Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voltspy viser noe annet enn voltmeteret!?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Voltspy viser noe annet enn voltmeteret!?!?

    Hei.

    Jeg har ladet mottakerbatteriet mitt til en futuba mottaker, med en swallow advance lader.

    Setter batteriet i mottakeren og kobler til voltspy, det viser rødt. (Batteriet er nytt)

    Så måler jeg batteriet i et voltmeter, det viser 5,68 volt. Batteriet er et 4,8 volts batteri, så da vil det si at det er strøm på det, når den viser 5,68 volt på meteret?

    Servoene reagerer ikke i det hele tatt når jeg bruker senderen.
    Har ladet batteriet på Ni-Mh funksjonen på swallow advance laderen. og den har gitt fra seg lyd, når batteriet er fullt.
    Kan ikke påstå å si at jeg skjønner veldig mye nå :-|

    På forhånd takk for svar.


    mvh.

    Knut-Arne Th. Bryni
    Last edited by KATB; 19-10-06, 11:56.
    Knut-Arne Thorvaldsen Bryni
    Nes i Akershus

    Ready2

  • #2
    Det kan jo være mange grunner til at servoer og slikt ikke reagerer, men at volt-spy'en viser rødt kan jo være volt switchen?

    Mange nyere vol-spy's har en liten dip-switch på enden hvor man stiller inn om man bruker 4,8v eller 6v batteri. Dersom den står på 6v vil den nok vise rødt når batteriet er 5,68v.

    At servoer og slikt ikke rører på seg kan jo være alt fra radioproblemer, mottaker, ledninger, strømbryteren i modellen, osv. Sett volt-spyen i en ledig kanal i mottakeren og se hva den da viser.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #3
      Det stemte det ja, visste ikke at det var en liten dip-switch på enden av voltspy`n. Nå lyser det grønt.

      Nå gjenstår det bare å finne ut hvorfor ikke servoene reagerer.
      Takk for svaret Anders
      Knut-Arne Thorvaldsen Bryni
      Nes i Akershus

      Ready2

      Comment


      • #4
        Vedr servoer som ikke funker... Du er sikker på at alle ledninger til Servo/batteri er satt riktig vei inn i mottakeren ?
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Ja, på mottakeren til Futuba er det spor, så du klarer ikke å sette dem feil, uten å ha brukt veldig mye kraft. Har brukt senderen på simulator i flere uker nå, men servoene reagerer ikke i det hele tatt.
          Knut-Arne Thorvaldsen Bryni
          Nes i Akershus

          Ready2

          Comment


          • #6
            Nå gjelder krystallene, går det ann å sette dem feil i senderen og mottakeren? Bortsett fra at Tx er senderkrystall og Rx er mottakerkrystall.

            Er det bare å sette dem nedi?
            Knut-Arne Thorvaldsen Bryni
            Nes i Akershus

            Ready2

            Comment


            • #7
              Originally posted by andersh
              Sett volt-spyen i en ledig kanal i mottakeren og se hva den da viser.
              Fikk vi noe svar på dette ?
              **********************
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK


              Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

              Futaba 12Fg Fasst

              Comment


              • #8
                [QUOTE=Seiler`n]Fikk vi noe svar på dette ?[/QU

                Ja den lyser grønt ja, full pupp på voltspy`n
                Knut-Arne Thorvaldsen Bryni
                Nes i Akershus

                Ready2

                Comment


                • #9
                  har hørt at mange ikke stoler på voltspy når de bruker Ni-Mh batterier. den viser grønne lys helt til batteriet er nesten tomt. fra gult lys til rødt lys går veldig fort.
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Det er vel fordi NiMh dropper veldig fort på slutten.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by KATB
                      Hei.

                      Jeg har ladet mottakerbatteriet mitt til en futuba mottaker, med en swallow advance lader.

                      Setter batteriet i mottakeren og kobler til voltspy, det viser rødt. (Batteriet er nytt)

                      Så måler jeg batteriet i et voltmeter, det viser 5,68 volt. Batteriet er et 4,8 volts batteri, så da vil det si at det er strøm på det, når den viser 5,68 volt på meteret?

                      Servoene reagerer ikke i det hele tatt når jeg bruker senderen.
                      Har ladet batteriet på Ni-Mh funksjonen på swallow advance laderen. og den har gitt fra seg lyd, når batteriet er fullt.
                      Kan ikke påstå å si at jeg skjønner veldig mye nå :-|

                      På forhånd takk for svar.


                      mvh.

                      Knut-Arne Th. Bryni


                      Jeg fant ut hvorfor ikke servoene fungerte på mottakeren. Jeg har kjøpt nye krystaller, og da klarte jeg å kjøpe Dual conversion mottaker krystall, den krystallen som satt i når jeg kjøpte er Single conversion. Visste ikke at det fantes 2 forskjellige mottaker krystaller i Futuba. Men nå har jeg lært!
                      Knut-Arne Thorvaldsen Bryni
                      Nes i Akershus

                      Ready2

                      Comment

                      Working...
                      X