Announcement

Collapse
No announcement yet.

cykling av batterier med lader og powersupply

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • cykling av batterier med lader og powersupply

    Jeg bruker en schulze isl 6-330 lader sammen med en graupner 20A powersupply. Mener jeg har lest en plass at denne lader kjører spenning tilbake til kilden ved utlading. Noen som vet noe om dette?
    Vis laderen gjør det så betyr vel det at jeg ikke kan cykle batterier på laderen sammen med en poersupply.
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

  • #2
    Det høres veldig rart ut at den skal gjøre noe slikt. Utlading skjer jo gjennom å koble til en motstand, det er ikke mer hokuspokus med det. Du kunne gjort det selv med en bank av f.eks. hovedlyspærer til bil, men da må du følge med utladingen selv. Fordelen med en lader som sykler batteriene er jo at den har programvare som overvåker det hele for deg.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Virker merkelig det der Ja9...
      Jeg har faktisk identisk oppsett (Schulse og 20A Graupner supplyer).
      Uten å ha studert sakene mener jeg at utladingen ikke fører noe tilbake til supplyet. De store kjøleribbene foran på laderen blir svært varme når jeg lader ut batteriene mine på laderen, så jeg regner sterkt med at det er her effekten blir av.

      Og ja: det fungerer hver gang å lade ut med supply som drivkilde for meg
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Funker som smør med powersupply ja, det som ikke virker er å sette noe på utlading med 12v batteri som det ikke er noe mye futt igjen på. Da vil laderen gi beskjed om at det er for lav spenning inn og dermed stemmer det vel ikke med at den fører tilbake noe strøm til strømkilden. heller tvert imot.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Jeg lurer på om det er toppmodellen til Schulze som har den finessen. Om det er noe man setter manuelt eller står som default mode v/utlading aner jeg ikke.

          Anbefaler å ta en titt her - schulze-elektronik-gmbh.com
          Kanskje det står spesifisert der ett sted.
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

          Comment


          • #6
            har lest litt igjennom manualen til laderen og kan ikke finne noe om det.
            Kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg har lest dette.
            Men siden det virker hos dere andre så må det vel virke hos meg og.
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by Haldor
              Jeg lurer på om det er toppmodellen til Schulze som har den finessen.
              Toppmodellen ISL 8: "Discharge too, re-energy transfer into car battery possible with more than 16 cells.
              "

              Comment

              Working...
              X