Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipobrann i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipobrann i bil

    Fulladet 3S eller utladet 4S....
    RC Groups - View Single Post - 3S1P pack did NOT vent with flames
    Fred Larssen

  • #2
    skumle saker. ser nå ut som han hadde en skikkelig lader da i det minste. li-po er ikke noe og leke med
    Magne 20 År
    www.airfreaks.no

    JR PCM 9XII Synth

    Raptor 50 V2
    Trex 450XL
    Walkera 22E *solgt*

    Comment


    • #3
      Originally posted by dj_maz
      skumle saker. ser nå ut som han hadde en skikkelig lader da i det minste. li-po er ikke noe og leke med
      Vet ikke om det finnes ladere som er så "skikkelige" at de klarer å finne ut om det f.eks. er en fulladet 3S, 4,15V/celle, eller en utladet 4S, 3,11V/celle, da begge deler blir 12,45V totalt. Er rimelig sikker på at min Simprop lader, satt til 4S, hadde satt i gang å ladet 3S pakka med 10% strøm inntil 14,4V, og så guffet ladestrømmen opp til 100% dersom pakken fortsatt var der!
      Lurer på når den første laderen med celleovervåkning (tilkobling til ballansekontakt) kommer på markedet? Inntil da, bruk "charge through" ballanserere eller ladere som lader cellene parallelt via ballansekontakt!
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Hei
        Er enig i at det er skummelt om man gjør feil, det samme gjelder mange andre av dingsene vi bruker. Jeg kjenner flere som har opplevd skumle ting med NiMh batterier og feil ifm. lading. De er ikke å spøke med de heller.

        Skikkelige ladere finnes:

        For mindre batterier : Scultze LiPocard

        For Større saker : Thunderpower 1010-C sammen med TP210 balanserer. Med denne løsningen kobles lader og balanserer sammen, ladingen avbrytes hvis balansereren oppdager noe 'muffens'.


        Ola
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Legg gjerne merke til at det ofte er overlading som er den store stygge ulven i mange branner med LiPo... I alle fall så lenge der ikke er skader på batteriene. Menneskelig feil i dette tilfellet med andre ord.

          De fleste har brukt 3 eller 4S som største oppsett, men tenk dere hvor mange feilmuligheter som er til stede når man begynner med pakker på 6S-10S... Er det et fulladet 8S eller et tomt 10S??? Dette er et helt konkret problem når man bruker "auto-detect" på regulatorene istf å sette konkret antall celler i serie! Man flyr opp 2/3 av sin 10S-pakke, tar en pause og tar en tur til for å bruke resten av batteriet. Da kan man oppleve at regulatoren leser dette som en 9S-pakke og man overutlader sakene... Bare som et tips.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            når det gjelder lading kan man her lære at man alltid bør sette celleantall manuelt når man lader. personlig hadde jeg aldri stolt på en "autodetect" funskjon under lading..
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Originally posted by flarssen
              Lurer på når den første laderen med celleovervåkning (tilkobling til ballansekontakt) kommer på markedet? Inntil da, bruk "charge through" ballanserere eller ladere som lader cellene parallelt via ballansekontakt!
              Da kan du slutte å lure for det har nå jeg hatt siden 2004 det da, finnes masser av dem på markedet men så langt bare opp til 4S og få av dem er spes raske.

              Den første jeg oppdaget og har er Align sin balanselader, helt ok men gir bare 1A.
              Esky leverer en som gir 0,8 A til sine små helier.

              Cellpro laderen er vel den eneste med litt futt i.
              http://www.fmadirect.com/products.htm?cat=45&nid=4


              På ladere som disse behøver man ikke sette celleantall, de lader 1 og 1 etter hvor mye du kobler til. Er ingen reell autodetect funksjon, er det blitt en krets så lades den.

              Alle disse har vært omtalt her på forumet siden 2004 Nja, forstå meg rett da, Align laderen som kom ble nevnt i 2004 de andre etter hvert som de dukket opp.
              Last edited by Tintin; 25-10-06, 07:13.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Da kan du slutte å lure for det har nå jeg hatt siden 2004 det da, finnes masser av dem på markedet men så langt bare opp til 4S og få av dem er spes raske.
                Dette er det jeg betegnet som "ladere som lader cellene parallelt via ballansekontakt". Lading via ballansekontakten har sine begrensninger bl.a. p.g.a. de tynne kablene og spinkle kontaktene.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  FMA har dette for opptil 6S....

                  Den i andre tråder nevnte http://www.fmadirect.com/products.htm?cat=38&nid=4 er slik som jeg tror du kanskje mener.

                  Som en lader med f.eks. en LBA10 innebygd. Kobles mot pc for å få alle lade data på skjermen...

                  Comment

                  Working...
                  X