Announcement

Collapse
No announcement yet.

PC som strømkilde for Hyperion EOS 5i lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PC som strømkilde for Hyperion EOS 5i lader

    Hei!

    Jeg er veldig ny på dette området med "avansert" lading av batterier. Jeg vil kjøpe meg en Swallow Advance eller en Hyperion EOS 5i, men er litt usikker på dette med strømkilde.

    Hva kan man kople den til? Har hørt noe om at man kan ha PC'en som strømkilde? I så tilfelle, hvordan?

    Kunne ikke finne noe om dette i de andre "lader-trådene".
    Atle Mo, Oslo

  • #2
    Du kan bruke bilen, båten, batteriet på hytta, eller strømforsyningen i PC'en som (12v) strømkilde til ladere.

    Så lenge du har et 12v batteri tilgjengelig er det bare å koble laderen til det. Skal du derimot bruke en PSU, må du nok ha litt peiling på hva du gjør.

    Her er en guide til hvordan du gjør det

    Merk deg det som er verdt å huske når du gjør dette:
    • Ikke kjør strømforsyningen uten last.
    • For all del, ikke kortslutt feil!
    • Ikke tukle med strømforsyningen med strøm tilkoblet.


    En annen ting jeg mener du IKKE SKAL gjøre er å benytte samme PSU som PC'en din allerede bruker, skaff en egen dedikert for lading.

    Ellers kan du jo kjøpe strømforsyninger som er spesielt laget for denne oppgaven: Som f.eks. denne

    Comment


    • #3
      Så det enkleste "på stripa" er altså å sette de bananpluggene rett i batteriet på bilen?

      Satt og så litt på den der løsningen elefun har. Får se på det etterhvert.

      Takk for tips!
      Last edited by atlemo; 17-08-06, 18:53.
      Atle Mo, Oslo

      Comment


      • #4
        Ja, det er ganske enkelt bare å koble til på bilen. Lykke til!

        Comment


        • #5
          BEWARE here is a quote from the "how to do it guide":

          "1) Can I be electrocuted?
          No! There is no way you can be electrocuted with the paper clip. However, if you touch a capicator or something else that would cause you to be electrocuted, I take no responsibility.

          2)How many volts are running through there?
          I have no clue. I honestly do not. But you need not worry because you cannot be electrocuted."

          FAMOUS LAST WORDS....this is not the sort of advice that should appear on this forum there are a few relatively inexperienced readers.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Takk for "heads-up" Celtic-Griffin. Har ingen planer om og følge denne guiden uansett
            Atle Mo, Oslo

            Comment


            • #7
              Det å bruke et PC-power som strømforsyning til lader er veldig vanlig blandt de som kjører RC-bil. Et PC-power er lett tilgjengelig, billig og leverer mye strøm. Det man pleier å gjøre er å klippe/lodde av alle ledningene unntatt 0V/+12V og kortslutte de to ledningene som starter poweret. Evt kan man legge inn en motstand (som tåler noe effekt) på +5V for å øke utspenningen på 12V. Har laget flere slike og de bruker fungere utmerket. Ikke er det noe farlig heller, om man har litt peiling på hva man gjør.
              Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
              Graupner Trainer 400 (OS .46)
              CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
              Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

              Comment


              • #8
                Når man snakker om risiko ved lading, er vel å koble til et bilbatteri det farligste av alt! (Pc-strømforsyning er jo barnemat) Kortslutt pluss-polen til jord, og du får et heftig show å se på. Ikke nødvendig å gjøre det med vilje en gang, mist en skiftenøkkel eller tilsvarende på batteriet, og du er godt på vei! (jeg har prøvd)

                Aaaanyway, moralen jeg ville frem til er at alt er farlig, bare du gjør det på rett måte.
                heltpropell.com
                Trondheim MFK

                Comment


                • #9
                  Når du først har fått modifisert et PC-power er det veldig safe å bruke. De er som regel utstyrt med sikring mot både overoppheting og kortslutning. Jeg har som regel montert to bananuttak på poweret og en av/på bryter.
                  Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                  Graupner Trainer 400 (OS .46)
                  CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                  Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                  Comment

                  Working...
                  X