAh og skal lade ett 2300mAh senderbatteri.
Skall holde koll på varmen!
Proeperell, du kan jo f.eks. lese min gamle artikkel om batterier, (MFN) ModellflyNytt.no . Den er fremdeles gyldig for NiXX-teknologi.
Highspeed sier mye riktig, men det at spenningen i en NiXX er 1,2 V når den er tom er veldig misvisende. Hele poenget er at med NiXX-teknologi så må du belaste cellen for å kunne si noe om tilstanden. De er helt forkjellige fra Pb- og Li-teknologier der cellens hvilespenning sier deg ladetilstanden.
Grunnen til at en lader viser opptil flere Volt per celle under lading er at cellen virker som en motstand som er økende etterhvert som den fylles med elektroner. det er ikke cellen i seg selv som har en slik polspenning, det er systemet som oppfører seg slik. Når du tar av ladespenninge og måler en celle med belastning vil du se at spenningen ligger en plass mellom 1,1V og 1,5V alt etter type og kondisjon på cellen.
En NiXX-lader vil forsøke så godt den kan å holde konstant strøm inn på cellen, og med økende motstand krever det økende spenning. Dette handler om effekt, P=UxI. Effekten på begge sider av laderen må være lik. U på inngangsiden er 12V, derfor må I økes for å kompensere for økt U på batterisiden.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment