Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger basic info om LiPo lading med Swallow advance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger basic info om LiPo lading med Swallow advance

    Nå har jeg lest om LiPo lading, bla med Swallow advance, i timesvis - om noen har tid til å svare meg på noen spm så blir jeg glad! La også ut dette spm under "Swallow advance", som nr 57... Kanskje lettere å få svar med en ny tråd.

    Til info skal nå lade mine første lipo pakker...
    Skal bruke en Swallow advance på to pakker, begge er brukt og regner derfor ikke med å måtte "kjøre inn".

    Flightpower 11.1v 3S1P 1800mah(har balanserings kontakt) + 11.1v BBP 1600(har ikke balanserings kontakt)(uten mer info på, men det ser ut som en 3S1P dette også).

    Nå vil jeg bli arrestert om jeg sier noe feil:

    1) Swallow A.'n senser at det er 3S - finner ingen innstillinger vedr dette så jeg regner med det. Man setter 11,1Volt for LiPo pakken, og da klarer kanskje swallow'n å dele 11.1 på 3,7 og få 3S(er det slik det foregår?)

    2) Stiller inn Swallow'n på henholdsvis C=1800mah og C=1600mah for hver av pakkene.(?)

    3) Deretter er det bare å starte ladingen! (?)

    4) Om jeg skal cycle pakkene med Swallow'n så gjøres dette manuelt - kjører først en Discharge og deretter en oppladning.
    Hvor mange ampere bør man utlade med?

    5) Skal kjøpe balanserer som passer Flightpack'n - Til Griffin: har du noen som passer? Hva heter balanseringskontakten på pakken? Regner med at man kjører balansering mens man lader ut/lader pakkene? Kommer antagelig til å kjøpe en 1800mah Flightpack til.

    Håper noen med Swallow Advance erfaring kan komme med noen enkle kommentarer(evt tips) - på forhånd takk!

  • #2
    1) Swallow A.'n senser at det er 3S - finner ingen innstillinger vedr dette så jeg regner med det. Man setter 11,1Volt for LiPo pakken, og da klarer kanskje swallow'n å dele 11.1 på 3,7 og få 3S(er det slik det foregår?)
    1S = 3,7V, Dvs 3S = 11,1V. Laderen senser ikke selv, du stiller det inn med spenningen. 3S står for 3 seller, med 3,7 volt i hver.

    2) Stiller inn Swallow'n på henholdsvis C=1800mah og C=1600mah for hver av pakkene.(?)
    Riktig

    3) Deretter er det bare å starte ladingen! (?)
    Jepp

    4) Om jeg skal cycle pakkene med Swallow'n så gjøres dette manuelt - kjører først en Discharge og deretter en oppladning.
    Hvor mange ampere bør man utlade med?
    Laderen greier vell ikke å lade ut med mer enn 1A tror jeg. Full gass!

    5) Skal kjøpe balanserer som passer Flightpack'n - Til Griffin: har du noen som passer? Hva heter balanseringskontakten på pakken? Regner med at man kjører balansering mens man lader ut/lader pakkene? Kommer antagelig til å kjøpe en 1800mah Flightpack til.
    Ja, balanserer bør du nesten ha så lenge det finnes en balanseringskontakt. Ikke minst for sikkerhets skyld.
    Last edited by Tore; 05-08-06, 12:48.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #3
      Takker for info!

      Regner med at det anbefales å balansere ved utlading og lading?

      Ser Griffin har skrevet litt om ny Flightpower-balanserer, spennende å se hva det blir for noe.

      Da er det bare å lade og komme seg ut!

      Comment


      • #4
        Ved utlading er det vell ikke like viktig med tanke på sikkerheten, men minst like viktig med tanke på batteriets levetid, pga du er sikker på at sellespenningen ikke går under 3 volt.
        Tore

        www.skalamodellflyklubb.no

        Comment

        Working...
        X