Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye LiPo - åssen var det???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nye LiPo - åssen var det???

    Hjelp meg - husker ikke.
    Bør jeg lade helt nye Lipoer FØR jeg belaster dem eller skal jeg "tømme" den før jeg lader første gang?

    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Jeg bruker iallefall og lade dem. Sjekker balansen på cellene og kjører batteriene veldig rolig de 8-10 første turene. Når jeg har god tid cycler jeg på laderen før bruk med rolig lading og utlading.

    Comment


    • #3
      Lad dem før første gangs bruk. Ikke lad dem ut unødvendig, spesielt ikke når de er nye.

      Cycling kan hjelpe på Nixx-batterier en gang i blant, men LiPo tjener ingenting på det.

      Comment


      • #4
        Here is some good advice...

        YOUR NEW BATTERY PACKS COME PARTLY CHARGED, DO NOT EXPECT, OR TRY AND FORCE THEM, TO ACCEPT LARGE AMOUNTS OF CHARGE BEFORE THEY ARE FIRST FLOWN. ON YOUR FIRST FLIGHT, TAKE IT EASY, FLY 5-6 MINUTES, LAND AND COOL OFF FOR 15 MINUTES. CHECK WITH A DIGITAL VOLT METER THAT YOU ARE WELL ABOVE 3 VOLTS PER CELL, FLY 5-6 MINUTES, LAND WAIT 15, REPEAT. ONCE YOU HAVE FLOWN AND TESTED TO BETWEEN 3.5 AND 3 VOLTS PER CELL, GO FOR YOUR FIRST CHARGE.

        Clipped from an original paper by Julian Cox of FlightPower and relevant to any manufacturer's packs - a complete and excellent norwegian translation by JOO is to be found in this Forum here...

        Diskusjon på ModellflyNytt > Fly > Elektro- Smått og Store, Inne & Ute
        Last edited by Celtic-Griffin; 17-10-06, 06:42.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #5
          Ser ut til at det er forskjellige råd ute og går. Jeg har ikke funnet artikkelen celtic-griffin viser til på Flightpowers egne sider, men jeg fant den på http://www.dynamoelectrics.com/LiPo%20Essay.aspx. Den er fra 2003.

          Jeg mener jeg fant informasjon fra Enerland som bekrefter det artikkelen sier om første lading, men nå finner jeg ikke igjen den siden.

          Align sier flere steder: "Recommend to full charge a brand new battery before using and only discharge the battery 50% for first 5 times to make a good efficiency of the battery".

          Elefun sier om FlowerPower at de bør lades før bruk og ikke belastes fullt de første tre turene.

          Team Orion som benytter Kokam celler sier at det ikke er nødvendig med noe spesiell behandling. Men de understreker at man aldri skal la cellene gå under 2.7V.

          Batteriguru Red Scholefield anbefaler å lade opp med 1/5C første gang og bruke balansering. Han nevner ikke noe om spesieller merker.

          En annen batteriguru, Isidor Buchmann sier "Priming will make little difference because the maximum capacity of lithium-ion is available right from the beginning". Artikkelen er sist oppdatert i 2005 og nevner ikke spesielle merker.

          Ingen anbefaler cycling.

          Untatt der jeg har oppgitt annet er all informasjon helt fersk.

          Comment


          • #6
            The important thing in any event is to follow the pack producers advice otherwise we will end up 'blue in the face' trying to reconcile all the divergent opinions ad nausiam...
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Apogee sier 15 cycles med utlading ned til 3.0V og max 7C.
              Flightpower har nok gått bort fra dette med at man skal fly en halvladet pakke opptil flere 5-6 minutters flighter!
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Celtic-Griffin
                follow the pack producers advice
                Enig i det.
                Originally posted by flarssen
                Apogee sier 15 cycles med utlading ned til 3.0V og max 7C.
                Intressant info. Jeg fant deres guide her: Page not found - pfmdistribution.com

                Hvis jeg leser rett foreslår de å starte med utladning. Videre anbefaler de å cycle 15 ganger som innkjøring, i modellen eller med dertil egnet utlader. De anbefaler ikke cycling utover det, slik man ofte gjør med Nixx.
                Originally posted by flarssen
                Flightpower har nok gått bort fra dette med at man skal fly en halvladet pakke opptil flere 5-6 minutters flighter!
                Jeg har tenkt tanken, men har ikke funnet noe som kan bekrefte den hypotesen. Så langt har jeg ikke funnet noe på Flightpowers sider om initiell behandling av pakkene.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lipo
                  Hvis jeg leser rett foreslår de å starte med utladning.
                  Jeg har fått sjekket opp dette fordi manulen kanskje var litt uklar. De sier det er uvesentlig om man starter med opp- eller utlading.

                  Comment


                  • #10
                    Og her er hva MaxAmps sier:
                    "3-4 cycles at 10C or less is a good idea".
                    MaxAmps vil ikke oppgi hvem som produserer deres celler

                    Comment


                    • #11
                      Jeg sendte en mail til FP for noen dager siden.
                      Her er svaret:

                      Hello Kjetil

                      A lipo battery is received by you at approximately 70% charge. It is no problem to fully charge it before using it.

                      Although it is not necessary to be gentle to a new lipo pack, it can help condition the chemistry slightly by keeping the first couple of cycles gentle.

                      Regards

                      Jon Badley


                      FlightPower Lithium Polymer
                      Email: info@flightpower.co.uk
                      Web: flightpower.co.uk
                      Phone: +44 (0)1279 777 111
                      -----Original Message-----
                      From: kjetilmh@broadpark.no [mailto:kjetilmh@broadpark.no]
                      Sent: 20 November 2006 13:34
                      To: info@flightpower.co.uk
                      Subject: First time us of LIPO

                      Name:Kjetil Hansen
                      Email Address:kjetilmh@broadpark.no
                      Message:
                      What is the best way to handle a new lipo batteri. Start by charging or discharing ? Is it a good idea to keep the current low on the first cycle ?


                      Regards,
                      Kjetil
                      Norway
                      Kjetil
                      oops: . . ! . .

                      http://www.vingmfk.com

                      Comment

                      Working...
                      X