Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av LiPo med 2c / uten tilsyn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av LiPo med 2c / uten tilsyn

    Hører flere snakker om at de eksperimenterer med å lade LiPo batterier med 2c. Jeg har litt respekt for LiPo batterier og ønsker ikke å utfordre skjebnen noe mer enn jeg allerede gjør ved å lade LiPo batterier på normal måte. Er det noen produsenter/merker som går aktivt ut og sier at dette er OK med deres batterier, eller er det ikke helt heldig? Hva gjør nettop DU?

    En annen ting - jeg lader nå alltid med balanserer. Er den "generelle oppfatning" at dette er sikkert, eller ville dere fortsatt kun ladet under tilsyn? Hva gjør folk der hjemme? Putter de i en støpejerns-kjele og gir gass?
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Foreløpig har jeg ikke annet enn 2S batterier. Skal straks gjøre noe med det

    Jeg har tatt en dyp (stygg) tallerken fra kjøkkenet som jeg legger batteriet i under lading. Jeg legger et gjennomsiktig glasslokk over. Tanken er å begrense luftmengden slik at en evt. ild skal dø av seg selv. Videre vil jeg kunne se om noe er galt fordi lokket er gjennomsiktig. I tillegg har jeg en eske sand i beredskap.

    Jeg er vanligvis ikke i rommet under lading, men jeg er i huset og våken.

    Nå for tiden lader jeg med balansering. Før hadde jeg ikke den muligheten, men cellene holdt seg likevel i balanse. Jeg regner balansering som en sikkerhetsinvestering. Dersom bruk av balansering er ubekvemt vil jeg tror det holder å bruke den hver 10. gang så lenge batteriet ikke har vært utsatt for fysisk skade eller overutlading.

    Jeg lader aldri over 1C. Flightpower anbefaler å lade med 1C, men de sier også: "Fast charging at 2.5C is possible with the FlightPower EVO 20 packs in exchange for a reduction in cycle life. This is recommended "in case of need" and use of a balancer is advised.".

    Comment


    • #3
      Har ladet mine EVO20-pakker på 2.5C, det går helt fint. Flightpower sier det går ann, men anbefaler det ikke pga. reduksjon i "cycle life", som lipo påpeker.

      Comment


      • #4
        Putter batteriet oppi en kaffekopp e.l. mens jeg lader, eller større lignende beholder, hvis batteriet er for stort (har kun ett batteri som ikke går ned i koppen )
        Lader aldri uten at jeg er hjemme og våken, men det er lenge siden jeg slutta å glane på batteriet til det var ferdig

        Når det gjelder ladestrøm, så holder jeg meg på lavt nivå. Så lenge jeg lader hjemme, og ikke sitter og venter på at det skal bli ferdig for at jeg skal fly, så ser jeg ikke poenget med å hurtiglade. Er som regel under 0.5C

        Comment


        • #5
          Originally posted by lipo
          ..
          Jeg har tatt en dyp (stygg) tallerken fra kjøkkenet som jeg legger batteriet i under lading. Jeg legger et gjennomsiktig glasslokk over. Tanken er å begrense luftmengden slik at en evt. ild skal dø av seg selv. Videre vil jeg kunne se om noe er galt fordi lokket er gjennomsiktig. I tillegg har jeg en eske sand i beredskap.

          Jeg er vanligvis ikke i rommet under lading, men jeg er i huset og våken.
          ....
          Jeg har sett noen videoer av lipo som ekspoderer. Det som går igjen på alle disse videoene er at det er veldig høyt trykk som "slipper løs" når cellene blåser av. Har ingen erfaring selv, men vil ikke lokket ditt bli "blåst" av tallerken, med det resultatet at du har åpen flamme uansett.
          - Erik -

          ------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

          Futaba 18MZ

          Comment


          • #6
            Originally posted by ehaga
            Jeg har sett noen videoer av lipo som ekspoderer. Det som går igjen på alle disse videoene er at det er veldig høyt trykk som "slipper løs" når cellene blåser av. Har ingen erfaring selv, men vil ikke lokket ditt bli "blåst" av tallerken, med det resultatet at du har åpen flamme uansett.
            Kanskje. Jeg har ikke opplevd det ennå Jeg har ikke tenkt over/hørt om den problemstillingen før så jeg takker for kommentaren. I mitt tilfelle er batteriet lite og lokket tungt, så det kan hende det går bra allikevel. Jeg er i ferd med å skaffe større batterier (til T-rex). Da bør jeg kanskje revurdere løsningen min med din kommentar i hodet.

            Spørsmål: Hvordan går man fram for å få det til å eksplodere? Jeg regner med at de videoene du har sett er tilfeller av provosert eksplosjon.

            Comment


            • #7
              Jeg lader bateriene mine "Vanlig". Jeg har plugger laderen på bilbateriet, så velger jeg 2 eller 3 celler. Og så setter jeg laderen på 2A og kobler på bateriet som er 2200mah. Hvis jeg skal lade med 0,5C skal jeg da sette laderen på 1A og bruke dobbelt så lang tid? Og vil bateriet ha lengre levetid da? Jeg har ikke balanserer siden jeg nettopp har fått meg bateri. Kun ladet det opp 3 ganger.
              Pål Hodne

              Comment


              • #8
                Flightpower sikkerhetsinstrukser

                Regner med at de fleste har lest masse advarsler og råd om trygg behandling av Li-Po. For de som føler for en repetisjon/oppdatering linker jeg til Flightpower sine instrukser:
                flightpower.co.uk

                I forhold til trådens tema la jeg merke til: "The new 20C chemistry can be charged at 2.5C for the first 90% of its capacity, given proper supervision and / or an approprite LiPo fast charger and balancer combination. For most LiPo chargers on the market, setting the charger to a 1C charge rate should be regarded as good practice." samt mer generelt "Don’t charge batteries unattended, always remain alert and monitor the charging process".

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vampyro
                  Jeg lader bateriene mine "Vanlig". Jeg har plugger laderen på bilbateriet, så velger jeg 2 eller 3 celler. Og så setter jeg laderen på 2A og kobler på bateriet som er 2200mah. Hvis jeg skal lade med 0,5C skal jeg da sette laderen på 1A og bruke dobbelt så lang tid?
                  Jepp.
                  Originally posted by Vampyro
                  Og vil bateriet ha lengre levetid da?
                  Jeg formoder det. Generelt er det bra for batterier å lades langsomt. For Nixx er det likevel en ulempe med veldig lang ladetid hver gang fordi én form for slitasje er avhengig av hvor lenge batteriet er under lading. Jeg kjenner ikke til noen slik problemstilling for Li-Po. 0,5C er uansett ikke veldig langsomt.
                  Originally posted by Vampyro
                  Jeg har ikke balanserer siden jeg nettopp har fått meg bateri. Kun ladet det opp 3 ganger.
                  Skaff deg balanserer. I mellomtiden kan du selv sjekke balansen med et voltmeter, men du må utvise største forsiktighet for å unngå kortslutning.

                  Comment


                  • #10
                    Joda, FP sier man kan lade med 2,5C, om man bruker en passende lader (underforstått V-Balanceren deres).

                    Selv lader jeg ennå med max 1C når jeg har dårlig tid (på stripa) og med 1/3 - 1/4C når jeg er hjemme igjen og tiden ikke er viktig.
                    Er det balanseringsplugg på batteriene bruker jeg ganske konsekvent balanceren når jeg lader hjemme. Verdt å merke seg at ved hurtiglading er det ikke sikkert balanceren klarer å utjevne hvis der er mye ubalanse... sjekk hva som er anbefalt ladestrøm for at akkurat DIN balancer skal henge med.

                    Når jeg lader med 1C på stripa tar jeg normalt av batteriene så snart ladestrømmen begynner å falle! Ved lading hjemme lar jeg ikke batteriene stå på mange minutter etter at balancerne har indikert "Max spenning" og strømmen har falt til under halvparten av innstilt ladestrøm. Er det batterier uten balanseringskontakt prøver jeg å holde et øye med ladestrømmen, og tar dem av når den er redusert en del...

                    Normalt ligger batteriene i en stålbeholder under lading, men jeg har det siste året fått en del større pakker som ikke går oppi denne koppen min... Må ta meg selv i nakken og anskaffe meg noe passende snarest! Det dreier seg om en del pakker på 4S og 5S mellom 4000 og 5000mAh... lader dem liggende på et skjæreunderlag, og har et ullteppe for hånden. Og et vindu som kan åpnes rett over ladeplassen.

                    Alle de små batteriene ligger i pengeskrin av metall når dem ikke er i bruk, men jeg jakter nå på en brannsikker rimelig safe der jeg kan lagre alle de store batteripakkene. Har som ei nødløsning latt de store batteriene ligge inni en komfyr som lagringsplass så langt. Bare ikke noen kommer og skal mekke seg en Grandiosa en dag...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by lipo
                      Jeg kjenner ikke til noen slik problemstilling for Li-Po. 0,5C er uansett ikke veldig langsomt.

                      Skaff deg balanserer. I mellomtiden kan du selv sjekke balansen med et voltmeter, men du må utvise største forsiktighet for å unngå kortslutning.
                      Men hvis jeg har det "travelt" så vil vel da 0.75C være et greit alternativ?

                      Holder det med en slik: Siden finnes ikke

                      Eller må jeg ha en slik: Siden finnes ikke

                      Balanserer får komme når jeg får penger igjen.

                      Men ellers så må jeg si at det er verd å gå over fra NiMh til Lipo.

                      Men litt off topic.
                      Har en Kyosho Piper J-3Cub med 3 kanals mottaker. Kan ikke lette fra bakken. Har veldig lite motorkraft. Den flyr nå på 8,6V (tror jeg) NiMh. Hvis jeg setter inn et 2S lipo vil den vel få mindre motorkraft og fly mye dårligere. Og med 3S vil vel motoren smelte?
                      Pål Hodne

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lipo
                        ...

                        Spørsmål: Hvordan går man fram for å få det til å eksplodere? Jeg regner med at de videoene du har sett er tilfeller av provosert eksplosjon.
                        I en del av videoene har de nok kjørt på utenfor spesifikasjonene til batteriet, slik at de kan filme en "kul" eksplosjon.

                        Jeg har sett den siste tiden at det er flere produsentene som har kommet med kofferter og spesielle brannsikre poser som man kan bruke under lading. Fant en er slik pose her http://www.rchover.com/ (litt ned på siden). I tillegg har Torbjørn & Kåre denne 404 Not Found.

                        På rchover ligger det også en video som viser en eksplosjon.
                        - Erik -

                        ------------------------------------------
                        Logo 600SX + 6003D
                        Logo 400SE

                        Futaba 18MZ

                        Comment


                        • #13
                          Litt om lipolading og den nye Hyperion ladern som er på gang..

                          Speed Charging

                          --------------------------------------------------------------------------------

                          On that topic....

                          We will introduce our next charger on about Dec 1st. It will do 12S, 10A, 180W max.

                          We have thought carefully about fast charging litium, and done quite a bit of research and testing. Based on that testing, we have found that the 15C+ packs we have tested (quality, Korean-made cells only) can all be charged at 2C rate without detriment to life cycles. We have also determined that all Hyperion lithium cells are universally capable of 3C charging without issue.

                          But we know that many packs of different types and condition are in the hands of users out there... So the question was: "How fast is fast enough?"

                          Our new charger (EOS1210i) will charge a fully depleted pack to 100% capacity at 2C rate in 40 minutes (give or take 3 minutes depending on pack internal factors). If you are satisfied to charge to 90% capacity, that drops to less than 30 minutes. (the charger allows you to select terminal capcity of charge from 50% to 100%)

                          Pretty good, and we do believe in: 'If you err, err on the side of caution'

                          As such, we think that the 2C rate is the best balance of charge speed, measured against potential damage to a battery pack. So the EOS1210i will allow you to set rate up to 2C as standard in the firmware.

                          We don't recommend it, but it is well to note that advanced users can "trick" the charger into 3C rates, by telling the charger, for example, that your pack is '1500mAh' when in fact it is 1000mAh, then setting a '2C' rate of 3.0A.

                          Cheers,

                          David

                          Comment


                          • #14
                            Lading av Li-po

                            Jeg har akkurat kverka en Li-po celle til over 1000-lappen på grunn av min manglende nøyaktighet..... Det er ganske irriterende.

                            Li-Po batterier krever innsikt og forståelse men og så tålmodighet og nøyaktighet hvis ikke investeringen skal være boret etter få ladinger.

                            Jeg kjøpte et Hyperion Lite-Storm 3300 3S batteri i Danmark i sommer, og benytter det i en elektro hotliner. Fløy meget fint med det batteriet. Det er LI-PO cutoff på kontrolleren, så batteriet har ikke vært ladet for langt ut. Her om dagen kom jeg ned i hobbyrommet og fikk se cellene oppblåste på bordet. Kan selvfølgelig ikke si noe nøyaktig om årsaken, men jeg har kun balanser den på kanskje hver 5 lading. Etter siste flytur nå, så ladet jeg bare opp uten balaserer, og la batteriet til side, med det resultat at det blåste seg opp. Jeg tror at det kan skyldes ubalanse i cellene og at cellene har spist av hverandre nedover....Men kan kan aldri vite.

                            Konklusjonen min er ihverfall at jeg må bruke mer tid på vedlikehold av batteripakkene mine. Loggføre, og sørge for gjevnlig opplading/utlading og balansering. Ret og slett sette opp et vedlikeholdsprogram.....

                            Resultatet uten vedlikehold er mange tapte kroner. Må jo han nytt batteri og ut og fly før snøen kommer
                            Med vennlig hilsen
                            Baard Lindberg
                            Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

                            "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Hva er lipo cutoffen på kontrolleren din satt til ?

                              Det er ikke uvanlig at disse står alt for lavt. Om det er noen trøst så har jeg knekt 6 pakker på den måten.

                              Lade uten balanserer klarer jeg ikke helt fatte hvorfor man gjør, særlig om man har en....

                              Comment

                              Working...
                              X