Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med skjema til strømforsyning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med skjema til strømforsyning

    Har ett par trafoer liggende som jeg har tenkt brukt til stasjonær strømforsyning til hurtiladere i klubbhuset.
    Trafoene er 220/24 v 125VA .
    trenger hjelp/forslag med skjema og komponentvalg.
    Planen er å ha en strømforsyning som kan takle flere hurtigladere på en gang.

    noen som kompetanse og kan hjelpe?


    PS
    Jada , jeg kan sikkert kjøpe noe ferdig og bla,bla, men liker å bygge saker og ting...
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    125W er ikke mye, hvor mange trafoer har du?
    Dersom du bruker en eller annen form for switchet regulering ned til 14V kan du kanskje få 7A for hver trafo.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Det du trenger er en switchet DC/DC-omformer. En vanlig serieregulator vil måtte kvitte seg med med mye overskuddseffekt når du belaster den maks, og det vil kunne bli litt upraktisk. Hadde planer om noe lignende tidligere (har et 24V/25A power liggende), men kom frem til at det ble for mye pes å lage en omformer.
      Men hva med å bruke en eller flere PC-strømforsyninger istedet? Billig og enkelt, mange av disse gir deg 20-30A på 12V...
      Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
      Graupner Trainer 400 (OS .46)
      CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
      Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Reidar
        Det du trenger er en switchet DC/DC-omformer. En vanlig serieregulator vil måtte kvitte seg med med mye overskuddseffekt når du belaster den maks, og det vil kunne bli litt upraktisk. Hadde planer om noe lignende tidligere (har et 24V/25A power liggende), men kom frem til at det ble for mye pes å lage en omformer.
        Men hva med å bruke en eller flere PC-strømforsyninger istedet? Billig og enkelt, mange av disse gir deg 20-30A på 12V...
        HEI

        Har ei slik strømforsyning ligende, men aner ikke hvordan jeg starter den.
        Så her kommer sprsmålet: Hvilke ledninger skal kortsluttes for å kunne starte denne, og må de evt være kortsluttet mens strømforsyninga brukes?
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment


        • #5
          Du må kortslutte pinne 14 og 15 (som regel grønn og svart) +12V tar du ut mellom en eller flere av de gule og svarte ledningene.

          Her er en guide: 500 - Internal server error.
          Last edited by Reidar; 24-08-06, 06:32.
          Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
          Graupner Trainer 400 (OS .46)
          CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
          Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

          Comment


          • #6
            Takker Reidar.

            Hiver meg rundt med det samme
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #7
              Originally posted by flarssen
              125W er ikke mye, hvor mange trafoer har du?
              Dersom du bruker en eller annen form for switchet regulering ned til 14V kan du kanskje få 7A for hver trafo.
              J

              Jeg har 3 trafoer, men 125 VA er vel ikke 125W , ikke at jeg har så god greie på trafoer , men VA er vel ett omregningstall ??? eller er jeg helt på jordet? noen som kan forklare en uvitende som meg om dette?
              Last edited by -Exlex-; 24-08-06, 07:58.
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                VA er VoltAmpere, og 125 VA vil med en resistiv belastning være det samme som 125W ja.
                1 A x 1V = 1VA = 1W
                Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                Graupner Trainer 400 (OS .46)
                CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                Comment


                • #9
                  yepp og det vil si at A=P/V som da blir at hver trafo kan levere ca 5A med to trafoer da 10A
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    5A på 24V ja, i teorien vil du kunne belaste over 10A på 12V. Men med tap i DC/DC osv vil nok maks strømtrekk ikke ligge så mye over 5-6A ved 12V heller. Så dette virker som et prosjekt med mye jobb per ampere
                    Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                    Graupner Trainer 400 (OS .46)
                    CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                    Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                    Comment


                    • #11
                      Da var det oppklart .. Ser ut til dette prosjektet blir skrinlagt da ja. Takker for svar.
                      ____________________
                      : -Exlex-
                      : Thor Arne Jensen
                      :::::::::::::::::::::::::::

                      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                      Comment


                      • #12
                        enig der du kan sikkert få ut litt mere på 12v. Det første jeg ville gjord hvis jeg skulle brukt disse trafoene (hvis det er ring kjærne trafoer da vel å merke) er å vikle ned sekunderviklinga til jeg kommer ned til 13-14v ut da vil man kunne trekke 125 v/a på på den spenningen og få mere A ut. begrensningen på 125 V/A ligger somregel i kjærnen at den går i metning. tråden er somregel mer en tykk nok. De er somregel viklet slik at primærviklinga(220v) er viklet først også er sekundær viklinga bare viklet utenpå så det er ikke noe problem å skifte til tykkere tråd på sækundær viklinga heller. er ikke så mange turn heller vil jeg tro. 40-50 runder. og hvis man måler spenninga nøyaktig først og så vikler av 10 runder og måler spenninga så vil man enkelt finne hvor mange volt en runde tilsvarer.

                        edit: har rettet opp noen tall som var skrevet feil
                        Last edited by tyor; 24-08-06, 08:39.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Men du vil fremdeles ha behov for likeretter og regulator....
                          Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                          Graupner Trainer 400 (OS .46)
                          CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                          Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                          Comment


                          • #14
                            yepp. og det er ikke noe problem å få det enkelt uten dyre fine regulatorer. bare litt mere regning nå kjenner ikke jeg alle ladere men swallowen min takler 11-15v inn. dvs du må ha maks 15v dc en kjapp regning viser da at du trenger 15*0.7 = 10.5v ac Fordi en ac spenning blir målt rms som er 0.7 av topp spenningen på sinusen og når du likeretter får du tilnærmet toppspenningen. så trenger du en likeretter bro som takler strømmen koster ikke stort. ved så etter likeretteren bruke ett kondensator, spole kondensator filter så kan du få en glatt nok spenning ut. tror det var det som het pi filter. dvs. du tar først en stor kondensator mellom pluss og minus etter likeretteren. så en spole i serie og så en kondensator igjen. verdien på den spolen må da tilpasses omtrent strømtrekket du skal ha. vil bli en spole viklet på jærnkjærne som blir omtrent størrelsen på trafoen tenker jeg evt så kan det også brukes en effekt motstand på 0.5ohm eller noe sånt i stedet for spolen. men det er ikke like effektivt. husker desverre ikke formler osv for å regne ut dette. men hvi noen er intresert så kan jeg jo se om jeg finner igjen skolebøkene fra høyskolen. begynner å bli noen år siden hehe

                            Til slutt bør det legges inn en strømbegrenser som begrenser strømmen litt idet du slår på også kutter når kondissene er oppladet. typisk en motstand i serie med primærviklinga på trafoen(e) og ett rele som slår inn når spenninga på sekundæren har nådd en hviss værdi. og selvfølgelig SIKRING
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Her er ett bilde av en av de flotte trafoene , hehe blir nok ikke noe omvikling av denne .
                              Attached Files
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment

                              Working...
                              X