Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterihjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterihjelp

    Har en X-UFO (http://www.kbutikken.com/product_inf...roducts_id/569) som bruker et 10 cellers Ni-MH på 350 ma dette er veldig tungt og lurer derfor om det går ann å bruke lipo batteri med 3 celler som gir 11.1v .
    er det mulig`?

    mvh sveinung rogstad
    Last edited by mindhunter; 05-11-06, 17:18.
    Sveinung Rogstad
    1989

  • #2
    ja hvorfor ikke?volten blir litt mindre da,men du sparer mye vekt da.Det er ingenting som går føyken om du prøver i vertfall.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Går sikkert greit m motorer og regulator. men du risikerer å ødelegge lipo batteriet så lenge du ikke har cutoff på regulatoren. Et lipo batteri skal jo aldri tappes helt hvis jeg har forståttt det riktig
      -Maximuz-
      Johnny Rosenlund
      -------------------------------
      Helgøya Modellfly klubb
      Rena Modellfly klubb

      Comment


      • #4
        er enig med maximuz. hvis du kjøper lipo så kjøp med en lipo alarm samtidig. den piper vel nå batteriet er modent for lading.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          ok

          ok, men den cutter også med det batteriet jeg har nå, dvs når det er lite strøm igjenn blir det så lite futt i motorene slik at den lander så står den på bakken m full guffe i ca 30-60 sek før den cutter strømmen, er det bra nokk`?

          men viss det ikke liker å bli tomt for strøm, er det da lurt å la det ligge stille i uker eller måneder?

          takk for svar

          mvh sveinung rogstad
          Last edited by mindhunter; 05-11-06, 19:15.
          Sveinung Rogstad
          1989

          Comment


          • #6
            nei det er ikke bra nok. fordi ett lipo batteri tar stor skade av å bli tappet så langt ned. når du merker at det blir mindre futt i flyet så kan det hende det er for langt ned allerede med lipo. alternativet er å kjøpe en ny regulator som er beregnet for lipo. men det er ikke sikkert det er så greit å finne noe som passer på denne. da den muligvis har mottaker og regulator i samme boks.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              ,

              men viss det ikke liker å bli tomt for strøm, er det da lurt å la det ligge stille i uker eller måneder?
              Sveinung Rogstad
              1989

              Comment


              • #8
                Enig med Tyor!

                Bruk Lipo Warning så unngår du å ødelegge batteriene dine. Bruker du en regulator med feil cut off, kan du ødelegge lipo pakkene dine etter bare none få turer...
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mindhunter
                  men viss det ikke liker å bli tomt for strøm, er det da lurt å la det ligge stille i uker eller måneder?
                  Et lipo batteri mister nesten ikke noe strøm under lagring. i forhold til nimh og nicd. dessuten så kommer de vel halveis oppladet fra fabrikken også.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Hei.
                    Jeg er ny her å håper jeg kan få noen svar på et par spørsmål.
                    1. Hvor mye volt som er igjen i senderbattriene vises i displayet (hitec optic 6 ch), men hvordan skal jeg vite når battr til mottager må lades?
                    2. Servoen til haleror og nesehjul summer hele tiden. ( Står i manual at den da er belastet) Har prøvd d meste for å fjerne lyden, men blir ikke borte før jeg tar av strengene til hjul/ror.
                    Takker så møe for svar
                    Arild K I.Ø

                    Comment


                    • #11
                      1. har du en computerlader kan du se hvor mange mah som blir ladet inn på batteriet etter et par flyturer. så kan du beregne hvor mange flyturer det holder til. du kan også kjøpe deg voltspy.

                      2. servoen står å "summer" fordi den er belastet. dette kan være for eks. trege overføringer til neselegg eller sideror. prøv å se om de går lett eller om det er mye motstand
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by mindhunter
                        men viss det ikke liker å bli tomt for strøm, er det da lurt å la det ligge stille i uker eller måneder?
                        lipo celler skal ikke under 3v/celle så det er dette du må forholde deg til både ved bruk og lagring.Om du skal lagre pakkene dine må du passe på att det er strøm på pakken,halveis oppladet passer bra.En enkel måte å passe på pakkene under bruk, er å ta tiden du flyr.Begynne med kort flytid,for så og lade for å se hvor mye pakken er utladet.Så kan man øke flytiden til til man har en passe utlading av pakken.
                        Som eit eksempel kan 5 min vere passe flytid,så da er det bare å finne frem stoppeklokken når man skal ut å fly.
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment

                        Working...
                        X