Announcement

Collapse
No announcement yet.

lade nimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lade nimi

    Har eg fårståt det rett vis det med shallow advanse bare er å.

    Sette riktig volt(8,4)
    Lade på 0,5-1c?


    Mvh Oly
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei

  • #2
    ja det burde være helt ok det
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      flott. lade ut på 0,5c?
      Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
      -T-rex 450 HDE
      -E-sky honey bee fp(pulverisert)
      Status: Skulelei

      Comment


      • #4
        hvis du skal lade ut med swallow laderen kan du vel bare sette den på maks som er 1A men du bør justere rett cutoff. blir vel 5.6v tror jeg. 0,8v pr celle.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5


          husk ti tegn i hver post...
          Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
          -T-rex 450 HDE
          -E-sky honey bee fp(pulverisert)
          Status: Skulelei

          Comment


          • #6
            Ladingen funker fint den men hvordan senser laderen når bateriet er ferdig? hitil har eg stoppet manuelt når eg er litt over 650.(vi snakker om eit 650 mah 8,4v e-sky bat.)
            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
            -T-rex 450 HDE
            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
            Status: Skulelei

            Comment


            • #7
              Er vel delta-peak på denne tror jeg..Laderen senser når det kommer en "dip" i spenningen mener jeg..
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                så eg kan stole på at den stogger selv eller må eg springe å sjå om det no?
                Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
                -T-rex 450 HDE
                -E-sky honey bee fp(pulverisert)
                Status: Skulelei

                Comment


                • #9
                  Originally posted by oly.jonny
                  så eg kan stole på at den stogger selv eller må eg springe å sjå om det no?
                  Den skal i utgangspunktet stoppe av seg selv, men enkelte ganger kan det skje at laderen ikke senser den lille droppen i spenning som batteriet får når det er fullt (delta V).

                  Dette er visstnok være en mer utbredt problemstilling om man kjører lav ladespenning som 1-3/10 C f,eks, og visstnok spesielt vanskelig for NimH.

                  Jeg ødela nettopp selv en batteripakke jeg loddet sammen selv ved at laderen ikke detekterte Delta V ved første lading. Se tråden
                  Ekstrem overlading av egenloddede celler. - (MFN) ModellflyNytt.no
                  Mvh
                  Torbjørn Gustafson
                  www.trmfk.no



                  Will fly for food

                  Comment


                  • #10
                    Når du sier du har 8,4V batteri så kan vi ikke si sikkert om det er 7-cellers NiMh eller 2-cellers LiPo. Det er viktig at du stiller inn laderen på riktig batteritype.

                    Ved NiMh lading brukes peak (alias delta V). Ved lading av LiPo lades det til cellene når 4,2V tomgangsspenning.

                    Du må aldri forsøke å lade LiPo-batterier med en lader som ikke er beregnet for det/innstillt på LiPo-lading. Det er en fordel å bruke balanserer når du lader LiPo. I alle fall en gang i blant.

                    1C-lading er ok for LiPo. Det går også bra for NiHh hvis batteriet er designet for det, men levetiden blir lengre om du lader litt forsiktigere. Peak-metoden egner seg ikke for langsom lading.

                    Comment


                    • #11
                      Her er det snakk om nominelle spenninger, dvs en sum av den spenning som står påtrykt batteriene.
                      NiMh/NiCd: 7 x 1.2 volt = 8,4 volt
                      Lipo: 2 x 3.7 = 7.4 volt

                      Jeg skulle si det er rimelig sikkert om man i tillegg vurderer utseendet på pakken da langt de fleste lipoer er 4 kantede fortsatt.
                      Nå er ikke jeg kjent med Swallow men med computerladere setter man vel ofte celle antall for NiCd/NiMh gjør man ikke? (Jeg gjør i allefall det mens jeg for LiIon/LiPo setter spenning.

                      Comment


                      • #12
                        Selvfølgelig har du helt rett Tintin. Jeg kan bare skylde på at tall er vanskeligs så tidlig på morgenen (før kl. 25)

                        Comment

                        Working...
                        X