Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utlading/lading av Nimh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utlading/lading av Nimh

    Hei,
    Jeg har et problem jeg gjerne vil forstå. Batteriet er et 2300mah Nimh, laderen er en Platinum EX og problemet er at laderen ikke forstår når dette batteriet er fullt.

    I natt satte jeg den til å lade ut og lade inn igjen, ladestrøm ut 0,5 og inn 0,4
    Det som sto på laderen i dag tidlig var 1760 ut og 450 inn, satte den på lading igjen og fikk på 1450 i tillegg.

    Batteriet er nytt (ca 7 ladinger) og dette har vært sånn fra første stund.
    Har prøvd å øke ladestrøm inn, men da blir det værre.

    Har pratet med flere som har samme problem med Nimh senderpakke.

    Må batteriet hvile etter utlading?
    Har prøvd med annen kabel og lading direkte med pakka ute av senderen uten at det kunne hjelpe.

    Noen som kan forklare dettte?

  • #2
    Peak-detektering funker ikke alltid så godt på helt nye pakker. Cellene er gjerne litt forskjellige og trenger litt forsiktig overlading for å utlignes. Man kan med fordel langsomlade (1/10C) nye Nixx batterier uten å bruke peak-detektering. I ditt tilfelle kan du forsøke å lade med 230mA i 14-16 timer. Enda langsommere går også bra. Cellene skal bli littegran varme når de er ferdigladet. Lad gjerne helt ut (til ca. 1V eller litt mindre per celle) etterpå.

    Denne behandlingen kan også brukes på celler som har ligget ubrukt lenge.

    Det er uhensiktsmessig å lade helt ut hver gang du bruker batteriene, men gjør det gjerne med noen få måneders mellomrom.

    Det tar noen få opp- og utladinger før nye batterier er helt innkjørt så ikke regn med full kapasitet de første gangene. Vil du sjekke kapasiteten så vit at den vanligvis er oppgitt for 1/2C utlading.

    Normalt skal du la batteriene kjøle seg etter lading hvis du vil ha lang levetid. Lader du på 1/10C så blir de lite varme.

    Comment


    • #3
      Eg har samme laderen selv, og synes den ikke er noe særlig inteligent i forhold til andre ladere eg har.Så eg føler den gjør en dårlig jobb med nimh batteria mine.Hva har du peak innstilt på? anbefaler å stiile den helt opp på 25mv for å få en bra lading på pakker som man ikke kan balansere med utladebrett etc.Eg bruker mest løse celler,fordi man da kan stelle og kontrollere hver enkelt celle.Og har man en lader med matche program så kan man ha god kontroll på att man har opptimal match på batteripakker man setter sammen.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Hei
        Har ikke vært borti denne laderen, men har opplevd samme problem på
        både min Schulze lader og U.I. modelltechnik. Det virker som de intligente
        laderene ikke helt klarer å skjønne nimh batterier. Jeg nevnte dette for
        Torbjørn og Kåre dr jeg har kjøpt U.I. laderen. De kunne fortelle at det var bedre å lade nimh på nicd program!
        Etter at jeg begynte med dette har batteriene tatt imot og levert det de skal.
        Ikke sikkert dette fungere på alle ladere, men det virker ihvertfall på U.I. min.

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #5
          Litt skummel den der med å lade nimh på nicd program,om laderen ikke har justerbar peak.En lader uten justerbar peak kan ofte ha en delta peak på 60-70 mv på nicd programmet,og det er alt for høyt på nimh batterier.Du risikerer å ødelegge celler i pakka.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Originally posted by RS
            Hei
            Har ikke vært borti denne laderen, men har opplevd samme problem på
            både min Schulze lader og U.I. modelltechnik. Det virker som de intligente
            laderene ikke helt klarer å skjønne nimh batterier. Jeg nevnte dette for
            Torbjørn og Kåre dr jeg har kjøpt U.I. laderen. De kunne fortelle at det var bedre å lade nimh på nicd program!
            Etter at jeg begynte med dette har batteriene tatt imot og levert det de skal.
            Ikke sikkert dette fungere på alle ladere, men det virker ihvertfall på U.I. min.

            RS
            Dette hørtes spennende ut, vil det si at det ikke er noen fare å lade nimh på nicd program? Dette med batterier og sånn er ikke helt min greie, jeg bare lader og følger med på hva laderen gjør.

            Grunnen til at jeg lader ut og opp denne pakka er jo fordi det er noe som ikke stemmer. Tenkte nettopp at jeg kunne klare å balansere cellene med dette, men det er ikke noe bedring på vei liksom

            Er det noen som kan forklare meg hva dette med delta peak er og hva dette gjør med batteriene? Hva gjør jeg egentlig når jeg justerer peak? Hvis jeg har forstått riktig så har dette noe med når laderen detekterer full pakke?

            Comment


            • #7
              Hvis du har mulighet til å sette max kapasitet tror jeg det er lurt.
              Tror det er sånn at batteriene gjør et "dipp" i volt ved fullt ladet.
              På nimh er dette så lite at laderen kan feiltolke og avbryte ladingen.
              Har lest noe om dette en gang, men husker ikke sikkert.
              Vet at Joo er veldig god på batteri/lading. Han kan sikkert rette på meg
              hvis jeg tar feil.
              Jeg holder alltid et øye med ladingen når jeg lader nimh.

              RS
              Ronny Sundbye
              Young man, was that a landing or were you shot down?

              Comment


              • #8
                ja batterier er spennende og det er MYE å lære.Delta peak er milli volt innstilling man setter på laderen.En nimh celle skal ha en peak på mellom
                10 og 25mv
                En nicd celle skal ha en peak på mellom 50 og 70mv.
                Når eit batteri lades, stiger spenningen jevnt til eit punkt som er nær fulladet celle.for så å falle.Det du stiller med peak er hvor mye spenningen skal falle (hvor mange mv) før laderen skal stoppe ladingen.på ei nimh celle er 20mv passe for å "toppe" batteriet.Stiller du f.eks peak på 80mv når du lader nimh vil cellen bli svært varm fordi den blir "overladet" og varme er batteri fiende nr1.
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by elektrodude
                  ja batterier er spennende og det er MYE å lære.Delta peak er milli volt innstilling man setter på laderen.En nimh celle skal ha en peak på mellom
                  10 og 25mv
                  En nicd celle skal ha en peak på mellom 50 og 70mv.
                  Når eit batteri lades, stiger spenningen jevnt til eit punkt som er nær fulladet celle.for så å falle.Det du stiller med peak er hvor mye spenningen skal falle (hvor mange mv) før laderen skal stoppe ladingen.på ei nimh celle er 20mv passe for å "toppe" batteriet.Stiller du f.eks peak på 80mv når du lader nimh vil cellen bli svært varm fordi den blir "overladet" og varme er batteri fiende nr1.
                  Ahh! da lærte jeg noe nytt i dag også har gått igjennom menyen på EX`n og jeg klarer ikke å finne noe sted jeg kan forandre peak`n

                  Derfor har jeg nå rota fram den gamle Robbe Ultimate laderen min og får tro den gjør en annen jobb. Hvis problemet er der fortsatt blir det lyspære og voltmeter. Blir det isåfall riktig å lade ut til ca 9volt på denne pakka?

                  Comment


                  • #10
                    RS har rett i at spenningen faller når man overlader et Nixx (NiCd eller NIMh) batteri. Det skjer når man lader med konstant strømstyrke (som er det normale for lading av Nixx). Under lading blir energien som tilføres i form av strøm gjort om til kjemisk energi. Dette skaper elektrisk motstand i batteriet. Når det ikke er mer råstoffkjemikalier igjen og ta av (batteriet er fulladet) så faller den motstanden bort. I stedet blir energien omgjort til varme. Den motstanden er littegrann mindre slik at spenningen vil falle ved konstanant strøm for å tilfredsstille ohms lov. Det punktet i ladekurven der spenningen begynner å fall kaller vi et peak (fordi vi leser så mye engelsk at vi ikke husker hva topp heter på norsk )

                    De fleste ladere bruker eller kan bruke dette spenningsfallet til å avbryte ladingen. Problemet er som RS ganske riktig nevner at laderen noen ganger kan ta feil og stoppe ladingen pga. falske peak. Problemet er større på nye batterier og noen ladere.

                    Peak-et er mye svakere på NiMh enn NiCd. Hvis man lader NiMh på en lader laget for eller innstilt på NiCd risikerer man at laderen ikke avbryter i tide og batteriet ødelegges. Anbefales ikke.

                    Det er riktig tenkt, Christen å lade opp og ut for å balansere cellene. Men det virker ikke så lenge du ikke får ladet batteriet fullt og litt til. Du må faktisk overlade litt for å få den balanseringseffekten. Overlading er skadelig, spesielt med mye strøm. Ved 1/10C lading er skaden ubetydelig så lenge du ikke holder på i dagesvis.

                    Mitt råd for nye batterier er derfor å lade på 1/10C uten peak-detektering hvis man har mulighet for det. Billige ladere som følger med apparater med oppladbare batterier har som regel ikke peak-detektering og er beregnet på noe rundt 1/10C lading. De er perfekt for den første oppladingen. Ladingen vil ta over et halvt døgn. Du kan kjenne på batteriene underveis. Når temperaturen stiger er overladingen i gang. Sjekk at alle cellene har blitt litt varme og avbryt ladingen.

                    Comment


                    • #11
                      Tusen takk for svar! jeg er nå blitt en god del klokere på dette med lading av batterier og hva som egentlig skjer. På tide det etter 27 år i hobbyen

                      Comment

                      Working...
                      X