Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål angående lading og batteri...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen spørsmål angående lading og batteri...

    Hei

    Spm1: Har en lader av navn: Charegetronic, når jeg skal stille den inn til hvilke batereityper jeg skal lade så er det et alternativ som hetter PEAK. Her kan jeg velge fra 3mV/C til 20 mV/C. Noen som vet hva dette betyr?

    Spm2: Har motakerbateri som er av typen Sanyo 4,8V 2400Mah C Nicd.
    Hvor lav spenning er går det ann å fly trygt med denne pakkka?
    Har 5 digitale servoer + gyro (helioppsett). Har lest at man kan fly med spenning ned mot 1.05 V pr celle = 4.2V når jeg har 4 celler, stemmer dette?

    Spm3: Selv om spenningen er lav så er det jo ikke mange Mah som er brukt på bateriet. Hva er det jeg skal gå etter spenningen (Volt) eller hvor mange Mah som er igjen på batteriet?
    Med Vennligst Hilsen
    Sondre Aabø
    www.aircam.no

  • #2
    Flyr du til der er 1,05 Volt/celle flyr du ikke lenger. Da er det dønn tomt! Det er ei vanlig spenning å tømme batteriene ned til når man cykler dem på laderen.
    Jeg bruker 4,6 volt eller 1,15 Volt/celle som grensen for når jeg ikke skal ta en tur til. Da er du kommet til "kneet" på spenningen til NiCd, men vet ikke om der er 10 eller 20% igjen av kapasiteten.

    Ellers: kjenner ikke laderen din, derfor ikke noen svar på den...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      På NiCd/NiMh celler så faller spenning svakt i det de er fulladet. Peak eller delta peak verdien (delta=forskjell her) er en verdi som angir hvor mye batteriet skal falle i spenning for at laderen skal vite at det er fulladet.

      Vanlig verdi for NiMh er 3 mV og NiCd 5 mV ihht instruksjonen til min lader.

      Comment


      • #4
        Hei

        Flott da har jeg blitt mye klokere!, men en ting til...

        Nå som jeg har et bateri på 2400 mah, var ute og fløy i dag 3 turer a 10 min og nå når jeg kom hjem så ladet jeg den opp med ca 500 mah og bateripakka var på 5.3V. Spørsmålet er da: Holder en bateripakke med stort antall mah lenger på strømen (Volt)?

        Altså en pakke med 2400 mah vil holde en del lenger en en på 1500 mah?
        Last edited by Sondre Aabø; 19-08-06, 15:22.
        Med Vennligst Hilsen
        Sondre Aabø
        www.aircam.no

        Comment


        • #5
          Hei Sondre,

          En pakke med mer mah vil holde lengre ja. En 2000 mah pakke vil kunne holde dobbelt så lenge som en 1000 mah pakke med samme strømtrekket
          Hvor er lipoen din a?

          www.airheads.no
          www.bmk-rc.com/

          Comment


          • #6
            Hei

            Var egentlig ganske logisk det, men en litt mer innvikla spørsmål:

            Når bateriet er fulladet så har jeg ca 5.8 V på pakka og 2400mah.
            Hvor mange mah går pr 0.1V ned til 4.6V?
            Med Vennligst Hilsen
            Sondre Aabø
            www.aircam.no

            Comment

            Working...
            X