Announcement

Collapse
No announcement yet.

lipo batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by northwood
    Det lureste er vel uansett og la det ligge, ikke sant? Så slipper vi og starte en ny krig med det ene mot det andre!
    Jeg har ikke tenkt på dette som en "krig" men som en gjensidig utveksling av kunnskap og meninger. Jeg bruker dette forumet for å lære (og prøver å gi litt tilbake). Uten (saklig) diskusjon blir det ingen lærdom.

    Men vi har kanskje streifet så mye off-topic at tiden er inne for å la saken ligge. Jeg har vel sagt mitt og skal la tråden ligge hvis ingen ønsker en utdyping eller påpeker feil/mangler i det jeg har skrevet.

    Ha en fortsatt spennende(!) dag alle sammen!

    Comment


    • #17
      Eller så må man bli enige om man bruker dagligdagse betegnelser eller de som er rett for en fagmann

      Comment


      • #18
        Hele "problemet" kan vel spores tilbake til en litt slumsete bruk av ord. Kombinert med at dem som er duse med betegnelser bruker dem uten å gi den som spør alle betegnelsene enkel forklart.

        Strømstyrke er i grunnen et grusomt ord og vi burde ikke bruke det. Som tyor sier bør det kanskje betegne effekt (W eller P som = U x I) og ikke brukes om strøm (A).

        Samme som vi slumser noe grusomt med "C". Det er som Ken sier Capacity. Et batteri med kapasitet på 4000mAh eller 4Ah har jo den kapasiteten. Det kan ikke plutselig "få" 20C... Når vi så i neste omgang sier at batteriet er ratet til 20C kan enhver bli fuelmotor-tilhenger av mindre... hvilken skjebne!

        Utenom det så er jo selvsagt alle diskusjoner interessante, i alle fall så lenge vi ikke ender opp med å forvirre spørsmåls-stilleren.
        Så kanskje dj_maz kan si om han er mer forvirret nå enn da han skrev innlegget...?

        Bare se hva jeg selv skrev to avsnitt lenger opp... P=UxI uten å si at effekten (P) måles i Watt (W), strømmen (I) måles i Ampere (A) og spenningen (U) i Volt (V) ... forvirret sikkert mer enn vi allerede har gjort.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          Originally posted by william123
          kapasiteten på batteriet oppgis i mA og ikke mAh.
          oops, min feil. gikk litt fort i svingene der, oda har man lett for å skrive feil
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #20
            Meget intersant lesing dette her...
            hvis jeg ikke tar feil så koker alt dette ned til følgende:

            A= Strøm (mA= tusendels Ampere), Matematisk betegnelse er "I"
            V= Spenning ( volt ) Matte betegnelse er "U"
            mA/h= Kapasitet, (betyr i praksis lagrings kapasitet for strøm i batteriet)
            C= er et mål som betegner hvor mye effekt som kan tas ut av batteriet.

            Mvh Ull..
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

            Comment


            • #21
              Originally posted by Ullteppet
              A = Strøm (mA = tusendels Ampere), Matematisk betegnelse er "I"
              Riktig!
              Originally posted by Ullteppet
              V = Spenning ( volt ) Matte betegnelse er "U"
              Riktig!
              Originally posted by Ullteppet
              mA/h = Kapasitet, (betyr i praksis lagrings kapasitet for strøm i batteriet)
              Skal være mAh = kapasitet, "strøm over et visst tidsrom". Større strøm = større kapasitet, lengre tid = større kapasitet.
              Originally posted by Ullteppet
              C= er et mål som betegner hvor mye effekt som kan tas ut av batteriet.
              1. C er forkortelse for "Capacity".
              2. C er en enhet for strøm. 1 C er den strømmen batteriet har kapasitet til å levere i en time. Betydningen av denne enheten er alså ikke fast som for Ampere, Volt og liter, men avhenger av det aktuelle batteriets kapasitet.
              Fred Larssen

              Comment


              • #22
                Originally posted by flarssen
                Riktig!

                Riktig!
                Skal være mAh = kapasitet, "strøm over et visst tidsrom". Større strøm = større kapasitet, lengre tid = større kapasitet.

                1. C er forkortelse for "Capacity".
                2. C er en enhet for strøm. 1 C er den strømmen batteriet har kapasitet til å levere i en time. Betydningen av denne enheten er alså ikke fast som for Ampere, Volt og liter, men avhenger av det aktuelle batteriets kapasitet.
                mAh er ikke bare strøm over ett visst tidsrom. men i en time. h står for time, dvs bruker du 1 A i en time så har du 1000mAh=1Ah. det samme har du hvis du bruker 2a i 30min eller 0.5A i 2 timer.

                C er jo som dere sier kapasiteten på batteriet, og er den mattamatiske betegnelsen der benevningen vil være mAh. eksempel på ett batteri skrives det c=2200mAh
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Originally posted by tyor
                  mAh er ikke bare strøm over ett visst tidsrom. men i en time. h står for time, dvs bruker du 1 A i en time så har du 1000mAh=1Ah. det samme har du hvis du bruker 2a i 30min eller 0.5A i 2 timer.
                  Enheten for tid som brukes ved kalkulering av kapasitet er time, ja, men tidsrommet kan være hva som helst som du her gir to elsempler på.

                  Originally posted by tyor
                  C er jo som dere sier kapasiteten på batteriet, og er den mattamatiske betegnelsen der benevningen vil være mAh. eksempel på ett batteri skrives det c=2200mAh
                  Nå man snakker om x antall C i.f.m. lading/utlading så er det strøm (mA) det er snakk om, ikke kapasitet (mAh).
                  Fred Larssen

                  Comment

                  Working...
                  X