Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NiMH Batterier (Ladestrøm)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av NiMH Batterier (Ladestrøm)

    Hei

    Jeg er totalt newbie i modellflygning. Jeg har heller ikke noen forstand på batterier/strøm.
    Derfor har jeg noen få spørsmål vedrørende dette:

    1. hvilken ladestrøm skal jeg sette på mitt 3000 NiMH 9,6V batteri (swallow advance 2 lader)

    2. Kan jeg lade med 3.0 ampere for eks.?

    3. Hvilken ladestrøm skal jeg bruke på et 1300 NiMH 4,8V batteri, er det forskjell på levetid hvis jeg lader for hardt?

    4. Hvilken flytid skal jeg beregne på mitt microplex magister fly med standard motor?

    5. Andre tips jeg burde tenke på i forbindelse med lading?

    Takk for oppmerksomheten.
    http://www.nordregate.com

  • #2
    1. for å være snill med batteriet kan du lade det på 3A, du kan sikkert også lade det på 4-5A for hurtiglading.

    2. ja

    3. egentlig kan du lade med f.eks 1,3A eller mer, eller 200mAh alt etter hvor god tid du har.

    4. regner med at det er multiplex du mener og ikke microplex overkant av 10 minutter kanskje. allt er avhengig av throttle bruk
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Takker!

      Selvfølgelig mente jeg multiplex, men da jeg har brukt webshoppen microplex.no så mange ganger så roter jeg i blant.

      Takk uansett...
      http://www.nordregate.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by Coolman
        Hei

        Jeg er totalt newbie i modellflygning. Jeg har heller ikke noen forstand på batterier/strøm.
        Derfor har jeg noen få spørsmål vedrørende dette:

        1. hvilken ladestrøm skal jeg sette på mitt 3000 NiMH 9,6V batteri (swallow advance 2 lader)

        2. Kan jeg lade med 3.0 ampere for eks.?

        3. Hvilken ladestrøm skal jeg bruke på et 1300 NiMH 4,8V batteri, er det forskjell på levetid hvis jeg lader for hardt?

        4. Hvilken flytid skal jeg beregne på mitt microplex magister fly med standard motor?

        5. Andre tips jeg burde tenke på i forbindelse med lading?

        Takk for oppmerksomheten.
        Dette gjelder nesten alle batteri typer, men jo hardere man lader jo kortere levetid. Nå skal du vel neppe ha dette 3000 mah batteriet ditt lenge og du vil gå over til lipo eller noe sånt, da spiller det ingen rolle.

        Men generelt så bør man lade med svakest mulig strøm på nimh batterier.

        Lipo er greit med lade med den kapasiteten som er på batteriet, mao 1c.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Coolman
          Hei

          Jeg er totalt newbie i modellflygning. Jeg har heller ikke noen forstand på batterier/strøm.
          Derfor har jeg noen få spørsmål vedrørende dette:

          1. hvilken ladestrøm skal jeg sette på mitt 3000 NiMH 9,6V batteri (swallow advance 2 lader)

          2. Kan jeg lade med 3.0 ampere for eks.?
          Første gang ville jeg lade med 300 mA (dvs 1/10C) i 14-16 timer eller mer. Det kan du gjøre ellers også når du har tid til det. Senere kan du kjenne på tålmodigheten din. Med 3A tar ladingen litt over en time. Noe særlig kraftigere enn det går ut over levetiden.
          Originally posted by Coolman


          3. Hvilken ladestrøm skal jeg bruke på et 1300 NiMH 4,8V batteri, er det forskjell på levetid hvis jeg lader for hardt?
          1/10C for første lading, dvs. 130mA.
          Originally posted by Coolman
          5. Andre tips jeg burde tenke på i forbindelse med lading?
          En gang i blant (noen måneders mellomrom) og etter langtidslagring kan du lade helt ut og langsomt helt opp (1/10C). Planlegger du å lagre batteriene lenge så lad dem halveis opp (ca. 40%) og oppbevar dem kjølig.

          Har du skikkelig hastverk en dag kan du lade et tomt batteri halveis opp på 4C i et kvarter. Dvs. 12A på ditt 3000mAh batteri. Men bruk en timer eller vær sikker på at du avbryter ladingen i god tid før det er fullt. Så krafig lading er ikke optimalt for batteriet og mulighet for overoppheting, lekasje, brann er tilstede.

          Overhold restriksjoner/advarsler fra produsenten.

          Comment


          • #6
            Originally posted by lipo
            Første gang ville jeg lade med 300 mA (dvs 1/10C) i 14-16 timer eller mer. Det kan du gjøre ellers også når du har tid til det. Senere kan du kjenne på tålmodigheten din. Med 3A tar ladingen litt over en time. Noe særlig kraftigere enn det går ut over levetiden.

            1/10C for første lading, dvs. 130mA.

            Bare for å tilføye litt til det LiPo skriver om, når du skal fly så vil ikke sakte lading funke fordi batteriet vil være tilnærmet kaldt og den kjemiske reaksjonen være svak. Så når du skal fly start med ett ~25% oppladet batteri og lad det på 1C (3A for 3000mAh pakken din) og fly med en gang den er ferdig oppladet. Pakken er da passe lunken (40degC) og yter mest.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment

            Working...
            X