Unconfigured Ad

Collapse

Oppblåst lipo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pkasnes
    • Jul 2004
    • 79

Oppblåst lipo

Hei.

Har nå oppdaget at et av mine lipo-batterier er noe oppblåst. Har søkt her på forumet og funnet ut at jeg vil legge batteriet i saltvann.

Har ikke skjønt helt fremgangsmåten. Er dette riktig?

1. Klipp av kontakter.
    2. Bland saltvann (helt til vannet mettes)
    3. Slipp batteriet i bøtta.
    4. La batteriet ligge minst 48 timer.
    5. Stikk hull på batteriene (3S), under vann.
    6. La batteriene ligge videre i vannet.
    7. Kast i søpla?

Har ingen veranda og la bøtta stå, kan den stå innendørs mens dette pågår?

Håper på noen raske svar.
    Pål Kasnes
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

jeg ville ha latt den stå ute. du trenger vel ikke kilppe av kontakten først det kan gjøres seinere så lenge den er så salt vannet kommer til.hvis du vil ha vare på den (for å hindre at du kortslutter ledningene). saltvannet er for å lade ut batteriet helt saakte. Tror jeg hadde latt det ligge litt mere en 48timer før jeg stakk hull på det også for å være sikker på at det er tomt for strøm. evt kan du jo lade det ut nesten helt først. Til slutt skal det vel helst ikke kastes i søpla men leveres der de tar imot batterier. tror de tar imot dem selv om du ikke har gjordt noe med det heller.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Ikke nødv å stikke hull på det. Et utladet batteri er utladet. Oppholdet i saltvann vil lade det ut til det er fullstandig flatt.
      Heller ikke nødv å klippe kabler om du da ikke gjør det for å bruke kontaktene om igjen.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Joda, det skal punkteres mens du holder det under vann. Husk å punktere alle cellene i batteriet. Jeg har brukt skalpell og kuttet på begge sider den ene gangen jeg har destruert batteri.
        Etter noen dager kan det kastes i "vanlig søppel", men det skal ligge minimum et par døgn i saltvannet, helst lenger. En fordel om det er så lite strøm som mulig på det før punkteringsprosessen, hvis du belaster det (utendørs!) før saltvannsbehandlingen blir det ufarlig fortere.
        Ha på hansker når du skjærer i det siden det kan lekke ut stoffer som ikke er så altfor bra for kroppen.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Hva er poenget?

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Mulig jeg tar feil, men er ikke dette litt overkill? Når batteriet blåser seg opp er den kjemiske prosessen i gang. Dersom den stopper opp før batteriet eksploderer/tar fyr er cellen tom for energi. Dermed der det liksom ikke mere å dille med?

Dette gjelder da selvsagt en enkelt celle. Man må anta at de resterende cellene i en pakke fortsatt inneholder energi, men de er ikke dermed farlige. Eller er det de andre cellene dere tapper ved å legge pakken i saltvann?

Om pakken er krympleplast pakket og/eller tapet vil ikke nødvendigvis vann slippe til helt inn på den enkelte celles koblingspunkter...?

Forøvrig, har dere noensinne hørt om batterier som tar fyr når de ligger? Jeg har hørt flere tilfeller av LiPo celler som tar fyr under lading, men aldri under oppbevaring eller bruk...?
            Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Den er ikke nødvendigvis tom for energi. Jeg har en pakke som er litt "hoven" men den går det fortsatt fint å fly med..

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

jeg har en som det gikk hull på under ett krasj. ladet og fløy to turer til før jeg opp daget det. men syntes det var en rar lukt
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Originally posted by Tintin
                  Hva er poenget?
                  Nei gi blaffen. Glem alt leverandørene anbefaler og putt driten rett i søpla...

Comment

• pepsimannen

#10 Unapproved
                    ???

Originally posted by joo
                    Er det ikke moro? her gir du de korrekte instruksjoner, men sannelig skal det kveruleres på det og. Ja,ja

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Originally posted by joo
                      God ironi er til tider bortkastet joo.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

I all verden da, nå er det noen som er litt vel hårsåre her.
                        Når ble det uakseptabelt å lure på hvorfor man skal stikke hull på en sak der man ikke bør komme i kontakt med innholdet?

Sitat
                        Ha på hansker når du skjærer i det siden det kan lekke ut stoffer som ikke er så altfor bra for kroppen.
                        Sitat slutt

Det kan da umulig være bra å slå dette ut i naturen sammen med saltvannet heller om det er farlig for deg eller hva? Ikke kom og fortell meg at du/dere leverer inn saltvannet sammen med batteriet i etterkant. Og det rimer da ikke å slenge ting i søpla som er farlig for mennesker når du har punktert det så det farlige kommer ut???

Jeg er med på saltbadet for komplett utlading før man kvitter seg med dette men jeg åpner hverken lipo, nimh, nicd eller vanlige batterier før jeg leverer dem som spesialavfall og jeg skjønner fortsatt ikke poenget med det om innholdet er farlig som det sies her. Det virker ikke spes logisk og jeg må virkelig beklage at jeg derfor lurte på hvorfor i all verden man skulle utsette seg og naturen for den belastningen, det var jammen klønete, kverulerende og dumt av meg. Beklager så mye, jeg går over til å slenge dem rett i søpla som det anbefales nå...

Comment

• LN-8PV
                          • Feb 2006
                          • 49

Originally posted by Tintin
                          Den er ikke nødvendigvis tom for energi. Jeg har en pakke som er litt "hoven" men den går det fortsatt fint å fly med..
                          At en pakke er litt "hoven" eller mer, er dette lett å oppdage ? Eller er forskjellen så liten at batteriet må studeres nøye for å oppdage det ?
                          Stryker F-27 (med E-Flite 2000KV, 40A ESC og 7x6 APC)
                          Hyperion Yak 55 SP 25e-class
                          Superzoom fra www.el-fly.dk
                          T-Rex 450 SE V2

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

På min syns det kanskje godt, som om det er blitt litt luft inne men ikke så den er ballongformet.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Originally posted by pepsimannen
                              Er det ikke moro? her gir du de korrekte instruksjoner, men sannelig skal det kveruleres på det og. Ja,ja
                              Nei, er jo derfor jeg er i ferd med å gå lei hele forumet...
                              Dette med LiPo-behandling er jo kjent for dem som har brukt forumet lenge, men men.

Ja, vet ironi ikke virker på enkelte Vingemutteren. Problemet er at jeg omtrent har slutta å forklare, selv når det kommer direkte feilinformasjon som her i innlegg #3 f.eks. Samme grunn som at noen andre erfarne har slutta å bidra for lenge siden.

Comment

Working...