Unconfigured Ad

Collapse

Swallow 2, nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davidsen
    • Sep 2005
    • 120

Swallow 2, nybegynner

Har kjøpt meg en swallow-lader til de nyinvesterte LiPo batteriene mine til flyet mitt. Jeg har i tillegg et par NiMH-batterier, 9.6V, 8xAAA på 650mAH.

Jeg lodda en hunkjønn-plugg til disse batteriene med bananplugger på andre sida, og lurte på hvor mye ampere jeg bør sette på Swallowladeren. Har nå prøvd et par oppladninger på 0.7A. Men jeg er veldig usikker på hva jeg bør sette.

Finns det noen tommelfingerregel, eller oppskrift om du vil, på hvordan man lader NiMH batterier?

(Eneste jeg kan justere på NiMH-lading er ampere)
    Last edited by davidsen; 06-07-06, 00:45.
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hvis det er motor batterier slik at de tåler litt strømtrekk så kan de også lades litt hardere. for eks 1A men er det snakk sender/mottaker pakker så tåler ikke de så mye somregel. da bør du ikke lade med mere en det du ha gjort. en annen ting er at de kan detektere at batteriet er fult før tiden hvis du kjører på høy ladestrøm slik at det ikke blir full ladet.

dette er i allefall min erfaring.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• skjefen
      • Mar 2006
      • 93

Jeg prøver å følge min egen personelige regel, og det er at ni-mh lades på 1c og ni-cad lades på 2c dette er max etter min mening, men mindre skader ikke. har aldrig ødelagt noen batterier med dette.

1c vil da si at hvis batteriene er på 800mah lader jeg på 0,8 amps
      Roy Harald Amundsen
      Alias skjefen

u-can-do 3d Giant med FTL45
      Reactor 3d med 55AX
      hobbico twin star med 2X GMS40
      Extra funtiger med 46 AX
      Flip 25 med 25 FX
      katana v2 70 med 70T
      telemaster med 61.

edge 540 depron
      no liemit depron

Esky lama v4
      Kyosho consept 30

flere crawlere og masse 1:18 biler.

Comment

• mortki
        • Apr 2006
        • 43

har også kjøpt meg en Swallow Advance lader, skal bruke den til å lade opp motaker batteriet i heliet mitt som er på 1700mah 4.8v
        hva skal den settes på? trenger jeg lade ut? hva skal den settes på da?
        TZ50
        Raptor 50 se
        T-rex 450 se

Comment

• lehaug
          • May 2006
          • 55

..

Som de andre sier, så kan du lade motorbatterier hardt, har du et åleit Ni-Mh batteri så skader nok ikke litt over 1C, ca 130% overload skal gå bra. Ni-Cd kan du mishandle fulstendig. Ved lading av mottaker batterier, så tåler de flester rund 1/3 -1/5 C, altså for en 1600mAh bør du kjøre 0,3 - 0,5A ladestrøm. Tar litt tid, men det er bedre enn å plutselig få servokutt i lufta. Forresten en veldig fin lader, storfornøyd med min.

@mortki: Tror nok ikke det er dumt å lade batteriene helt ut en gang, for å få lik strøm på cellene. Hvis du har god tid en gang, så kan du jo cycle de et par runder, da annbefales det å ha god kjøling til laderen, da den blir ganske varm. Lader fortere ut hvis du har mye kjøling.
          Last edited by lehaug; 25-07-06, 22:53.
          Lars Erik Haug
          Øvregate 17
          N-2635 Tretten
          lehaug@gmail.com
          tlf: 97972797

H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
          Seagull Cessna Trainer
          Unnamed Slope Glider

"Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Sånn generelt (når man ikke vet speccen på batteriene) er de nevnte tipsene greie å følge.
            Hvis man lurer på om det man har er "motorbatterier" som tåler høye strømmer eller batterien beregnet på lave strømmer er det igjen en tommelfingerregel: korte og feite batterier tåler oftest mye strøm, lange og slanke batterier tåler lite.
            Eksempel på "motorbatteri": http://www.mft.nu/wes/500ni.htm som er kort og feit..
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...