Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kalibrering/kontroll av Swallow Advance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalibrering/kontroll av Swallow Advance

    Noen som vet hvordan man kontrollerer kalibreringen av Swallow Advance?
    Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
    Graupner Trainer 400 (OS .46)
    CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
    Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

  • #2
    du kan jo betynne med å måle med ett multimeter nå du lader batteriet og se om verdien i displayet stemmer med det du måler. er kanskje ikke den mest nøyaktige hvis du ikke har ett veldig bra og kalibrert instrument. men du får jo en pekepinn i hvertfall.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Kalibrert instrument er ikke noe problem, får gjøre en sjekk i kveld. I Lipo-modus er det vel cutoff på 4.2 V som er mest interessant?
      Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
      Graupner Trainer 400 (OS .46)
      CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
      Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

      Comment


      • #4
        Stemmer det ja.
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          Man kan ikke kalibrere Advance laderene selv, de må sendes inn.
          Men du gjør lurt i å måle at den er nogen lunde riktig ja.
          Virker som om det var en serie ladere som ble levert for et år siden omtrent som har denne feil-kalibreringen.
          Jeg har to av de laderne, den gammleste av de viser omtrent 5-6% for lite spenning.
          Jo høyere spenning, jo mere feil.
          Så på lading av 4 cellers Lipo merker man det godt for da lader den nesten en volt for mye.
          Skal sende den inn, bare ikke fått rotet meg til å gjøre det enda.
          Båt:
          Hydro m/CMB 90
          Twister m/mathe35ccm
          Jet:
          Skymaster F-18
          Rookie II
          Fly:
          ZEN 120og50
          Radio:
          Futaba3PK
          GraupnerMX22

          Comment


          • #6
            Kjøpte min lader forrige uke, fikk først en defekt en som jeg bytta i går. Har målt den nå og ble litt overrasket.
            Ladestrømmen stemmer bra, men spenningen som vises i displayet avviker mye fra det jeg måler. For LiPo viser den 0.360V for lite ved lading av 3S på 1300mA. Noe som ved en teoretisk cutoff på 4.2V pr celle vil gi en reel cutoff på 4.32V.
            For NiMh er avviket noe mindre, men der spiller det jo forsåvidt ingen rolle så lenge ladestrømmen er korrekt, her er det jo delta peak detektering uansett som stopper ladingen.

            Denne laderen skal være kalibrert iflg butikken. Bør jeg fortsette å bruke denne, levere den til kalibrering igjen eller rett og slett finne en annen lader?
            Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
            Graupner Trainer 400 (OS .46)
            CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
            Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

            Comment


            • #7
              det som er intrtesant er jo å måle spenningen ut fra laderen rett før den er ferdig slik at man ser hvilken spenning den kutter på. og hvis den da viser 0.36v for lite slik at den på 3s kutter på 12.96 i stedet for 12.60 så tror jeg du bør levere den tilbake ja.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Problemet med de Swallow-laderne som leverte for høy spenning i forhold til det som det skulle være er jo at man ødelegger LiPo-batteriene sine! Fare for brann er det også... Er jo noen her på forumet som blåste splitter nye batterier nylig...
                Jeg syntes det høres dårlig og farlig ut... Aldri Swallow for meg i alle fall.
                Nyeste generasjon LiPo`er er sannsynligvis mer ømtålige for overspenning enn de første generasjonene virker det som.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Da laderen viste 12.600V og begynte å redusere ladestrømmen viste multimeteret 12.948V. Da laderen stoppa ladingen var ladespenningen 13.020V. Laderen stod fremdeles på 12.600V. Batteriet ble overhodet ikke oppvarmet, fremdeles romtemperert. Synes hele greia er litt merkelig.

                  Snakka med Frode Skauen på Smallsize om dette, han mente det ikke skulle være noe problem.
                  Er det noen som har mulighet til å måle hvilken spenning andre Swallow-ladere gir?
                  Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                  Graupner Trainer 400 (OS .46)
                  CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                  Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                  Comment


                  • #10
                    Som nevnt har samme problemet vært diskutert her inne tidligere i år.
                    Dem som fikk ødelagt batteriene sine målte tilsvarende som deg, altså 0,4Volt for mye i forhold til displayet på 3S LiPo.
                    Vedkommende som sier dette ikke er noe problem vet tydeligvis ikke hva han snakker om, og hvis du leser specs på lipo er det SVÆRT nøye med max-spenningen. Her er snakk om 4,2 som max, og et så lite avvik som å ende på 4,25Volt er så mye at man risikerer å ødelegge LiPo`ene...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Noen som kan anbefale en annen god lader som ikke koster skjorta?

                      Hyperion EOS 5i er vel samme hardware med annen software, er denne bedre?

                      Hva med Platinum EX?
                      Last edited by Reidar; 14-07-06, 09:49.
                      Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                      Graupner Trainer 400 (OS .46)
                      CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                      Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vil helst anbefale Schulse. 6-330 koster drøyt 1600.- men da får du tysk kvalitet. Men må bruke litt tid på å lære å bruke den.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er enig med Joo. Kjøpte en slik lader selv og er utrolig glad for at jeg brukte litt ektra penger på den.

                          Den er litt komplisert å bruke men så lenge du leser manualen går det bra. Manualen kan også lastes ned fra Schulze.
                          Are Barstad

                          Comment

                          Working...
                          X