Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner LiPo-spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner LiPo-spørsmål

    Har kjøpt mitt første LiPo-batteri og en Swallow Advance. Batteriet er et BBP 11,1V/1300mAh. Spørsmålet er; skal jeg lade via den vanlige kontakten til regulatoren eller er det meningen at man skal bruke den andre kontakten på batteriet (med 4 ledere)? Hvis ikke det siste, hva er den kontakten ment å brukes til?

    Reidar
    Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
    Graupner Trainer 400 (OS .46)
    CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
    Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

  • #2
    Du kan bruke den vanlige. Den andre kontakten skal du bruke hvis du har en Lipo balanserer mellom batteriet og laderen.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #3
      Takk for et kjapt svar. Hadde en liten anelse om at det var slik det hang sammen, men tok ikke sjansen på å prøve...
      Har drevet med elektrobil i flere år, men der har liksom ikke LiPo blitt det store ennå (unntatt på 1/18 ol). Har vel mest med LiPo-batterienes begrensede utladingstrømmer å gjøre vil jeg tro.
      Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
      Graupner Trainer 400 (OS .46)
      CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
      Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

      Comment


      • #4
        LiPo-batterier er følsomme for ubalanse i ladestatus mellom cellene. Derfor bør cellene balanseres en gang i balnt. Dessverre er dette et av områdene hvor produsenter av batterier ikke har funnet en enhetlig måte å gjøre en enkel sak på. Derfor bør du få tak i en balanserer fra produsenten av ditt batteri.

        Når det gjelder kommentaren om bil så tror jeg det skyldes mer konservatisme enn mangel på strøm. LiPo leverer i dag langt mer enn de fleste biler klarer å svelge unna.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Originally posted by Reidar
          Har kjøpt mitt første LiPo-batteri og en Swallow Advance. Batteriet er et BBP 11,1V/1300mAh. Spørsmålet er; skal jeg lade via den vanlige kontakten til regulatoren eller er det meningen at man skal bruke den andre kontakten på batteriet (med 4 ledere)? Hvis ikke det siste, hva er den kontakten ment å brukes til?

          Reidar
          Hei

          Som nevnt tidligere i tråden er de 4 ledningene til balancer. Uansett hva som er standard eller ikke vil jeg annbefale deg å benytte balanserer på Lipo celler. Dette er viktig fra første lading. Kjøper du balancer fra Hyperion (LBA6) får du også kjøpt det du trenger av ledninger slik at dette passer. Uansett batterileverandør. Benytter selv dette og det fungerer utmerket. Kan benyttes før lading, under lading eller etter lading. Ta et multimeter å mål spenningen på de forskjellige utgangenen så ser du om det er i balance eller ikke. 0,020V diff er OK i følge Hyperion.

          Elefun selger utstyret du trenger.
          Last edited by netroh; 04-07-06, 10:06.

          Comment

          Working...
          X