Announcement

Collapse
No announcement yet.

swallow og ladestrøm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei jehembre
    Jeg er ikke noen ekspert på batterier så det er mye mulig du har rett.
    Et startbatteri vil kanskje levere de 8.3 ampere William123 vil trenge i en time.
    Har bare lært at skal man bruke strøm over tid er det forbruksbatteri som
    gjelder, ikke startbatteri. Ellers ville det ikke vært noe poeng i lage forskjellige typer batterier for produsentene.

    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #17
      Originally posted by RS
      Ellers ville det ikke vært noe poeng i lage forskjellige typer batterier for produsentene.

      RS
      Et startbatteri har evnen til å levere (veldig) mye strøm en kort periode, dvs har lav indre motstand.

      Et forbruksbatteri har evnen til tåle dyp utlading.

      Det er altså ikke nødvendigvis noe problem å trekke en hvilken som helst strøm, stor eller liten, fra et startbatteri så lenge batteriet ikke utlades mer enn maksimalt 70%, og helst mindre.


      Torstein
      Last edited by Torstein; 13-10-06, 20:38.

      Comment


      • #18
        Originally posted by RS
        Hei jehembre
        Jeg er ikke noen ekspert på batterier så det er mye mulig du har rett.
        Et startbatteri vil kanskje levere de 8.3 ampere William123 vil trenge i en time.
        Har bare lært at skal man bruke strøm over tid er det forbruksbatteri som
        gjelder, ikke startbatteri. Ellers ville det ikke vært noe poeng i lage forskjellige typer batterier for produsentene.

        RS
        Det er greit at start batteri ikke er egnet til å bruke strøm over lang tid. men det er her snakk om at batteriet var fulladet. og laderen ville ikke over 3.5A fra starten. og når jeg starter den gamle Dodgen min med det batteriet så gir det kanskje noen hundre ampere i noen minutter. det burde jo da fint levere 8-10a de første minuttene i hvertfall og hvis batteriet ikke klarte å levere strømmen så ville jo spenningen på batteriet synke. og den ligger hele tiden langt over det som er oppgitt til minste spenning på laderen 11V
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Var det jeg prøvde å få fram ja Torstein . Så da er vi alle enige og lykkelige...og Tyor har nok fått den hjelpen han trengte
          John Erik Hembre

          Trondheim Modellflyklubb

          Comment


          • #20
            Originally posted by tyor
            er det noen som har erfaring med SCHULZE CHAMELEON ISL6-330D. den lader jo opp til 11celler
            Ja, jeg har erfaring. Og ja; jeg anbefaler alle som tror de kommer til å havne oppe på 60-konverteringer eller større å kjøpe Schulse.
            Folk kjøper Swallow og mener at dette er nok i all tid, men i praksis møter man veggen med en så anorektisk lader når elektro-byggene blir større. Nå har sannheten innhentet deg også Tyor

            Den minste som er 6-330d klarer en del mer enn Swallow, men den har også sine begrensninger. 11S LiPo og max 5,5A. Den har også samme oppførsel i praksis som du opplever med Swallowen; der er et effekt-tak som slår inn. På 11S tror jeg ikke Schulze`n leverer mer enn 3,5A... Dette tallet er hentet fra min dårlige memory, ikke fra bruksanvisninga! Men på 4S leverer den 5,5A uten å blunke.

            Og dette er den minste Schulse, der er mange flere modeller. (Nå skjønner noen sikkert hvorfor enkelte her inne , jeg blant andre, oppfordrer folk til å kjøpe en "skikkelg" lader? )
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              takker for tipset joo. mente å ha lest noe her inne før om at du hadde en schulse lader og da regner jeg med den er bra

              sitat:Folk kjøper Swallow og mener at dette er nok i all tid, men i praksis møter man veggen med en så anorektisk lader når elektro-byggene blir større. Nå har sannheten innhentet deg også Tyor

              må si at når jeg kjøpte swallowen dyrt på den lokale sjappa i sommer. betalte jo nesten like mye som det schulse´n koster. da trodde jeg at nå har jeg det jeg trenger. og i mine øyne så er det jo en ting som begrenser elektro det er å vente på lading. og da MÅ man ha noe som fungerer skal det være noe morsomt.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #22
                6-330D'en kan levere max 135W ut på Akku1

                4S 4A = (4S x 4,2V/S x 4A)+20% (anta 20% effekttap) = 80W

                De fleste produsentene oppgir ikke max ut-effekt på sine ladere så det er lett å gå seg litt vill hvis en ikke vet hva man skal se etter. Omtrent som Watt-jungelen i HiFi sammenheng.
                Heldigvis så oppgir Schulze akkurat disse grensene og da er det mye lettere å finne ut hvor mange A ved hvor mange S. (http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/isl6-e.htm)

                6-330'n vil kunne klare å gi ut 5,5A på opptil 5S-pakker ut ifra regnestykket mitt. Trenger du mer så må du opp ett hakk eller to til 430 (155W) eller 530 (200W).
                6-636 er jo en muskelbunt med 275W som tak og samtidig maks ladestrøm 8A skulle du noen gang ha så store pakker.

                Dyre ladere ja men de holder seg godt i pris så ved ett evt. bruktsalg taper en ikke så mye på det.
                Last edited by Haldor; 14-10-06, 06:41.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #23
                  hvor får man kjøpt schulze ladere her på berget?
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #24
                    Mange som selger Schulse.

                    Griffin, Thorbjørn&Kåre og Ultramicro er dem av våre annonsører som selger Schulse. RC-Flight har tatt inn Orbit ser jeg, et utmerket alternativ som ikke har blitt så utbredt her til lands siden det ikke var norsk forhandler da elektro-bølgen skyllet inn over landet! Dermed fikk Schulse fotfeste og Orbit ikke.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #25
                      Graupner har også et alternativ som er 100,- euro rimeligere....
                      404 Not Found
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #26
                        hvordan får du den til å bli rimeligere da schulsen koster ca 1400kr her i norge
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Jeg sammenlignet med prisen på isl 6-430d (155W) siden graupner sin var på 150W. Prisene hentet jeg på de respektive produsenters WEB sider:
                          Shulze isl 6-430d: 269,-
                          ULTRA DUO PLUS 30: 159,-
                          Fred Larssen

                          Comment

                          Working...
                          X