Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lenge vil ett bilbatteri holde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor lenge vil ett bilbatteri holde?

    Meningen er å lade mitt 65 AH bilbatteri og så lade batterier på 2000-2500 mah, så jeg kan fly hele dagen. Og enkelte ganger har jeg flere med meg.

    Hvor lenge kan jeg regne med at dette batteriet holder, dersom man har 3 ladrere kontinuerlig tilkoblet og batteriene som lades ligger på rundt 2000 mah, og de er 11,1 volt (3s lipo)?

    Jeg har ett eget batteri til dette, så start på bilen senere er ikke med i regnestykket.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    kobler du på tre ladere så tenker eg att dere får ladet 2 pakker hver.Det som vil skje er att du vil få for lav innput på laderene og dei kutter ladingen,selv om du har mye futt igjen på bilbatteriet.
    Last edited by elektrodude; 10-11-06, 13:20.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Hvis man regner litt enkelt, så kan man si at det tar 3Ah pr oppladet batteri på 2,5Ah (pga tap i lader). Så teoretisk burde det gi ca 20 oppladinger (65/3).
      I praksis kanskje noe mindre da spenningen kanskje blir for lav mot slutten…

      Uansett om du lader ett eller flere batteri i gangen, så vil det totale antallet bli ca 20.

      My 2 cents

      Mmx
      mmx

      Comment


      • #4
        hmm ja.Teori er flotte greier i utgangspunktet.Derfor har eg selv prøvd dette i praksis,og trodd det skulle bli en vellykket dag.Men det vart en annen låt i pipa når man utførte dette i praksis ja
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #5
          enig med elektrodude.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Et lite poeng!

            Hvis du snakker om bilbatteri av typen startbatteri så er det faktisk ikke egnet til dette formål.
            Årsaken er helt enkelt at et startbatteri er konstuert for å kunne levere meget høy strøm, ikke for å ta best mulig vare på energien.
            En to liters bilmotor trekker et par hundre ampere når starteren går, enda mer om vinteren.

            Kjøper du derimot et fritidsbatteri, eller enda bedre, et batteri beregnet for UPS (Unbreakable Power Supply) les batteri system til datamaskiner.
            Disse batteriene er langt bedre egnet til slikt bruk, og vil holde høyere spenning når de er nesten tomme.
            Niels Jensen
            Phoenix rc club

            Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

            Modellflyving er mental hygiene.

            Comment


            • #7
              Om du har ett bilbatteri som ikke er utslitt vil du garantert få over 20 ladinger med 3S/2000mah. Jeg bruker ett vinsjbatteri (65A/510EN) og lader 10S/5000mah. Nå flyr jeg de nesten aldri helt tomme, så jeg får helt fint 3 ladinger før laderen begynner å si ifra om lav spenning.
              MEN, noen ladere er veldig kresne på spenningen (feks Shulse 6-330) og lades det hardt med denne kan man nok måtte stoppe noe før, men ikke noen store forskjeller.

              Så tror de fleste får problemer med antall ladinger fordi bilbatteriet ikke er i tipp top shape....

              Det viktigste med ett bilbatteri er egentlig akkurat det samme som ett lipo batteri. Det skal ikke kjøres tomt og skal settes på lading igjen så fort som mulig. Trenger ikke toppes, men noe strøm må inn så det ikke lagres tomt...

              Jeg lader faktisk opp igjen vinsjbatteriet i bilen. Har ett uttak bak i bilen som jeg kobler laderen til (ja, samme lader siden den kan lade blybatterier...). Grunnen til at jeg ikke lader fra vinsjbatteriet og ikke fra dette uttaket er at det er maks 10A og dårlige ledninger. Med 10S går det lett +20A.

              Så jeg lader både fly og vinsjbatteri i bilen
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #8
                Originally posted by highspeed
                Kjøper du derimot et fritidsbatteri, eller enda bedre, et batteri beregnet for UPS (Unbreakable Power Supply) les batteri system til datamaskiner.
                Disse batteriene er langt bedre egnet til slikt bruk, og vil holde høyere spenning når de er nesten tomme.
                Absolutt en bedre investering ja. Litt dyrere enn startbatteri for bil men de holder seg bedre/lengre, tåler dypere utladning og på sikt det billigste alternativet.

                Hvor mange ladinger får jeg av mitt batteri? Matematisk er det enkelt:

                Ta maksspenningen på pakken som skal lades, gang med ladestrømmen og du får ett "volumtall". (3S2A=25,2)
                Bilbatteriet gjør du det samme med, gang 12V med kapasitet (65Ah) = 780.

                780/25,2 x 25% energitap = 25 dvs teoretisk har du tank stor nok for 25 oppladninger.

                Så kommer teori vs real life inn i bildet.

                Bilbatteri er som Higspeed sier ikke laget for lengre utladninger, så du får kanskje 50-60% av "volumet" ut i form av nyttig lading, dvs du får <13oppladninger - for en stund. Etter en tids bruk så vil batteriet vise tegn på å bli oppbrukt og tallet reduseres enda mer. Nå går du glipp av kvalitetstid på stripa og frustrasjonen stiger

                Kjøper du f.eks ett 50Ah fritidsbatteri vil du trolig få en utnyttelse på 75% som vil si ~15oppladninger. Samtidig vil dette batteriet vare lenger til slikt bruk.
                Last edited by Haldor; 11-11-06, 09:01.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Yepp.Og så legger man til faktoren med cutoff på ladere pga for lav innput, så er du nede på 6-8 ladinger i praksis.
                  For her var det i utgangspunktet snakk om eit BIL/START batteri og ikke ups eller andre batterier som passer bedre til formålet )
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #10
                    Vel, dagenes og gårdagens flyging og derpå ladinger viser at jeg har fått ut over 60% av volumet på mitt bilbatteri uten at laderen har sagt ifra. Og all lading idag var med 10-20A uttrekk fra bilbatteriet. Så jeg er fornøyd jeg... Vi snakker veldig mye flyging her med ett 60size helikopter og en 40size motormodell.

                    Så med noen små 3S2000mah pakker vil dere få veldig mange ladinger på ett 65A bilbatteri...
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #11
                      Tror jeg har et par UPS batterier på loftet dersom noen skulle ha interesse av d...
                      It`s not the fart that kills...it`s the smell!

                      Comment

                      Working...
                      X