Announcement

Collapse
No announcement yet.

EVO 20 1800 map pakker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EVO 20 1800 map pakker

    Hei,

    Jeg er kjent med at Lipo pakker kan blåse opp under lading og bruk, og at de regnes som "farlige" når de gjør dette. Jeg har selv ikke opplevd dette før nå. Var ute og fløy min Trex hvor jeg har satt inne en ny motor (samme regulator). Første pakke merket jeg at det var noe gale med når jeg var i luften. Det var liksom litt lite futt i den.

    Ganske riktig - når jeg landet var pakken oppblåst.

    Pakke nr. 2 var det rikelig med futt i og alt fungerte normalt. Men pakke nr. 3 var igjen litt lite futt i og jeg landet derfor før regulatoren "sa i fra". Ganske riktig, også denne var oppblåst. Ikke mye - men nok for meg.

    Dette ble en dyr flytur. 2 av 3 pakker er i kategorien "ikke brukelig".

    Hva er det egentlig som skjer. Jeg har fulgt ladebeskrivelsen. Benytter en Swallow lader og lader på 1800 map. Bruker balanserer, for sikkerhetskyld under hele ladingen. Aldri noen problem mens jeg lader.

    Noen som har noen tips !
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

  • #2
    Swallow sin lader har et skummelt rykte på seg for å være feiljustert. Min er nå for tredje gang feiljustert etter at Smallsize har justert den. En 3S pakke holder 12,96V når ladingen kuttes og det gjør at pakkene kan svelle opp. Jeg ødela et fint og nesten nytt 20C batteri i sommer på det. Sjekk med et multimeter om laderen viser rett spenning under lading. Det er forresten en fyldig tråd om dette her på forumet.
    -----------
    Bengt

    Comment


    • #3
      Originally posted by bengtern
      Swallow sin lader har et skummelt rykte på seg for å være feiljustert. Min er nå for tredje gang feiljustert etter at Smallsize har justert den. En 3S pakke holder 12,96V når ladingen kuttes og det gjør at pakkene kan svelle opp. Jeg ødela et fint og nesten nytt 20C batteri i sommer på det. Sjekk med et multimeter om laderen viser rett spenning under lading. Det er forresten en fyldig tråd om dette her på forumet.
      Jeg har lest den og snakket med Elefun, hvor jeg kjøpte laderen. De hevder at det var begrenset hvor mange ladere som kom ut på markedet med denne feilen.

      Men når du måler 12.96V hva sier laderen da. Min lader kutter rundt 12,6V. Jeg har ikke målt med multimeter, men tror nok at jeg skal gjøre det.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Da er Swallow lader en min sjekket.. Driver å lader en pakke nå. Laderen viser 12.02V og multimeteret sier 11.98V. En liten unøyaktighet er vel ikke annet enn å forvente.

        Andre forslag ??
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Ved 12,96V sier laderen min 12,6V. Skumle greier, så nå er jeg tilbake på JP sin lader, og den piper irriterende mye.
          0,04V i avvik er så godt som ingenting, gitt at multimeteret ditt er riktig. Kanskje var det batteriene dine som var mandagsprodukter.
          -----------
          Bengt

          Comment


          • #6
            Originally posted by bengtern
            Ved 12,96V sier laderen min 12,6V. Skumle greier, så nå er jeg tilbake på JP sin lader, og den piper irriterende mye.
            0,04V i avvik er så godt som ingenting, gitt at multimeteret ditt er riktig. Kanskje var det batteriene dine som var mandagsprodukter.
            Det er mulig det er tilfeldig, men den nye motoren min er veldig mye kraftigere. En Medusa 28-40-3400. Burde ikke være noe sammenheng mellom motor og batteri !!
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              det kan selvfølgelig være sammenheng mellom motor og batteri. vet du ca hvor mange A motoren trekker? en 1800 pakke klarer jo 36 A konstant.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Originally posted by william123
                det kan selvfølgelig være sammenheng mellom motor og batteri. vet du ca hvor mange A motoren trekker? en 1800 pakke klarer jo 36 A konstant.
                I følge spek'en til medusa sier den følgende :

                I / Imax 39A / 46A
                Vmax 18V

                Men jeg vet at det veldig mange som bruker denne motoren og de batteriene. Men uansett så bruker jeg en Jazz 40-6-18, som etter hva jeg skjønner aldri kan trekke mer en 40A.
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment


                • #9
                  Hei Erik,

                  Pakker kan blåse seg opp når de belastes for mye - selv om det virker rart at EVO 20 pakker skal slite med medusa motoren i trex.

                  Har du sjekket du hvilespenningen på de etter at de blåste seg opp. Var pakkene varme etter flygingen? Hvilken piniong bruker du? Hvor lenge fløy du?

                  Ellers har jeg funnet ut at 12t piniong er perfekt for Medusaen. De er litt vanskelige å få tak i, men jeg bestillte en ekstra forrige gang så du kan få en av meg.
                  Hvor er lipoen din a?

                  www.airheads.no
                  www.bmk-rc.com/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lorents
                    Hei Erik,

                    Pakker kan blåse seg opp når de belastes for mye - selv om det virker rart at EVO 20 pakker skal slite med medusa motoren i trex.

                    Har du sjekket du hvilespenningen på de etter at de blåste seg opp. Var pakkene varme etter flygingen? Hvilken piniong bruker du? Hvor lenge fløy du?

                    Ellers har jeg funnet ut at 12t piniong er perfekt for Medusaen. De er litt vanskelige å få tak i, men jeg bestillte en ekstra forrige gang så du kan få en av meg.
                    Jeg sjekket ikke "hvilespenningen". Men jeg merket helt fra starten at det var mindre futt. Pakke 2 (den pakken som funket) var det så mye power at jeg ble redd .

                    Jeg kjørte med 11t. Men som jeg har nevt for deg tidligere er dette en 28-40-3400 som vi vet så trekker nok denne mer strøm. Jeg har uansett bestilt meg en 32 motor, som forhåpentligvis kommer en av dagene.

                    Jeg tror at det har vært noe gale med pakkene mine. Dette har nok blitt forsterket av at motoren trekker vesentlig mer strøm. De to pakkene som blåste seg opp var de første jeg kjøpte (ble kjøpt i januar i år). Jeg synes jeg har merket at det har vært forskjell på de to første jeg kjøpte og de to andre jeg har.

                    Man kan jo grave uendelig i dette problemet - men jeg blir ikke helt klok på hva jeg skal tro. Jeg bestiller meg nok de nye EVO 20 2150 Mah batteriene og setter inn 32-motoren når den kommer. Deretter krysser jeg fingrene at det ikke skjer igjen.
                    - Erik -

                    ------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

                    Futaba 18MZ

                    Comment


                    • #11
                      De høres litt ut som mine gamle Align 1800 pakker som jeg har kjørt for langt ned tidligere. Disse har nå begrenset kapasitet, fra 1200-1500 mah tar de, de tok 1800 som nye. De funker fint i en skumfugl men ikke til Rexen lengre.

                      Har du testet hvor mye lading disse tok før dette skjedde?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tintin
                        De høres litt ut som mine gamle Align 1800 pakker som jeg har kjørt for langt ned tidligere. Disse har nå begrenset kapasitet, fra 1200-1500 mah tar de, de tok 1800 som nye. De funker fint i en skumfugl men ikke til Rexen lengre.

                        Har du testet hvor mye lading disse tok før dette skjedde?
                        Det jeg har lagt merke til er at min swallow lader gir seg på ca. 12.6V. De to batteriene som nå blåste seg opp ligger nok litt lavere, mens det friske kommer opp i 12.63V.

                        Jeg kan ikke på noen måte skjønne at det er motoren som har gjort at disse pakkene er blåst. Jeg merket jo tross alt at det var mye mindre "guffe" når jeg løftet heli'et opp fra bakken.

                        Jeg tipper at disse to pakkene har vært dårlig en stund. Den nye motoren har hatt høyere strømtrekk, og dette resulterte i at pakkene "la seg helt på ryggen".
                        - Erik -

                        ------------------------------------------
                        Logo 600SX + 6003D
                        Logo 400SE

                        Futaba 18MZ

                        Comment

                        Working...
                        X