Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekstrem overlading av egenloddede celler.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ekstrem overlading av egenloddede celler.

    Hepps

    Loddet i går kveld sammen en ny batteripakke til en av mine små seilfly.
    Pakken besto av 4 stk 900 mah AAA NiMH. Cellene var Vanson celler som jeg har kjøpt på Clasern. Lodda sammen og satte på cycling. Discharge + Charge på min Swallow advance. Ladestrøm ble satt til 0.3 A.

    I morges var det gått inn litt over 3000 mah på pakken og laderen sto fremdeles og pusha strøm inn i pakken. Pakken var svært varm.

    Tok den av lading og målte 5.6 V. Alle cellene skulle altså være "på lufta". Men hvorfor i all verden denne ekstreme overladingen?
    Litt skummelt synes jeg. Pakken ble jo ganske varme og sånn.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Loddet i parallell ved en feil ?
    For høy delta V?

    Comment


    • #3
      Ikke uvanlig, laderen detekterer ikke det lave spenningsdroppet NiMH har ved fullt (DeltaV).
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        har også opplevd det samme. hvirker som om laderen lettere dettekterer det på litt høyere ladestrøm.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Er det ikke innstillbart på Swallowen?

          Jeg bruker en Triton også til slike små celler og har aldri opplevd at det er et problem. Delta V er satt til 5mV for NiCd og 3 mV for NiMh fordi de har et mindre dV

          Comment


          • #6
            mulig det har jeg ikke sjekket
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Er det ikke innstillbart på Swallowen?

              Jeg bruker en Triton også til slike små celler og har aldri opplevd at det er et problem. Delta V er satt til 5mV for NiCd og 3 mV for NiMh fordi de har et mindre dV
              Takk for innspill

              Må innrømme at jeg er nok ikke helt fullbevandret i alle begrepene som brukes her Delta V og mV er greit nok. Men hva er dV?

              Dessuten,,, 1/3 C. Er egentlig det så lite da spenning da? Burde jeg heller lade på 1/2 C eller mer?

              Ellers har jeg sett litt i manualen til Swallowen og det ser ikke ut til at det er mulig å sette delta V selv. Ei har jeg heller funnet en måte å finne ut hva delta V er satt til nå. I alle fall ikke ut fra hva som står i boka.
              Er ganske sikker på at det er mulig å gjøre det likevel, så det hadde vært fint å høre om noen vet en måte å gjøre det som ikke er ment for menigmannen.

              Lurer også på om dette kan skyldes at cellene har blitt for varme under lodding, og at de dermed oppfører seg "annerledes"?
              Er ganske så fersk i dette med å lage pakker selv som dere sikkert skjønner.
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Loddet i parallell ved en feil ?
                For høy delta V?
                Veeeel. Kokte et par celler på det også i går
                Guffen lyd og lukt kan du si. Hadde limt dem sammen med en sånn limpistol. Det ble så varmt at limet smeltet og begynte å koke også. Ekkel freselyd som varte lenge.
                For ikke å snakke om fruens reaksjon når jeg kom inn og kjente "den sunne lufta" som hun kalte det.

                Begynner å bli ganske mye dyrere å lodde pakker selv enn å bare kjøpe dem ferdige på hobbysjappa
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment


                • #9
                  Med dV mente jeg kun delta V eller ∆V om du vil, samme sak
                  (∆=den greske bokstaven Delta)

                  Når man snakker om 1/3C og 1/2 C så handler det om ladestrøm, ikke spenning.
                  Jeg lader mottakerpakker og andre små pakker stort sett i det området og har ikke hatt problem med at laderen ikke stopper men da har jeg som sagt stilt ∆V for NiMh.
                  Her må noen Swallow eksperter på banen.

                  Comment


                  • #10
                    Når cellene er nye vil de ofte få peak på litt forskjellige punkter. Det kan gjøre det vanskelig for laderen å detektere rett peak når cellene lades i serie de første gangene. Man kan spekulere i om det er det som har skjedd deg nå.

                    Cellene blir mer like etter noen ladinger.

                    Generelt er det lurt å langsomlade Nixx-batterier den første gangen eller når de har vært lagret lenge. 1/10C i 14-16 timer f.eks. Evt. enda langsommere "trickle charge" i 24 timer.

                    Comment


                    • #11
                      Det høres ut som en fornuftig forklaring.
                      Skulle nok fulgt bedre med på ladeprosessen selv her. Kommer i alle fall til gjøre det fra nå av. Har ingen planer om å la disse små nederlagene stoppe meg enda i alle fall

                      Prøvde å cycle pakken, men den nektet å gi fra seg en eneste mah med strøm så jeg antar at overladingen har drept cellene alle som en. Jeg ville i alle fall uansett aldri klart å stole på denne pakken som strømkilde til motageren min så den er lagt godt nedi den røde boksen nå

                      Hvordan gjennomføres en slik trickle-charge? Betyr det at laderen lader litt, hviler litt og så lader litt? Eller?
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment


                      • #12
                        "Trickle charge" betyr egentlig bare veldig langsom men normalt kontinuerlig lading, typisk for å vedlikeholde et batteri. Mange ladere går over til trickle charge/vedlikeholdslading når de er ferdig med å lade batteriet. På en avansert lader kan det hende du kan stille den inn til trickle charge fra starten av.

                        Overdreven vedlikeholdslading er ikke sunt for Nixx eller LiPo, spesielt ikke for NiMh.

                        Samme hva du kaller det er poenget å lade langsomt den første gangen. Akkurat hvor langsomt blir kanskje bestemt av tolmodighet og innstillingsmuligheter på laderen.

                        Trist med batteriene dine. Bedre lykke neste gang! Egentlig burde alle hurtigladere ha temperatursensor som backup. Men det koster vel...

                        Comment


                        • #13
                          Ok. Da er jeg med

                          Takk for hjelpen
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no



                          Will fly for food

                          Comment


                          • #14
                            Trickle = sildre, altså liten mengde som det sies.

                            Comment


                            • #15
                              Det glupe med ladere som har trickle er at man kan la batteriene stå på laderen lenge. Man trenger ikke ta dem av med en gang. Så batteriet "vedlikeholdslades" og man unngår muligheten for at det lades ut gjennom laderen.

                              Det lipo sa om 1/10C er jo svært viktig når man lader NiXX første gangen. Og når spesielt NiMH har vært lagret mange uker har dem godt av en "oppvåkning" med 1/10C.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X