Announcement

Collapse
No announcement yet.

lipo balansering.surr i ledningene??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lipo balansering.surr i ledningene??

    hyperion lipo virker logisk.2s kontakter har 2 svarte og en rød leder. 3s har 3 svarte og en rød leder o.s.v
    Men det er flight power eg ikke blir klok på.Har 3 flight power lipo pakker 4900Mah 6S1P. Altså 6 celler i serie og 1 celle i paralell.Men det er bare 6 celler i pakka,hvor er den cella som er i paralell da???
    så er det balanse pluggene.På pakka er det 2 kontakter med tilsammen 9 røde og 1 svart leder,hvorfor 10 ledere til 6 celler???
    Eg lader med en balansekontakt som har 6 røde og 2 svarte ledere.Dvs 2 røde ledere på batteripakka blir uten kontakt.Blir ikke klok på dette systemet her,Noen som kan forklare alt dette for meg.Eventuelt med bilde av lader og batteripakke oppkoblet til lader med balanseplugg.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

  • #2
    flightpower.co.uk

    6S1P: 6*1 = 6 celler, 6S2P: 6*2 = 12 celler o.s.v.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      takker for den siden.men vart ikkje mye klokere.Legger ved bilde av kontakten eg bruker på mine 6s pakker.Det er en 2/3/6s kontakt,men har bare 8 ledere,hvorfor ikke 10 som det er på batteripakken?
      Attached Files
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Originally posted by flarssen

        6S1P: 6*1 = 6 celler, 6S2P: 6*2 = 12 celler o.s.v.
        Hmmm. Har eg misforstått dette også da???? hva står P'n for da?
        Trodde eg hadde peil på batterier,men det var før eg skaffet meg lipo.Slik er det i denne rc verdenen,når man tror man har full kontroll på noe så kommer det altid noe nytt og ødelegger for deg men det verste av alt er att eg føler att eg liker det litt også
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #5
          Som det står på bildet, 9 og 10 brukes ikke (dødvekt). Da er det 8 ledninger som er i bruk, dette p.g.a. at 4 og 5 er koblet til samme punkt i pakken slik at dette punktet er representert på begge kontaktene.

          P står for parallel, men siden det kreves minst 2 celler i en parallelkobling betyr 1P at det ikke er noen parellelkobling.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen
            Som det står på bildet, 9 og 10 brukes ikke (dødvekt). Da er det 8 ledninger som er i bruk, dette p.g.a. at 4 og 5 er koblet til samme punkt i pakken slik at dette punktet er representert på begge kontaktene.

            P står for parallel, men siden det kreves minst 2 celler i en parallelkobling betyr 1P at det ikke er noen parellelkobling.
            ja ja,da er eg ikke så korka som eg trodde damen skjønner fortsatt ikke hvorfor man lodder på ledninger som ikke er til noe.Og den P'n er jo rett og slett idiotisk spør du meg.Når det står skrevet slik>6S1P tolker eg det som att her er det en pakke med 7 celler.6 i serie og 1 i paralell.Det blir jo 2 i paralell (1 stor og en liten) om du skjønte den.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              De to ekstra ledningene på kontaktene er vel for fremtidig bruk på 7-8S pakker. Kanskje FlightPower tar høyde for celledeling i pakkene sine?
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Why not call 0044 1279 777 111 and ask for Technical Support Section.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Celtic-Griffin
                  Why not call 0044 1279 777 111 and ask for Technical Support Section.
                  tja.hadde eg vert stø nok i teknisk engelsk til å forklart skikkelig hva lurte på, så hadde det jo vert det mest fornuftige.Må vel bare innrømme att eg snakker bedre norsk enn engelsk
                  Alt fungerer jo fint,så det er ikke noen form for problemer med lading og slik.Men eg er bare laget slik att eg må ha en logisk forklaring på alt hater ting som ikke har sunn fornuft.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by elektrodude View Post
                    Hmmm. Har eg misforstått dette også da???? hva står P'n for da?
                    Trodde eg hadde peil på batterier,men det var før eg skaffet meg lipo.Slik er det i denne rc verdenen,når man tror man har full kontroll på noe så kommer det altid noe nytt og ødelegger for deg men det verste av alt er att eg føler att eg liker det litt også
                    Eksempel: 4S2P betyr at du har en pakke med 8 celler (4x2) (S betyr seriekoblet, P betyr parallellkoblet), fordelt på 4 celler i seriekobling (+ til -) og ytterligere 4 celler seriekoblet, og disse to seriekoblete pakkene er så parallellkoblet. Med LiPo-celler med nominell spenning (3,7 volt) og med feks 1000 mAh kapasitet, vil da denne pakken på 4S2P ha spenning på 14,8 volt og en kapasitet på 2000 mAh. Ved seriekobling øker spenningen med antall celler, mens kapasiteten forblir som en enkelt celles kapasitet. Ved parallellkobling (+ til + og - til -) øker kapasiteten med antallet celler som er i parallell, mens spenningen forblir som i en enkelt celle.
                    Håper dette hjelper deg.
                    mvh Tomboy

                    Comment

                    Working...
                    X