Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rookie spørsmål balansering av lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rookie spørsmål balansering av lipo

    Har kjøpt meg ett el fly ( formosa ).

    Har ett EVO20 2s1p 1800mAh batteri , en JP Li-Poly Lader 1-3S 0,25-2A ( Siden finnes ikke )

    Trenger jeg en LiPo balanserer ved lading ved bruk av denne laderen. Bør jeg sette ah ved lading til 1000 eller 1500 ser at jeg skal kunne lade ved 2,5 * cell iflg Flightpower. Hvis så noen å anbefale.
    '

    Er det annet jeg skal tenke på ved lading montro ( annet enn sikkerhet ) .


    kai

  • #2
    Det kommer an på hvor høyt du vurderer sikkerhet.
    Jeg bruker balanserer eller balanselader for at celler ikke skal overlades og skades eller t.o.m. ta fyr.
    Balanse mellom celle i pakken har egentlig bare en misjon og det er å forhindre overlading av enkeltceller i pakken.
    Laderne kutter lading når pakken når en gitt spenning som tilsvarer 4.2 volt per celle i pakken, dvs 8.4 volt for din pakke
    Om en celle i pakken har lavere spenning enn den andre så vil den andre ved fulladet batteri ha blitt ladet til over 4.2 volt hvilket er skadelig for pakken. Kommer den opp mot 6 volt eller deromkring kan man risikere at den sveller, sprekker og evt tar fyr.

    Det er blitt vanlig å "kjøre inn" nye lipo celler ved at man bare lader ut en del av kapasiteten de første gangene + lader opp sakte. Normal lading av lipo er 1C hvilket betyr 1xCapacity i ditt tilfelle er altså 1.8 A rett. Ville ikke oversteget dette uten balanserer, med f.eks. en Hyperion balanserer hadde jeg nok turt å bruke 2A også.

    Det er så mange rare oppfatning om cellebalanse ute og går, har inntrykket av at mange balanserer for balansens skyld og at man da bruker balanserer bare av og til for å holde balansen.

    Dette syns jeg personlig er litt "høl i hue" da en balanserer vil beskytte batteriet ditt mot skade om du bruker den hver gang og den beskytter huset ditt mot skade i samme slengen. Du vet aldri når en celle i pakken "gir seg", om det er den dagen du velger å ikke bruke balanserer kan det gi et ubehagelig resultat...

    Ellers skal man ikke bruke mer en 80% av oppgitt kapasitet, dvs ca 1440 mah for din del som er litt vanskelig for deg å måle uten display. Anbefaler sterkt at du kjøper en lipo alarm som sier fra når det er på tide å gi seg.

    Custom Idea Ltd har en svært enkel liten sak med lys og lyd som funker greit. Om du kjøper en hunn balanseplugg som passer batteriet ditt og lodder den på der så kan den brukes i flere modeller.

    Comment


    • #3
      Det var nok en definisjon av "innkjøring"... Lurer på om LiPo av forskjellige fabrikat er så ulike at hver fabrikant må ha sin egen definisjon?
      Noen balanserere kan kun balansere .
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Var det en ny definisjon av innkjøring av lipo??

        Hva har du hørt før?

        Ja det finnes sikkert flere som bare balanserer, det er bedre en ingenting men ikke så sikkert som en som faktisk følger med hver celle under lading og kutter lading celle for cell når de er fulle.

        Comment


        • #5
          Dersom man ikke har en lader som viser hvor mye man putter inn i batteriene, hvordan kan jeg måle dette på andre måter ?

          Comment


          • #6
            Det interessante er vel egentlig hva man henter ut som selvsagt tilsvarer det man putter tilbake om ikke batteriene har selvutladet mye.
            Det finnes ulike greier for å måle hva som forbrukes, Eagle Tree er vel et system.
            Hyperions e meter funker vel også
            Siden finnes ikke
            men koster nesten en lader med display...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Var det en ny definisjon av innkjøring av lipo??

              Hva har du hørt før?
              Her er et lite knippe fra dette forumet:
              "Fire ladesykler med økende ladestrøm og belastning under utlading"
              "En nytt LiPo kommer delvis oppladet. Ikke forvent, forsøk eller tving dem til å ta i mot store lademengder før dem er brukt. På første turen bør du ta det rolig, fly 5 minutter, land og la batteriene hvile i 15 minutter. Sjekk med et godt volt-meter at spenningen er godt over 3volt pr. celle, fly 5 minutter og gjenta. Når du er mellom 3 og 3,5 volt pr. celle skal du lade for første gang."
              "15 ladesykler med max 7C, min 4C belastning ned til 3.0V pr. celle" (Apogee).

              Originally posted by Tintin
              Ja det finnes sikkert flere som bare balanserer, det er bedre en ingenting men ikke så sikkert som en som faktisk følger med hver celle under lading og kutter lading celle for cell når de er fulle.
              Normalt lades cellene i serie og ladingen av hele pakken kuttes dersom en celle får for høy spenning. Er enig i at dette er en god forsikring.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Den i midten vil jeg ikke stå for, det jeg sa er vel egentlig bare en uspeisifsert versjon av de 2 andre, kjør pent i starten.

                Jeg har 3 lipoladere av forskjellig type + 2 balanserere. Triton laderen lader i serie dersom jeg ikke bruker balanserer. Hverken Align laderen eller Esky laderen lader i serie, de tar celle for celle og kutter ikke ladingen av pakken når en celle er full men kompletterer de andre.
                Så har jeg en balanserer av ukjent merke + en Hyperion. Ingen av dem stopper ladingen selvom en celle er fulladet men tapper derimot denne til den er i balanse med øvrige og lader så videre til pakken som helhet er full så det siste du har stemmer ikke for mitt utstyr i alle fall.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tintin
                  Det interessante er vel egentlig hva man henter ut som selvsagt tilsvarer det man putter tilbake om ikke batteriene har selvutladet mye.
                  Det finnes ulike greier for å måle hva som forbrukes, Eagle Tree er vel et system.
                  Hyperions e meter funker vel også
                  Siden finnes ikke
                  men koster nesten en lader med display...
                  Hmm...OK...for ett av mine to batterier leverer MYE mer enn det andre. Begge batteriene er ladet med samme lader og samme balanserer...kan virke som om det ene batteriet ikke er i form, og har i såfall aldri vært det. Kun ladet to ganger.

                  Kjipt, må vel blande inn forhandleren der jeg kjøpte det...

                  _Bonus_

                  Comment


                  • #10
                    Antar vi snakker 2 batterier av samme merke og kapasitet.
                    Dette kan være et typisk resultat av å ha ladet det ene for langt ut på den annen side så er det noen som behøver noen flere ut/oppladinger før de når "peak performance".
                    Jeg kan prøve å huske å ta med Tritonen neste gang jeg kommer i tide så kan vi prøve å lade på den. Kan ta med en lipo alarm også...

                    Comment


                    • #11
                      Det er batterier av samme merke og kapasitet. Ladet med balanserer og alt i skjønneste orden...men kanskje det trenger noen flere runder før det er på topp.

                      Supert. Skal lade batteriene når jeg kommer fra jobb i dag og ta meg en tur ut å prøve igjen, så får vi se.

                      _Bonus_

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tintin
                        Den i midten vil jeg ikke stå for, det jeg sa er vel egentlig bare en uspeisifsert versjon av de 2 andre, kjør pent i starten.

                        Jeg har 3 lipoladere av forskjellig type + 2 balanserere. Triton laderen lader i serie dersom jeg ikke bruker balanserer. Hverken Align laderen eller Esky laderen lader i serie, de tar celle for celle og kutter ikke ladingen av pakken når en celle er full men kompletterer de andre.
                        Så har jeg en balanserer av ukjent merke + en Hyperion. Ingen av dem stopper ladingen selvom en celle er fulladet men tapper derimot denne til den er i balanse med øvrige og lader så videre til pakken som helhet er full så det siste du har stemmer ikke for mitt utstyr i alle fall.
                        Ikke for å kverulere men...
                        Align og Esky laderne lader da sikkert via balansekontakten og lader en og en celle og balanserer pakken på den måten.

                        Når det gjelder ballanserere trodde jeg det fantes stort sett to typer:
                        1. De som bare tapper celler for å bringe pakken i ballanse (Blinky m.fl.)
                        2. De som gjør som beskrevet over (disconnect mode) eller ballanserer samtidig som pakken lades serielt (connect mode), enten via ytterpunktene på ballansekontakten (gamle hyperion m.fl.) eller via powerkablene på pakkene (nye Hyperion, Graupner m.fl.). Disse overvåker i tillegg at ingen av cellene overstiger en viss spenning (4.25V), og kutter i såfall ladingen. Dette kan skje dersom pakken er så mye i uballanse at ballansereren ikke klarer å utjevne dette i løpet av ladingen, eller at laderen er innstilt på for høy spenning.
                        På samme måte overvåker mange av disse også nedre spenning og kobler ut lasten ved utlading dersom spenningen på en av cellene faller under 3V.

                        Ingen av de vanlige ballansererne er i stand til å tappe cellene fort nok til å hindre en katastrofe dersom laderen er innstilt på 2S for mye og ladestrømmen er f.eks. 3A!
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er ikke helt sikker på om vi ikke egentlig sier samme sak bortsett fra at du nok har rett i at om ikke balansereren klare å blø/tappe celler med høyere spenning fort nok så vil den stoppe når 1 når taket, mine bare utligner så langt uten å stoppe ladingen før pakken faktisk når 12.6 volt på en 3S.

                          Det siste du sier er grunnen til at jeg fortrekker ladere som Align sin dere dette ikke er mulig å få til.

                          Comment

                          Working...
                          X