Jeg prøver lipo for første gang og har selvfølgelig noen spørsmål. Det er 2 kontakter på batteriet (jeg har akkurat det på bildet) Er den røde for å tømme strøm og den hvite for å lade eller kan jeg lade batteriet med den røde kontakten? Hvis det er så at jeg kun må lade via den hvite, hvor får jeg tak i en slik kontakt slik at jeg kan lagen en med bananplugg i andre enden? Laderen jeg har bestilt er en swallow 2 fra elefun....
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ladekabler til lipo/Swallow2?
Collapse
X
-
Den røde er hovedsaklig for å tømme ja, men du kan også lade via den. For å lade via den hvite trenger du en eller annen balanserer som passer. Det er uten tvil best for batteriet å lade med balanserer, men det vil sikkert gå bra lenge å lade direkte gjennom den røde også. En balanserer er ikke dyr og vil spare deg for noen ødelagte pakker de neste årene.-----------
Bengt
-
Originally posted by Øyvind SOk, har dere en link til en slik balanserer. Har prøvd å finne en god infoside om lipo mtp lading etc men ikke funnet noe ennå...
Diskusjon på ModellflyNytt > Fly > Elektro- Smått og Store, Inne & Ute...Ken Bates
Never Mind the Label
Comment
-
du MÅ ikke ha ballanserer. kan fint lade gjennom den røde pluggen. men det er anbefalt å bruke ballanserer. Skal du ha ballanserer så er det pluggen på batteriet(den vite) den må passe til. tror ikke det har noe å si for laderen. nå vet jeg desverre ikke hvilken som passer til ditt batteri.
Comment
-
Hmm, både elefun og unitedhobbies ser ut til å være tomme for rene 3-cellers balanserere. I lengden blir det selvsagt kjekkest å kjøpe en som tar alle mulige konfigurasjoner, for eksempel FLIGHTPOWER V-BALANCE SYSTEM fra griffin-models. Om den passer vil jeg ikke si noe om, men Ken har også en gjeng med overganger å tilby kan det se ut som.
Rent statistisk vil du aldri oppleve brann ved lading gjennom den røde kontakten. Problemet er bare at enten så får du brann eller så får du ikke. Hold uansett øye med batteriet, og skaff deg gjerne en brannsikker beholder til å lade og oppbevare i. Om ikke annet for å sove bedre. I sommer kom jeg hjem til et batteri som plutselig hadde blitt dobbelt så tykt, så det er ikke bare under lading at spennende ting kan skje.-----------
Bengt
Comment
-
Nødløsning og litt hjemmemekking:
Hvis du lader med lav ladestrøm en gang i blant (det vil si en god del lavere enn 1C) skal du bare ta sakene i bruk og glemme balanserings-gadget-problemene! Jeg har vel ca. 30 batterier med 8-10-12C rating som er brukt i flere år og som aldri er balanserte. Og alle er ennå i drift.
Sett en forholdsvis høy cutoff-spenning (3,2Volt/celle) og så tar du fram et multimeter en gang i blant og kort og godt måler hver celle via den hvite kontakten på batteriet. Er spenningsforskjellen mellom cellene minimal/ikkeno når dem er ladet bruker du dem bare videre. Er det målbar forskjell lader du det bare delvis opp neste gangen det er brukt. Så jukser du til noen ledninger og lader hver celle i batteriet opp hver for seg (som 1S selvsagt) til alle er toppladet. Nå er det i balanse igjen. Dermed kan du bruke det fram til du finner ut av balancer-produktet eller laderen du vil ha. Bare du holder tunga rett i munnen. Når det er tomt og skal lades vil det være en del forskjell på spenningen fra celle til celle i en del tilfeller. Dette er ikke helt uvanlig.
PS: Hvis du har et godt voltmeter som er nøyaktig og kalibrert kan du måle hver celle når batteret er nesten ferdigladet, rett før laderen kutter. Hvis ingen celler er over 4,2 volt er det OK.
Dette er bare for dem som er sikre på hva dem gjør!Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
Comment
-
Syntes forresten balansekontakten minner om både FlightPower og ThunderPower sine, men vanskelig å se ut fra bildet.
Dette med ukjente kontakter er en av ulempene med ukjente batterier, men det fins nesten garantert plugger å få kjøpt som du kan lage overganger til en anerkjent balancer ved hjelp av.Last edited by joo; 18-10-06, 17:26.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
Comment
Comment