Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NiMH batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Schulze skrev det jeg har sagt før. Hvorfor de har endret syn nå vet jeg ikke. Det jeg skriver baserer seg på erfaringene til brukere av NiMH-celler for modellfly (bl.a. fra en av de gamleste og største mailinglistene på elektrofly, Eflight). Det baserer seg også på det batteriprodusentene som Panasonic, Sanyo, GP m.v. sier om sine produkter.

    Flere har opplevd at batteriene får redusert levetid hvis de lagres utladet. Ingen har rapportert om problemer på batterier som er lagret i ladet tilstand. Går du til f.eks. Panasonic vil du se at en av de ting man er bekymret over er nettopp dette at reaktantene i cellen kan deaktiveres ved lagring utladet over tid.

    Men for all del, jeg vet ikke alt. Her støtter jeg meg bare på det andre sier, jeg har ikke nok pakker og driftstid enda til å ha egen erfaring med det.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #17
      Da har isåfall jeg rapportert problemer med lagrete NiMh nå!

      Men tilfellet mitt er selvsagt ikke akkurat er noe vitenskapelig bevis, jeg vet jo ikke om problemet oppsto fordi det var varmt eller fordi batteriene var full ladet når jeg satte dem fra meg. (eller om det var noe helt annet)
      Men for min egen del ser jeg at Schulzes råd stemmer bra med min egen lille erfaring, og det er nok for meg.

      Lagres pakken over tid vil den jo selvutlade og tømmes uansett, det er ivertfall ett faktum, så om man mener at en pakke ikke skal lagres tom må den isåfall lades innimellom som man gjør med blybatterier.

      Bakgrunnen for Schulzes råd om å lagre pakken utladet er at cellene ellers vil selvutlade med forskjellig rate slik at pakken kan være ute av ballanse når du skal lade igjen.
      Og da peaker laderen før alle cellene i pakken er full og du har i praksis mistet kapasitet.
      Eller i verste fall laderen detekterer ikke at de cellene med mest strøm er fulle, lader videre og overlader/venter disse cellene.

      Og det var slik ubalanse jeg lurte på om kunne være årsaken til problemet som startet denne tråden.

      Men det er tydeligvis ingen absolutte sannheter om dette, så da er det jo bare å følge sin egen overbevisning!

      Comment


      • #18
        Problemet med ALLE ladbare batterier, er at de ikke er særlig glad i å ligge lagret uten å være i bruk.
        Blybatteri bør holdes mest mulig oppladet hele hele tiden dvs vedlikeholdlades. Da tåler de også lave temperaturer.
        Ni-CAD tåler gjerne lagring med lav spenning, men har ikke vondt av en lading/utlading med ikke alt for lange mellomrom.
        Ni-Mh vil uansett behandling forandre karakteristikk ved lagring. De bør være i bruk med ikke alt for lange mellomrom hvis normal ytelse ønskes opprettholdt lengst mulig. Men uansett vil Ni-Mh ha langt kortere levetid ved hurtiglading og store strømuttak enn Ni-CAD.
        Så konkluksjonen bør bli at ladbare batterier er til for å brukes, og at all lading og bruk bør holdes innenfor de belastninger de er konstruerte for.

        Comment

        Working...
        X