Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lade hyperion batterien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lade hyperion batterien

    Jeg har lithium pack Hyperion 3S 4200mAh 16C batterien.
    Har Swallow advance og Hyperion LBA 10.

    Jeg velger meny på swallow advance og der står:
    Lipo charge C=500mAh 7.4Vp og den andre
    Lithium type Lipo.

    Hvilken skal jeg velge en av de meny?
    Hvor lenge skal jeg lade opp?
    Jeg har leter etter manual swallow advance på internett og har ikke funnet ennå,Vet dere noe om dette?

  • #2
    Den batteripakken skal du lade på Lipo, 11.1V C=4200mah eller mindre.

    C er ladestrømmen, og skal "aldri" overstige 1C, dvs 1 gange kapasiteten på batteriet. Jo lavere C du lader med, jo lengre tid bruker laderen, men batteriet blir tatt bedre vare på. Lad med 1C om du har dårlig tid, lad gjerne med 0.5C hvis du har god tid. Laderen styrer selv hvor lenge den lader batteriet, og stopper når det er fullt eller den har ladet inn antall C du stilte inn. Med andre ord, lader du ett tomt batteri med 0.5C, må du starte ladingen på nytt når den har ladet opp batteriet med 0.5C for å få det fullt.

    Hyperion EOS 5i har omtrent samme software som Swallow Advance, så og lese gjennom manualen til den er sikkert ikke dumt. Du finner den sikkert på elefun sine sider

    edit: EOS 5i: http://www.battlepack.com/hpimages/eos5i-manual.pdf
    Last edited by Psyko-lefse; 29-09-06, 18:56.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Er vel ikke slik at den lader opp til 0,5C?
      Den lader med 0,5C er vel det riktige. Pakka vil bli full ladet men den lader kun med halve strømmen, det er ikke ampere inn, men spenningen på pakka laderen stopper etter.
      ----------------------------------------------------------------------
      Kenneth Thommesen
      http://www.vingen.no/
      www.bmfk.org

      Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
      RaceM, Aspire
      Pike Perfection
      35cc Extra 260
      Extra 300L Leki

      Comment


      • #4
        bokstaven C er veldig forvirrende i starten. Når vi snakker om C snakker vi om ganger kapasiteten på batteriet. På laderen står bokstaven C for (Current(ladestrøm)) foran ladestrømmen, noe som er veldig forvirrende. Man skal ikke sette Current til 0,5, eller 1. På laderen skal man sette antall mA som står på batteripakken eller mindre der det står C på laderen.
        Som sagt 1C er en ganger batteriets kapasitet.
        Man må ikke blande C og C på laderen.
        C på laderen er som sagt bare en forkortelse for Current (ladestrøm)
        Håper ikke dette gjorde deg mer forvirret

        Knett; når man lader med 0,5C blir pakken ladet med halve ladestrømmen, og derfor bare halvt ladet opp. på Li-Po/Ion er lederen programert til å ikke lade mer enn det du setter ladestrømmen til, av sikerhets messige grunner
        Last edited by jørgen123; 29-09-06, 20:26.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          Batteri pakken vil fortsatt bli ladet opp selv om man lader på 0.5C.
          Som jeg skrev i stad er det spenningen på pakka som blir målt, ikke strømmen.
          Du setter bare hvor mye strøm laderen max skal levere ut til pakka. Tar kun lenger tid å lade om man lader med lavere strøm.
          ----------------------------------------------------------------------
          Kenneth Thommesen
          http://www.vingen.no/
          www.bmfk.org

          Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
          RaceM, Aspire
          Pike Perfection
          35cc Extra 260
          Extra 300L Leki

          Comment


          • #6
            Det ER forvirrende i begynnelsen med elektro-sakene ja.

            I batteriladerens meny i olai`s tilfelle skal det stå at det er LiPo-batteri som skal lades, og siden det er et 3S-batteri har det 11,1 som NOMINELL spenning. Altså skal dette tallet stå der også. (Andre ladere vil kanskje settes til 3S, som er det samme)

            Maksimum ladestrøm er helt riktig som nevnt her MAKSIMUM 4200mA eller 4,2A. Laderen tar seg nå av resten, den lader med angitt ladestrøm mens spenningen stiger så lenge der er lite kapasitet på batteriet. Når det begynner å bli fullt vil ladestrømmen begynne å falle og spenningen vil ligge konstant. Nå har spenningen kommet til 12,6 Volt og dette er den maksimale spenningen man kan tillate over batteriet uten fare. Legg merke til at dette er mer enn den NOMINELLE spenningen.

            Nominell spenning på ei LiPo-celle er 3,7 Volt, mens maks spenning er 4,2 Volt. Dette gjelder alle LiPo. Gamle LiIon hadde 3,6 som nominell spenning...

            Lader du med 0,5C som helt riktig kan være bedre for batteriet og levetiden, vil du bruke drøyt to timer på å topplade et helt tomt batteri.

            Jeg kjenner ikke Swallow-laderen, men den laderen jeg bruker har et parameter som heter "Max quantity" som er en verdi man kan sette om man ønsker. Det vil si at jeg kan si at jeg vil at laderen skal stoppe ladingen når den har levert f.eks 3000mAh. Hvis Swallow har dette skal man passe på at denne verdien er minst like stor som batteriets kapasitet hvis man ønsker at laderen skal lade fullt i følge spenningen. Og det ønsker man jo vanligvis. Quantity-begrensningen har mest betydning om man lader NiMH-batterier og man vet at laderen har problemer med å detektere fullt batteri. Da setter man max quantity noe høyere enn kapasiteten på batteriet så er man sikker på at den ikke driver og pøser inn ladestrøm i et fullt batteri.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Knett
              Batteri pakken vil fortsatt bli ladet opp selv om man lader på 0.5C.
              Som jeg skrev i stad er det spenningen på pakka som blir målt, ikke strømmen.
              Du setter bare hvor mye strøm laderen max skal levere ut til pakka. Tar kun lenger tid å lade om man lader med lavere strøm.
              Nei, setter du laderen til 0.5C vil den bare lade inn 0.5C. Dette gjelder både for Swallow Advance og Hyperion EOS 5i. Derfor er du nødt til å starte ladingen på nytt hvis du lader med lavere enn 1C for å få batteriet fullt.
              Har som Jørgen sier med sikkerthet å gjøre.

              Joo: Swallow/EOS5i har desverre ikke noe Max quantity-funksjon
              Morten Smøraas

              Comment


              • #8
                Originally posted by Psyko-lefse
                Joo: Swallow/EOS5i har desverre ikke noe Max quantity-funksjon
                OK, problematisk at der er så mange forskjellige typer software i laderne. Vanskelig når man skal tipse folk om sånt som er problemet her.
                Fårstår det sånn at Swallowen vil stoppe etter en time i tilfellet som snakkes om her?
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  swallow stopper etter at den har ladet inn det antallet mAh som man har stilt inn på forhånd. det man stilller inn er egentli hvor mange mA laderen skal lade inn
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    Takker for svar.
                    Skal lade batterien en dag senere når jeg har tid.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by william123
                      swallow stopper etter at den har ladet inn det antallet mAh som man har stilt inn på forhånd. det man stilller inn er egentli hvor mange mA laderen skal lade inn
                      Kikket i manualen det er linket til (Eos5i). Ser ut til at det er samme programmering som på min Simprop Intelli-Speed. Man stiller inn kapasiteten til batteriet i mAh (C står i dette tilfelle for kapasistet og ikke strøm) og laderen velger ladestrøm ut fra dette: "Adjust and set the desired battery capacity from 100mAh to 5000mAh with INC & DEC buttons (50mAh per step). Press the ENTER button to confirm setting. Charge rate is set on the basis of selected capacity, at 1C rate. Example : Li-Po cell of 1500mAh capacity : 1C = 1500mAh ( = 1.5A )."
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by flarssen
                        Kikket i manualen det er linket til (Eos5i). Ser ut til at det er samme programmering som på min Simprop Intelli-Speed. Man stiller inn kapasiteten til batteriet i mAh (C står i dette tilfelle for kapasistet og ikke strøm) og laderen velger ladestrøm ut fra dette: "Adjust and set the desired battery capacity from 100mAh to 5000mAh with INC & DEC buttons (50mAh per step). Press the ENTER button to confirm setting. Charge rate is set on the basis of selected capacity, at 1C rate. Example : Li-Po cell of 1500mAh capacity : 1C = 1500mAh ( = 1.5A )."
                        nettopp. og med andre ord,så er det ikke mulig å lade med mindre en 1C med mindre man vil starte ladeprosessen to ganger som psyko-lefse sier. egentlig litt dumt, men rimelig idiotsikkert
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by william123
                          nettopp. og med andre ord,så er det ikke mulig å lade med mindre en 1C med mindre man vil starte ladeprosessen to ganger som psyko-lefse sier. egentlig litt dumt, men rimelig idiotsikkert
                          Min lader, og også eos5i, justerer ned ladestrømmen dersom man angir en lavere batterikapasitet men lader likevel batteriet helt opp! Som det står i manualen til eos5i: Max batterikapasitet er 5000 mAh. Større batterier kan lades men da vil det ta lengre tid. Det er jo mulig at Swallow advance skiller seg ut på dette punktet, og bruker angitt kapasitet både til å sette ladestrømmen og til og stoppe ladingen. Idiotsikkert er det uansett ikke dersom man f.eks. lader en 2S 700 pakke etter å ha ladet en 5S 5000mAh pakke og glemmer å endre settingene!
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            jeg har swallow og den stopper på 12.6v (for 3s) hvis ladestrømmen er høyere en 1C. er ladestrømmen lavere en 1C dvs at man lader ett 2100mah på 1000ma(1A) så vil den ikke stoppe på 1000mah men av sikkerhet stoppe omtrent 20% over hvis ikke maks spenningen er nådd.(12.6v for 3S) så den vil da lade opp til 1200mah. hvis jeg prøver å sette ett 3s batteri på lading og den er instilt på 5s så får jeg bare feil på batteri spenning og den starter ikke. så det er ikke noe problem.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Jeg instilling på swallow advance:

                              Lipo charge
                              C=4200mah 11,1Vp (eller må 3,6Vp)?

                              4200mah=4,2A,
                              Og det vil si 4,2 timer lade tid?
                              Er det riktig?

                              Comment

                              Working...
                              X